Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technika pracy z aktorem w planie lalkowym II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSL/RTL/TPZASL2-L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Technika pracy z aktorem w planie lalkowym II
Jednostka: Kierunek RTL rok III
Grupy: Predmioty specjalności
Przedmioty WSL/RTL rok III sem VI
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest nabycie (w oparciu o całościową analizę materiału dramaturgicznego) umiejętności ustalenia wzajemnych relacji pomiędzy postaciami scenicznymi i wybudowania na tej podstawie emocjonalnych i przestrzennych sytuacji w różnych improwizowanych wariantach oraz wybór i uzasadnienie najtrafniejszego rozwiązania poprzez użycie środków wyrazowych teatru lalek.

Zadania mają na celu pogłębienie umiejętności zdobytych podczas pracy w tym przedmiocie w roku poprzednim.

W pierwszym etapie prac (analitycznych i konwersatoryjnych) istnieje możliwość prowadzenia i uczestnictwa przy wykorzystaniu platformy TEAMS.

Pełny opis:

W semestrze zimowym i letnim praca dotyczy przygotowania prezentacji krótkiej formy teatralnej.

W obydwu przypadkach stosować będziemy zasady wynikające z procesu: wybór tematu, tekstu, analizy tekstu, określenie estetyki, stworzenie scenariusza i przeprowadzenie prób z wykorzystaniem środków dostępnych teatrowi ożywionej formy.

Pracę semestralną kończy pokaz egzaminacyjny.

Literatura:

Literatura związana z technikami pracy z aktorem (m. in. M. Czechów, S. Book)

Uwzględniamy również najnowsze wydawnictwa poświęcone dramaturgii

Lektura podstawowa zależna od wyboru literackiego materiału w oparciu o który budowane będą etiudy, oraz wybrane fragmenty tekstów zawartych w serii wydawniczej Teorie Współczesnego Teatru: Tairow, Wachtangow, Meyerhold, Brecht, Brook; Kowzan Tadeusz, Znak w teatrze, w: Problemy teorii dramatu i teatru, t. 2: Teatr, wybór i oprac. Janusz Degler, Wydawnictwo

Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2003 s. 155-179; Adamski Jerzy, Aktorska analiza postaci, [w:] Wprowadzenie do nauki o teatrze, t. 2: O tworzywie i twórcach dzieła teatralnego, wybór o oprac. Janusz Degler, Wydawnictwo UW, Wrocław 1976 s. 277-300; Wanda Świątkowska, Ciało, przedmiot, lalka – materia prima sort, Teatr 5/2017; Halina Waszkiel, Materia/forma/wizualność, Teatr 4/2015; Artur Duda; Eimuntas Nekrošius i jego teatr zmysłowych metafor; Litteraria Copernicana 29/2018; Denis Bablet, Rewolucje sceniczne XX wieku, przekład Zenobiusz Strzelecki i Krystyna Mazur, Warszawa 1980, PIW; Mikołaj Gorczakow, Lekcje reżyserskie Stanisławskiego, Warszawa 1957, PIW

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy (W) student:

- rozróżnia i potrafi nazwać różne historyczne koncepcje aktorskiego budowania roli i wyciąga proste wnioski w przetwarzaniu ich na język teatru lalek (R_W5, R_W10)

W zakresie umiejętności (U) student:

- buduje aktorskie charaktery, relacje sceniczne oraz sytuacje w oparciu o analizę dramatyczną sceny, plastyczny wyraz lalki i jej możliwości konstrukcyjne. (R_U3)

- w sposób wariantowy rozwiązuje te zadania i poddając krytyce wybiera najtrafniejsze (R_U8)

W zakresie kompetencji społecznych (K) student:

- pracując w zespole dba o precyzję w konstruowaniu zadań, zachowuje otwartość na aktorskie propozycje pilnując logiki poczynionych ustaleń (R_K6)

- docenia element twórczej atmosfery prób (R_K5)

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składa się składa się:

- ocena procesu prowadzącego do efektu końcowej prezentacji

- terminowe wywiązywanie się ze stawianych zadań oraz obecności

- samodzielność w proponowaniu rozwiązań scenicznych

- konstruktywna współpraca z zespołem aktorskim i realizatorów (scenograf, realizator światła, realizator dźwięku)

- ocena ostatecznego efektu pracy nad przygotowanymi scenami z użyciem środków teatru ożywionej formy

- umiejętność wkorzystania doświadczeń poprzedniego semestru

- prezentacja sceniczna (krótkiej formy teatralnej) przed komisją egzaminacyjną

Sem V - egzamin

Sem VI - egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-13 - 2023-06-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Bernarda Bielenia, Jacek Malinowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-12 - 2024-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Bernarda Bielenia
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-10 - 2025-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernarda Bielenia, Bożena Bojaryn-Przybyła
Prowadzący grup: Bernarda Bielenia, Bożena Bojaryn-Przybyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin
Skrócony opis:

Kontynuacja cyklu przedmiotu z poprzednich dwóch semestrów pogłębiona o możliwości wynikające ze zdobytych doświadczeń. Ukierunkowanie na samodzielność w podejmowaniu decyzji dotyczących metod pracy z aktorem, konwencji, estetyki i środków wykorzystanych w przygotowanej prezentacji. Efektem końcowym jest krotka forma teatralna z udziałem aktorów w konwencji teatru ożywionej formy.

Pełny opis:

Praca w semestrze letnim rozpocznie jako punkt wyjścia temat zgłoszony przez odbywających zajęcia - i analiza w kontekście możliwości dla sceny teatru ożywionej formy.

Wybór tekstu rozpoczniemy od wyjściowej propozycji dramatu, propozycji literackiej lub innego źródła będącego odniesieniem dla zgłaszanego tematu. Praca może przebiegać w oparciu o różne źródła kulturowe.

Proces prowadzący do efektu końcowego zawiera etapy:

wybór tematu, tekstu, analizy tekstu, określenie estetyki, stworzenie scenariusza i przeprowadzenie prób z wykorzystaniem środków dostępnych teatrowi ożywionej formy.

Pracę semestralną kończy pokaz egzaminacyjny.

Literatura:

Literatura wskazana w Podstawowym opisie sylabusa oraz

literatura źródłowa i przedmiotowa korespondująca z tematem prac studenckich

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9 (2025-04-18)