Laboratorium cienia /ww
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/ATL/LCww |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Laboratorium cienia /ww |
Jednostka: | Filia w Białymstoku |
Grupy: |
Przedmioty wolnego wyboru ATL Przedmioty WSL/ATL rok III sem 6 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.50
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przybliżenie genezy teatru cieni oraz pokrewnych mu dziedzin sztuki tj. malarstwo, fotografia, kinematografia oraz przedstawienie zasad konstruowania klasycznych i współczesnych form, lamp i ekranów cieniowych. Prezentowany materiał wykładowy i praktyczny posłuży nam do zapoznania się z historią i problematyką cienia i zapewni studentom wiedzę z zakresu posługiwania się cieniem jako tworzywem teatralnym. |
Pełny opis: |
Naczelnym motywem towarzyszącym warsztatom będzie cień. Cień na przestrzeni wieków stanowił inspirację do działań w różnych dziedzinach ludzkiej aktywności zarówno naukowej jak i artystycznej. Ta fascynacja cieniem pozostawiła po sobie ogromną spuściznę twórczych i naukowych dokonań.. Nabyta wiedza pomoże przybliżyć i zrozumieć naturę cienia jako bytu rzeczywistego, ale nienamacalnego. Na zajęciach będziemy zgłębiać i posługiwać się cieniem na wielu płaszczyznach. Struktura zajęć będzie miała charakter eksperymentalny. Zajęcia będą polegały na stwarzaniu sytuacji twórczych i prowokowaniu uczestników do szukania kreatywnych rozwiązań w obrębię zaproponowanej techniki. Inspiracji do działań będziemy poszukiwać w tekstach kultury i sztukach plastycznych. Uczestnicy oprócz wiedzy teoretycznej nabędą przede wszystkim umiejętności praktyczne z zakresu możliwości ekspresji tradycyjnego i współczesnego teatru cieni. W oparciu o wybrane tematy stworzą: story boardy (autorskich, obrazkowych scenariuszy) na bazie których, zaprojektują i wykonają formy cieniowe, a także poznają zasady budowy i użycia lamp oraz ekranów cieniowych. W efekcie powstaną autorskie, grupowe mini zdarzenia sceniczne zakończone prezentacją. W trakcie całego procesu twórczego stworzy się przestrzeń do dialogu i wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami. Zajęcia będą miały też formę wykładów, których treść przybliży różnorodność technik i form cieniowych, nawiąże do innych dziedzin nauki i sztuki, unaoczni, że cień stanowił i stanowi istotny aspekt w wierzeniach i rytuałach, pogłębi wiedzę o formowaniu się teatru cieni w różnych krajach i regionach. |
Literatura: |
1. Blumenthal Eileen, Pupperty a world history, Harry N. Abrams, Inc., Publishers, New York 2005 2. Głowacka Zuzanna Głowacka, „Sztuka Karagöza”, Teatr Lalek 2-3/2003 3. Jurkowski Henryk, Materiał jako wehikuł treści rytuału, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011 4. Keller Max, Fascynujące światło. Oświetlenie w teatrze i na estradzie, LTT Sp. z.o.o., Warszawa 2013, 5. Łabędzka-Koecher Małgorzata, Dawny teatr turecki, Pamiętnik teatralny, R. XXI, z.181, Warszawa 1972 6. Mitzner Piotr, Teatr światła i cienia, Państwowy Instytut Wydawniczy 1987 7. Platt Richard, Eyewitness Guiges. Cinema , , by Dorling Kinndersley Ltd., London1992; tłumacz. Klejn Krystyna, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1997 8. Reuscha Rainer, Schattentheater cz 1 cz2 cz3, Iternationales Schatetentheater Zentrum Schwääbisch Gmünd, Germany 1997 9. Stoichita Victor I. Krótka historia cienia, 1997 przełożył Piotr Nowakowski Towarzystwo Autorów i Wydawnictw Prac Naukowych UNIVERSITAS, Wydane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, Kraków 2001 10. Wasilewska Joanna, Sztuka Orientu. Studia nad sztuką Azji, Wydawnictwo: Wydawnictwo Adam Marszałek; Kraków 2008 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy ( W) student: • rozumie i zna zasady użycia form cieniowych na scenie, A_W13 • posiada wiedzę z zakresu literatury, historii i twórców teatru cieni - A_W3, A_ W6 • potrafi dokonać analizy materiału literackiego z wykorzystaniem możliwości teatru cieni.A_W7 W zakresie umiejętności (U) student: • potrafi skonstruować formy, lampy, ekrany cieniowe A_U3 • zna zasady animacji różnych rodzajów form cieniowych potrafi je zastosować w pracy scenicznej, A_U5 • umie skonstruować wypowiedź artystyczną w technice teatru cieni A_U8 W zakresie kompetencji społecznych (K) student: • potrafi nazwać i weryfikować popełniane błędy, A_K3 • rozumie pojęcie zespołowości i odpowiedzialności za proces tworzenia i prezentacji wypowiedzi artystycznej oraz potrafi tę wiedzę wykorzystać.A_K6 |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób weryfikacji: - ocena uczestnictwa i przygotowania do zajęć, - ocena wykonywanych na zajęciach zadań stawianych przez prowadzącego, - ocena efektów pracy w zespole - zaliczenie poszczególnych etapów dydaktycznych z zakresu poznawania specyfiki teatru cieni - przygotowanie story bordu - skonstruowanie etiud w technice cieniowej zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-12 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kiszko-Dojlidko, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kiszko-Dojlidko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-06 - 2019-05-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kiszko-Dojlidko, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kiszko-Dojlidko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.