Technika pracy z aktorem w planie lalkowym II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/RTL/TPZASL2-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technika pracy z aktorem w planie lalkowym II |
Jednostka: | Kierunek RTL rok III |
Grupy: |
Predmioty specjalności Przedmioty WSL/RTL rok III sem VI |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nabycie (w oparciu o całościową analizę materiału dramaturgicznego) umiejętności ustalenia wzajemnych relacji pomiędzy postaciami scenicznymi i wybudowania na tej podstawie emocjonalnych i przestrzennych sytuacji w różnych improwizowanych wariantach oraz wybór i uzasadnienie najtrafniejszego rozwiązania poprzez użycie środków wyrazowych teatru lalek. Zadania mają na celu pogłębienie umiejętności zdobytych podczas pracy w tym przedmiocie w roku poprzednim. W pierwszym etapie prac (analitycznych i konwersatoryjnych) istnieje możliwość prowadzenia i uczestnictwa przy wykorzystaniu platformy TEAMS. |
Pełny opis: |
W semestrze zimowym i letnim praca dotyczy przygotowania prezentacji krótkiej formy teatralnej. W obydwu przypadkach stosować będziemy zasady wynikające z procesu: wybór tematu, tekstu, analizy tekstu, określenie estetyki, stworzenie scenariusza i przeprowadzenie prób z wykorzystaniem środków dostępnych teatrowi ożywionej formy. Pracę semestralną kończy pokaz egzaminacyjny. |
Literatura: |
Literatura związana z technikami pracy z aktorem (m. in. M. Czechów, S. Book) Uwzględniamy również najnowsze wydawnictwa poświęcone dramaturgii Lektura podstawowa zależna od wyboru literackiego materiału w oparciu o który budowane będą etiudy, oraz wybrane fragmenty tekstów zawartych w serii wydawniczej Teorie Współczesnego Teatru: Tairow, Wachtangow, Meyerhold, Brecht, Brook; Kowzan Tadeusz, Znak w teatrze, w: Problemy teorii dramatu i teatru, t. 2: Teatr, wybór i oprac. Janusz Degler, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2003 s. 155-179; Adamski Jerzy, Aktorska analiza postaci, [w:] Wprowadzenie do nauki o teatrze, t. 2: O tworzywie i twórcach dzieła teatralnego, wybór o oprac. Janusz Degler, Wydawnictwo UW, Wrocław 1976 s. 277-300; Wanda Świątkowska, Ciało, przedmiot, lalka – materia prima sort, Teatr 5/2017; Halina Waszkiel, Materia/forma/wizualność, Teatr 4/2015; Artur Duda; Eimuntas Nekrošius i jego teatr zmysłowych metafor; Litteraria Copernicana 29/2018; Denis Bablet, Rewolucje sceniczne XX wieku, przekład Zenobiusz Strzelecki i Krystyna Mazur, Warszawa 1980, PIW; Mikołaj Gorczakow, Lekcje reżyserskie Stanisławskiego, Warszawa 1957, PIW |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: - rozróżnia i potrafi nazwać różne historyczne koncepcje aktorskiego budowania roli i wyciąga proste wnioski w przetwarzaniu ich na język teatru lalek (R_W5, R_W10) W zakresie umiejętności (U) student: - buduje aktorskie charaktery, relacje sceniczne oraz sytuacje w oparciu o analizę dramatyczną sceny, plastyczny wyraz lalki i jej możliwości konstrukcyjne. (R_U3) - w sposób wariantowy rozwiązuje te zadania i poddając krytyce wybiera najtrafniejsze (R_U8) W zakresie kompetencji społecznych (K) student: - pracując w zespole dba o precyzję w konstruowaniu zadań, zachowuje otwartość na aktorskie propozycje pilnując logiki poczynionych ustaleń (R_K6) - docenia element twórczej atmosfery prób (R_K5) |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składa się składa się: - ocena procesu prowadzącego do efektu końcowej prezentacji - terminowe wywiązywanie się ze stawianych zadań oraz obecności - samodzielność w proponowaniu rozwiązań scenicznych - konstruktywna współpraca z zespołem aktorskim i realizatorów (scenograf, realizator światła, realizator dźwięku) - ocena ostatecznego efektu pracy nad przygotowanymi scenami z użyciem środków teatru ożywionej formy - umiejętność wkorzystania doświadczeń poprzedniego semestru - prezentacja sceniczna (krótkiej formy teatralnej) przed komisją egzaminacyjną Sem V - egzamin Sem VI - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Bernarda Bielenia, Jacek Malinowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WSL-bd
|
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Bernarda Bielenia | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-10 - 2025-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT WSL-bd
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernarda Bielenia, Bożena Bojaryn-Przybyła | |
Prowadzący grup: | Bernarda Bielenia, Bożena Bojaryn-Przybyła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
|
Skrócony opis: |
Kontynuacja cyklu przedmiotu z poprzednich dwóch semestrów pogłębiona o możliwości wynikające ze zdobytych doświadczeń. Ukierunkowanie na samodzielność w podejmowaniu decyzji dotyczących metod pracy z aktorem, konwencji, estetyki i środków wykorzystanych w przygotowanej prezentacji. Efektem końcowym jest krotka forma teatralna z udziałem aktorów w konwencji teatru ożywionej formy. |
|
Pełny opis: |
Praca w semestrze letnim rozpocznie jako punkt wyjścia temat zgłoszony przez odbywających zajęcia - i analiza w kontekście możliwości dla sceny teatru ożywionej formy. Wybór tekstu rozpoczniemy od wyjściowej propozycji dramatu, propozycji literackiej lub innego źródła będącego odniesieniem dla zgłaszanego tematu. Praca może przebiegać w oparciu o różne źródła kulturowe. Proces prowadzący do efektu końcowego zawiera etapy: wybór tematu, tekstu, analizy tekstu, określenie estetyki, stworzenie scenariusza i przeprowadzenie prób z wykorzystaniem środków dostępnych teatrowi ożywionej formy. Pracę semestralną kończy pokaz egzaminacyjny. |
|
Literatura: |
Literatura wskazana w Podstawowym opisie sylabusa oraz literatura źródłowa i przedmiotowa korespondująca z tematem prac studenckich |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.