Antropologia sztuk widowiskowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/ASztWid-R3-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia sztuk widowiskowych |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo rok III |
Grupy: |
Przedmioty A sem 5 rok III Przedmioty fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Biosemiotyka - przejawinie się i formacja cielesna "ze względu na obserwatora" w Adolfa Portmana i Jakuba von Uexulla (biologia teoretyczna i etologia) "Nadwyżka obecności" i semioza - lot szamański i rytualne formy kultowe Relacja tekstu i performansu, wykonanie i działanie (semioza i sprawczość) montaż uwagi (przestrzeń sensorycznego doświadczenia i horyzont oczekiwań), biologiczny i kulturowy wymiar gestu -Darwin "O sobie wyrażania uczuć u ludzi i zwierzat" oraz Warburg "rytualna tłocznia gestu", publiczna mowa ciał i społeczny "gestus" (Brecht) dramat społeczny i dramat artystyczny (cyrkulacja i wymiana), widowisko międzykulturowe - gatunkowość i kody gestyczne róznych kultur, proksemika i budowanie przestrzeni bliskości. i dystansu społecznego |
Pełny opis: |
Antropologia sztuk widowiskowych obejmuje szeroki zakres artykulacji działań ludzkich (w niektórych kontekstach także współ-zwierzęcych np. corrida) głosowych oraz fizycznych - opartych na podstawach kulturowych i biologicznych . Podstawowym zadaniem kursu jest namysł nad sztukami widowiskowymi jako nad medium refleksywizacji codziennych technik cielesnych i miejsca - podobnie jak przestrzenie kultowo-misteryjne - eksponowania nadmiarowych technik ciała (produkcja obecności, ogniskowanie uwagi). Odrębnym pasmem tematycznym jest relacja między widowiskiem jako realizacją scenariusza działań a "treningiem" (a także przesuwanie się punktu ciężkości w stronę tego drugiego bieguna po reformie teatralnej - w obrębie tradycji europejskiej). Trzecie pasmo to przechodzenie od sztuk widowiskowych tradycji artystycznej do widowisk międzykulturowych (rekombinujących elementy rytów z porządków religijno natywnych). Podjęty będzie także wątek relacji: działanie - tekst- partytura (np. etykieta i ceremoniał). |
Literatura: |
E. Leach, A. J. Greimas, Rytuał i narracja, Warszawa 1989 E. Flaig, Zrytualizowana polityka. Znaki, gesty i władza w starożytnym Rzymie, Poznań 2013 T. Hoeschler, Sztuka rzymska; język obrazowy jako język semantyczny Teatr dell'arte, red. Dorota Sosnowska, Warszawa 2016. F. Rokem, Wystawianie historii, Kraków 2010 M. Carlson, Performans, Warszawa 2007 A. Warburg, Narodziny Wenus i inne szkice renesansowe, Gdańsk 2010 S. Kracauer, Jacques Offenbach i Paryż jego czasów D. Kosiński, Teatra polskie. Rok katastrofy, Warszawa-Kraków 2013 R. Shusterman, Myślenie ciała. Eseje z zakresu somatoestetyki W. Klimczyk, Wirus mobilizacji. Taniec a kształtowanie się nowoczesności, Kraków 2015 E. Barba, Canoe z papieru, Wrocław 2007 S. Zizek, M. Dolar, Druga śmierć opery, warszawa 2008 W. Filler, Cyrk, czyli emocje pradziadków |
Efekty uczenia się: |
Student uzyskuje wiedzę pozwalającą mu na rozumienie, nazywanie, analizowanie i porównywanie technik cielesno-performatywnych i sposobu organizacji sztuk widowisk (wspierającego je treningu) w różnych tradycjach kulturowych K_W02, K_W04 Student potrafi ocenić w odniesieniu do nich co jest kompetentnym wykonaniem (z uwzględniem odmienności norm danej tradycji) K_W05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnictwo w zajęciach, aktywność w segmentach z dyskusją i analizą materiału audiowizualnego. zaliczenie roku na podstawie skonspektowania 5 pozycji z listy lektur, napisania minieseju które ilustruje jedn z wariantów omawianych na zajęciach tradycji sztuk widowiskowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.