Dramaturgia dla młodego widza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/M/DMW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dramaturgia dla młodego widza |
Jednostka: | Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia) |
Grupy: |
Przedmioty WOT/M rok I sem. 2 Przemioty spcecjalności ANIMACJA-PEDAGOGIKA WOTM |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Przegląd najważniejszych zjawisk w polskim i obcym dramacie dla dzieci i młodzieży, szczególnie w perspektywie możliwości i środków wyrazowych teatru lalek. Analiza i interpretacja wybranych dramatów z użyciem różnych metodologii badawczych i z uwzględnieniem najnowszych kierunków dramatologii. Zajęcia mogą być przeprowadzone zdalnie. |
Pełny opis: |
Analiza dramatologiczna szczególnie interesujących współczesnych sztuk dla młodego widza (z elementami klasyki – Wilkowski). Uwzględnieni zostaną tacy autorzy, jak Marta Guśniowska, Monika Milewska, Malina Prześluga, Michał Walczak, Anna Andraka, Kuba Kapral, Tomasz Kaczorowski i inni. W przypadku sztuk obcych omówione zostaną teksty Suzanne Lebeau, Karin Serres, Phillippe'a Dorina, Martina Baltscheita oraz Ingeborg von Zadow. Analizowanie i interpretowanie nowej dramaturgii dla dzieci i młodzieży ma nie tylko przynieść studentom orientację w tym gatunku literackim, ale zwrócić uwagę na jej nowoczesność i aktualność oraz potencjał teatralny. |
Literatura: |
1. Teksty wskazanych dramatów zaczerpnięte z antologii, zbiorów autorskich oraz czasopism („Dialog”, „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży”) 3. Halina Waszkiel, „Dramaturgia polskiego teatru lalek”, Warszawa 2013 4. „Dziecko i teatr w przestrzeni kultury”, pod red. Marty Karasińskiej i Grzegorza Leszczyńskiego, t. I: „Teatr w świecie”, t. II: „Świat w teatrze”, Poznań 2007 6. „Kulturowe konteksty baśni”, pod red. Grzegorza Leszczyńskiego, t. I: „Rozigrana córa mitu”, Poznań 2005; t. II: „W poszukiwaniu straconego królestwa”, Poznań 2006 8. „Sztuka dla dziecka jako forma komunikacji społecznej”, t. I pod red. Grzegorza Leszczyńskiego, t. II pod red. Marty Karasińskiej, Poznań 2009 10. Weronika Kostecka, "Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką", Warszawa 2014 11. Jan Wilkowski, "Spowiedź w drewnie. Dramaty", wybór i oprac. Halina Waszkiel, IBL PAN, Warszawa 2020 12. „Spotkanie jako sztuka”, pod redakcją Anny Marii Czernow i Joanny Żygowskiej, Centrum Sztuki Dziecka, Poznań 2020 13. Halina Waszkiel, "Lalki wobec końca antropocenu", [w:] "LALKA NOVA: nowe znaczenia lalki w teatrze i sztukach performatywnych”, Wydział Lalkarski wrocławskiej Filii Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, Wrocław 2022 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Po ukończeniu kursu student K_W02 zna terminologię nauk humanistycznych, szczególnie wiedzy o teatrze, na poziomie rozszerzonym K_W03 ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę na temat różnorodnych metodologii nauk humanistycznych oraz ich zastosowania w dziedzinie wiedzy o teatrze K_W04 ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o historii teatru i dramatu, integrującą jej różne zakresy i aspekty Umiejętności Student K_U01 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, rozwijać umiejętności i kierować własną karierą zawodową, wykorzystując różnorodne źródła i metody, w tym kontakty ze specjalistami, w języku polskim i obcym K_U03 posiada pogłębione umiejętności badawcze, pozwalające na samodzielne formułowanie i rozwiązywanie oryginalnych problemów, z uwzględnieniem krytycznej analizy stanu badań, również w perspektywie interdyscyplinarnej K_U04 posiada umiejętność syntetycznego i interdyscyplinarnego łączenia i wykorzystania wiedzy z innych nauk humanistycznych i społecznych K_U06 umie dokonać pogłębionej analizy tekstu dramatycznego z różnych perspektyw teoretycznych i metodologicznych Kompetencje personalne i społeczne Student K_K01 ma pogłębioną świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia i rozwoju, inspiruje i uczestniczy w działaniach edukacyjnych K_K02 wykorzystuje możliwości wyboru dróg dalszego kształcenia, osobistego rozwoju i kariery zawodowej K_K03 ma pogłębioną świadomość społecznego znaczenia teatru i szeroko pojmowanej kultury, inspiruje i uczestniczy w działaniach animatorskich |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w zajęciach jako podstawa zaliczenia. Egzamin ustny na zakończenie semestru. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WOT-w
CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Halina Waszkiel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przegląd najważniejszych zjawisk w polskim i obcym dramacie dla dzieci i młodzieży, szczególnie w perspektywie możliwości i środków wyrazowych teatru lalek. Analiza i interpretacja wybranych dramatów z użyciem różnych metodologii badawczych i z uwzględnieniem najnowszych kierunków dramatologii. Zajęcia mogą być przeprowadzone zdalnie. |
|
Pełny opis: |
Analiza dramatologiczna szczególnie interesujących współczesnych sztuk dla młodego widza (z elementami klasyki – Wilkowski). Uwzględnieni zostaną tacy autorzy, jak Marta Guśniowska, Monika Milewska, Malina Prześluga, Michał Walczak, Anna Andraka, Kuba Kapral, Tomasz Kaczorowski i inni. W przypadku sztuk obcych omówione zostaną teksty Suzanne Lebeau, Karin Serres, Phillippe'a Dorina, Martina Baltscheita oraz Ingeborg von Zadow. Analizowanie i interpretowanie nowej dramaturgii dla dzieci i młodzieży ma nie tylko przynieść studentom orientację w tym gatunku literackim, ale zwrócić uwagę na jej nowoczesność i aktualność oraz potencjał teatralny. |
|
Literatura: |
Literatura szczegółowa (kolejne tematy): 1.Dramaturgia dla młodego widza / Dramaturgia dla dzieci / Dramaturgia dla teatru lalek (omówienie literatury ogólnej) 2. Jan Wilkowski i Leon Moszczyński: "Guignol w tarapatach" Lit.: ● Jan Wilkowski i Leon Moszczyński, "Guignol w tarapatach", [w:] Jan Wilkowski, "Spowiedź w drewnie. Dramaty", wybór i oprac. Halina Waszkiel, oprac. tekstów Grzegorz Kowalski, seria: "Dramat polski. Reaktywacja", pod red. Artura Grabowskiego i Jacka Kopcińskiego, tom 12, Warszawa 2020, IBL PAN. ● Hasło „efekt obcości, V-effekt” w: Dariusz Kosiński, "Słownik teatru", Kraków 2006. ● Hasło „efekt obcości” w: Patrice Pavis, "Słownik terminów teatralnych", Wrocław 2002. ● Opis premiery "Guignola w tarapatach" w reż. Jana Wilkowskiego w Elektronicznej Encyklopedii Teatru Polskiego (zakładka: Przedstawienia). 3. Krystyna Miłobędzka: "Ptam" i "Ojczyzna" Lit.: ● Krystyna Miłobędzka, "Ptam" i "Ojczyzna" [w:] Krystyna Miłobędzka, "Siała baba mak. Gry słowne dla teatru", Wrocław 1995, lub [w:] Krystyna Miłobędzka, "Gdzie baba siała mak. Gry słowne dla teatru", Biuro Literackie, Wrocław 2012. ● Krystyna Miłobędzka, "W widnokręgu Odmieńca. Teatr, dziecko, kosmogonia", Wrocław 2008, s. 51-60. ● Joanna Żygowska, "Skrzydła dla dzieci. Teatr poetycki Krystyny Miłobędzkiej", Kraków 2018, s. 127-151. 4. Monika Milewska: "Dzieje sławnego Rodryga" Lit.: ● Monika Milewska, "Dzieje sławnego Rodryga", „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży” nr 16, Poznań 2001, lub [w:] Monika Milewska, "<Podróż na księżyc> i w kilka innych miejsc", Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków 2022 ● Agata Adamiecka-Sitek, "Wstęp" [w:] "Nowe Historie 1: Ustanawianie historii", Warszawa 2010. 5. Michał Walczak: "Ostatni tatuś" oraz "Janosik. Naprawdę prawdziwa historia" Lit.: ● Michał Walczak, "Ostatni tatuś", „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży” nr 27, Poznań 2008; lub [w:] Michał Walczak, "Podróż do wnętrza pokoju", t. 2, Kraków 2009. ● Michał Walczak, "Janosik. Naprawdę prawdziwa historia", „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży” nr 30, Poznań 2010. 