Teatr po 1945 r. / Polska 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/L/T45PL-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teatr po 1945 r. / Polska 2 |
Jednostka: | Wiedza o Teatrze (studia pierwszego stopnia) |
Grupy: |
Historia teatru i dramatu polskiego Przedmioty WOT/L rok II sem. 4 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu Zrozumienie funkcjonowania teatru polskiego w specyficznej sytuacji politycznej Polski Ludowej oraz w pierwszej dekadzie po 1989 roku; poznanie najważniejszych twórców i zjawisk artystycznych; spojrzenie na dziedzictwo powojennego teatru polskiego z perspektywy ciągłości i zmiany. |
Pełny opis: |
Zajęcia stanowią ostatnie ogniwo kursowej historii teatru polskiego i obejmują lata 1945-2000. Ze względu na specyfikę epoki, ich zadaniem jest szczególne uwypuklenie kontekstu politycznego, w którym funkcjonowało życie teatralne Polski Ludowej, a także omówienie przemian, jakie rozpoczęły się wraz z odzyskaniem pełnej niepodległości. Pierwszy semestr obejmuje wybrane epizody, gdy relacje teatr-polityka odznaczały się szczególną intensywnością; w semestrze drugim zajęcia skupiają na najważniejszych twórcach. W zależności od potrzeb, raz przeważa ujęcie problemowe, a raz chronologiczne. Zakres poszczególnych tematów: 1. Życie teatralne pod okupacją niemiecką i radziecką w czasie II Wojny Światowej. Problematyka bojkotu i tzw. kolaboracji 2. Bojkot i „kolaboracja” podczas stanu wojennego. Postawy aktorów: Halina Mikołajska, Tadeusz Łomnicki 3. Okres „łagodnej rewolucji”. Powojenne losy wielkich artystów: Schiller, Wierciński, Horzyca, Gall i in. na tle przemian politycznych. 4. „Zmiana warty”: Teatr Nowy Dejmka i doktryna realizmu socjalistycznego. 5. Okres Odwilży: powrót repertuaru romantycznego; przedstawienia rozrachunkowe; nowe zjawiska w dramaturgii i teatrze. 6. Pierwsze lata „małej stabilizacji”. Mrożek, Różewicz. 7. Teatr Narodowy Dejmka – idea i realizacja. „Dziady”: tło polityczne – przebieg „afery” – konsekwencje. 8. Dalsze losy Teatru Narodowego: Hanuszkiewicz; Krasowscy; Grzegorzewski Portrety wybranych twórców: 9. Axer i T. Współczesny 10. Zygmunt Hübner 11. Legenda Starego Teatru: Konrad Swinarski, Jerzy Jarocki, Andrzej Wajda 15. Jerzy Grotowski 16. Tadeusz Kantor 17. Krystian Lupa 19. Po roku 1989: „Młodsi zdolniejsi” |
Literatura: |
Podstawowa: • Stanisław Marczak-Oborski, Teatr polski w latach 1918-1965. Teatry dramatyczne, Warszawa 1985 (część II i III). • Marta Fik, Trzydzieści pięć sezonów. Teatry dramatyczne w Polsce w latach 1944-1979, Warszawa 1981. • Joanna Godlewska, Najnowsza historia teatru polskiego, Wrocław 2001 (wyd. II poprawione). • 20-lecie. Teatr polski po 1989 roku, Kraków 2010. • Wojciech Dudzik, Świadomość teatru. Polska myśl teatralna drugiej połowy XX wieku, Warszawa 2007. • Małgorzata Szejnert, Sława i infamia. Rozmowa z Bohdanem Korzeniewskim, Londyn 1988 lub wydanie krajowe. Utwory sceniczne • Gombrowicz, Ślub; Operetka • Szaniawski, Dwa teatry • Kruczkowski, Niemcy • Mrożek, Na pełnym morzu; Tango; Emigranci; Pieszo; Portret • Różewicz, Kartoteka; Akt przerywany; Stara kobieta wysiaduje; Do piachu; Pułapka • Iredyński, Żegnaj Judaszu; Ołtarz wzniesiony sobie • Herbert, Drugi pokój; Lalek • Grochowiak, Chłopcy • Bryll, Rzecz listopadowa • Kajzar, Paternoster • Głowacki, Antygona w Nowym Jorku • Słobodzianek, Prorok Ilja Uzupełniająca: Józef Kelera, Panorama dramatu, Wrocław 1989. Antologia dramatu polskiego 1945-2005, tom 1-2,wybór i opracowanie Jan Kłossowicz, Warszawa 2007 Trans/formacja. Dramat polski po 1989 roku. Antologia I, Warszawa 2013 Grzegorz Niziołek, Polski teatr zagłady, Warszawa 2014 Zenobiusz Strzelecki, Współczesna scenografia polska, Warszawa 1983 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student po zakończeniu kursu powinien: EM 1 Sytuować najważniejsze fakty z życia teatralnego w kontekście historii politycznej i interpretować ich wzajemne relacje [K_W11] EM 2 Scharakteryzować działalność głównych teatrów i związanych z nimi twórców [K_W05] EM 3 Omówić najważniejsze dramaty [K_W09] Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM 4 Sformułować i przedstawić – ustnie lub pisemnie – wybrane zagadnienie z najnowszej historii teatru polskiego [K_U03] EM 5 Dokonać analizy dzieła teatralnego lub tekstu scenicznego w kontekście historyczno-kulturowym [K_U05] [K_U06] Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu powinien: EM 7 Łączyć wiedzę o artystycznej stronie teatru ze świadomością jego funkcjonowania w kontekście politycznym i społecznym [K_K03] EM 8 Uczestniczyć w dyskusji o tradycji i aktualnych problemach teatru polskiego [K_K06] |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność w dyskusji 25%, egzamin 75 % Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Zaliczenie przedmiotu dokonuje się na podstawie ustnego egzaminu po II semestrze zajęć |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WOT-w
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Janusz Majcherek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WOT wykład - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-10 - 2025-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Karow, Janusz Majcherek | |
Prowadzący grup: | Jan Karow, Janusz Majcherek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WOT wykład - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.