6. Marta Guśniowska: "A niech to Gęś kopnie!" oraz "Marvin" Lit.: ● „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży” nr 37, Poznań 2014. ● „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży” nr 40, Poznań 2016. ● Halina Waszkiel, "Lekarstwo na zło. Sztuki Marty Guśniowskiej", „Teatr” 2011, nr 11. 7. Marta Guśniowska: "Ony" „Dialog” 2013, nr 7-8; lub: „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży” nr 35, Poznań 2013. 8. Malina Prześluga: "Dziób w dziób" oraz "Pan Lampa" ● „Dialog” 2013, nr 7-8; albo: „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży” nr 35, Poznań 2013. ● „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży” nr 40, Poznań 2016 9. Malina Prześluga: "Chodź na słówko" oraz "Ile żab waży księżyc" ● „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży” nr 35, Poznań 2013. ● „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży” nr 44, Poznań 2018. 10. Anna Andraka: "Wolf" ● https://www.teatrminiatura.pl/media/zinnia_entry_files/wolf_anna_andraka_1.pdf ● Halina Waszkiel, "Anna Andraka" [Cykl: Nowi dramatopisarze], „Teatr Lalek” 2020, nr 4 11. Tomasz Kaczorowski: "[●REK]in Pol" oraz "Opowieść o tym, jak przeżyć godnie życie" ● „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży” nr 44, Poznań 2018 ● Tomasz Kaczorowski, "Sześć opowieści o tym, jak godnie przeżyć życie", Warszawa 2021 ● Halina Waszkiel,"Tomasz Kaczorowski" [Cykl: Nowi dramatopisarze],„Teatr Lalek” 2021, nr 1 ● Joanna Żygowska, "Wyobraź sobie" [w:] Tomasz Kaczorowski, "Sześć opowieści o tym, jak godnie przeżyć życie", Warszawa 2021 12. Kuba Kapral, "Śmieciory" oraz "NieWażny głos" ● Tekst "Śmieciorów" w wersji elektronicznej ● https://teatrminiatura.pl/media/zinnia_entry_files/NieWazny_glos_Jakub_Kapral.pdf ● Halina Waszkiel, "Kuba Kapral" [Cykl: Nowi dramatopisarze], „Teatr Lalek” 2020, nr 2-3 13. Suzanne Lebeau, "Olbrzymek" oraz Karin Serres, "Jagoda i niedźwiedzie" ● „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży” nr 38, Poznań 2015. ● „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży” nr 34, Poznań 2012. 14. Philippe Dorin, "Czekając na Tomcia Palucha" oraz Martin Baltscheit, "Wrona i Niedźwiedź albo Słońce świeci wszystkim" ● „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży” nr 20, Poznań 2004. ● „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży” nr 43, Poznań 2018. 15. Ingeborg von Zadow, "Chodź teraz idź" ● „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży” nr 43, Poznań 2018. Literatura ogólna (jak wyżej, w informacjach podstawowych): 1. Teksty wskazanych dramatów zaczerpnięte z antologii, zbiorów autorskich oraz czasopism („Dialog”, „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży”) 3. Halina Waszkiel, „Dramaturgia polskiego teatru lalek”, Warszawa 2013 4. „Dziecko i teatr w przestrzeni kultury”, pod red. Marty Karasińskiej i Grzegorza Leszczyńskiego, t. I: „Teatr w świecie”, t. II: „Świat w teatrze”, Poznań 2007 6. „Kulturowe konteksty baśni”, pod red. Grzegorza Leszczyńskiego, t. I: „Rozigrana córa mitu”, Poznań 2005; t. II: „W poszukiwaniu straconego królestwa”, Poznań 2006 8. „Sztuka dla dziecka jako forma komunikacji społecznej”, t. I pod red. Grzegorza Leszczyńskiego, t. II pod red. Marty Karasińskiej, Poznań 2009 10. Weronika Kostecka, "Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką", Warszawa 2014 11. Jan Wilkowski, "Spowiedź w drewnie. Dramaty", wybór i oprac. Halina Waszkiel, IBL PAN, Warszawa 2020 12. „Spotkanie jako sztuka”, pod redakcją Anny Marii Czernow i Joanny Żygowskiej, Centrum Sztuki Dziecka, Poznań 2020 13. Halina Waszkiel, "Lalki wobec końca antropocenu", [w:] "LALKA NOVA: nowe znaczenia lalki w teatrze i sztukach performatywnych”, Wydział Lalkarski wrocławskiej Filii Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, Wrocław 2022 |
|
Uwagi: |
Zajęcia mogą być przeprowadzona online lub zdalnie. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-10 - 2025-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Danych Brak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.