Fotografia i teatr
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/L/FiTr |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fotografia i teatr |
Jednostka: | Wiedza o Teatrze (studia pierwszego stopnia) |
Grupy: |
Fakultety WOT/L Przedmioty WOT/L rok II sem. 4 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem kursu Fotografia i teatr jest zapoznanie studentek i studentów z nieopisanym jeszcze zjawiskiem fotografii teatralnej. Uczestnicy kursu mają możliwość poznania unikalnych zbiorów fotografii teatralnej od samych początków jej istnienia. Zajęcia pozwalają rozszerzyć wiedzę z dziedziny fotografii oraz teatru, uczą odczytywania nie tylko wartości estetycznych, ale także dokumentacyjnych prezentowanych ikonografii. |
Pełny opis: |
W prowadzonych badaniach nad fotografią teatralną ciekawi mnie zarówno jej przeszłość jak i teraźniejszość, wartość dokumentacyjna oraz estetyczna, ale przede wszystkim zastanawia złożona, wieloletnia i już nierozłączna relacja między fotografią a teatrem. Kurs ma na celu rozwinięcie wrażliwości wizualnej wyposażenie uczestników w warsztat badawczy w zakresie dokumentów ikonograficznych (archiwa, bazy cyfrowe). Kurs ma wzbogacić także wiedzę o muzeach i galeriach sztuki, bieżących wystawach fotograficznych, aktualnościach z dziedziny fotografii teatralnej. Przygotowanie projektu, kończącego kurs (stworzenie mini książki fotograficznej w formie foto-eseju) rozwija umiejętności narracji wizualnej. Zakres poszczególnych tematów: - początki historii fotografii, moment powstania nowej sztuki, punkt przecięcia ze sztuką teatru, twórczość fotografów (m.in. L. J. Daguerre, W. H. Talbot, Nadar, E. Atget, J.H. Lartigue, H. Cartier-Bresson, A. Sander, W. Evans) oraz polskich mistrzów reportażu i portretu (m.in. B. Dziworski, T. Rolke); - wybrane tematy: m.in. portret w malarstwie, znaczenie „decydującego momentu”, fotografia portretowa, reportażowa, dokumentacja, rola detalu, kategoria pamięci, przemiany w sztuce aktorskiej oraz inscenizacji, kostium, scenografia, światło - wybitni twórcy dziewiętnastowiecznej (m.in. K. Beyer, W. Rzewuski, J. Mieczkowski), dwudziestowiecznej (m.in. E. Hartwig, W. Plewiński) oraz współczesnej fotografii teatralnej (m.in. M. Hueckel); - fotografia i teatr Tadeusza Kantora. Zajęcia wymagają uczestnictwa w bieżącym życiu teatralnym oraz kulturalnym (muzea, galerie sztuki), pogłębiają wiedzę o zjawiskach we współczesnej fotografii teatralnej (m.in. Konkurs Fotografii Teatralnej). |
Literatura: |
Podstawowa: S. Sontag, O fotografii, Kraków 2009 R. Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa 1996 J. Berger, O patrzeniu, Warszawa 2009 A. Rouille, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, Kraków 2007 I. Jeffrey, Jak czytać fotografię. Lekcje mistrzów fotografii, Kraków 2009 W. Nowicki, Dno oka. Eseje o fotografii, Wydawnictwo Czarne, 2010 W. Plewiński, Szkice z kultury, 2011 E. Hartwig, Kulisy teatru, Warszawa 1975 M. Hueckel, Teatr, Warszawa 2015 W. Plewiński, Plewiński. Na scenie, Kraków – Warszawa, 2018 M. Markiewicz, Czym jest fotografia teatralna, „Teatr” 2012 nr 5 J. Got, Fotograficzna dokumentacja teatru w Polsce, [w:] Teatr i teatrologia, Kraków 1994, s. 88-107 J. Kott, Kadysz. Strony o Tadeuszu Kantorze, Gdańsk 2006 A. Kędziora, Ikonografia teatralna "Tygodnika Ilustrowanego" (1859-1939). Tom 1i 2, Kraków 2018 A. Wanicka, Fotografia i teatr. Pierwsze spotkanie, w: Miejsce fotografii w badaniach humanistycznych, pod red. M. Ziętkiewicz i M. Biernackiej, Warszawa 2015, s. 59-74 54 portrety aktorki na szkle. Katalog szklanych negatywów Walerego Rzewuskiego w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej w Krakowie, [w:] Helena Modrzejewska i teatr jej epoki, pod red. Alicji Kędziory i Emila Orzechowskiego, Kraków 2019 Bloki fotograficzne w czasopismach teatralnych: „Didaskalia”, 2008, nr 87, s.32-46;„Teatr”, 2009, nr 11, s.54-70 Uzupełniająca: M. Kozloff, The Theatre of the Face. Portrait Photography Since 1900, Phaidon 2007 L. Lechowicz, Historia fotografii cz.1, 1839-1939, Łódź 2012 S. Zuffi, Historia portretu. Przez sztukę do wieczności, Warszawa 2001 F. Boucher, Historia mody. Dzieje ubiorów od czasów prehistorycznych do końca XX wieku, Warszawa 2012 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student/studentka K_W10 rozumie relacje teatru i fotografii od XIX wieku po współczesność K_W17 ma podstawową wiedzę na temat metod pracy historyka teatru w badaniach nad ikonografią teatralną, zna zasoby najważniejszych archiwów i zbiorów ikonograficznych K_W22 ma bieżącą orientację w życiu teatralnym i kulturalnym, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk dotyczących fotografii teatralnej, rozumie konieczność permanentnego uczestnictwa w kulturze UMIEJĘTNOŚCI Student/studentka K_U02 umie wyszukiwać, gromadzić i selekcjonować informacje oraz materiały źródłowe (w języku polskim i obcym) dotyczące ikonografii teatralnej K_U05 potrafi przeprowadzić analizę formalną i artystyczną oraz interpretację ikonografii teatralnej, z wykorzystaniem pojęć i metod podstawowych oraz wiedzy historyczno-teatralnej K_U09 potrafi przygotować mini – książkę fotograficzną w formie foto-eseju oraz opatrzyć pracę wymaganym aparatem naukowym KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_K03 rozumie społeczne znaczenie teatru i szeroko pojmowanej kultury oraz potrzebę dokumentacji zjawisk teatralnych w działaniach instytucjonalnych oraz amatorskich K_K04 jest przygotowany/a do aktywnego uczestnictwa w grupach i instytucjach, realizujących lub organizujących projekty badawcze ze szczególnym uwzględnieniem projektów związanych z dokumentacją zjawisk teatralnych oraz wykorzystaniem narracji wizualnej K_K06 uczestniczy w bieżącym życiu teatralnym i kulturalnym (muzea i galerie sztuki), uczęszcza do teatru oraz na wystawy, jest odbiorcą Konkursu Fotografii Teatralnej oraz pokonkursowej wystawy |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia kursu jest: - przygotowywanie się do zajęć, - znajomość tekstów, - aktywny udział w dyskusji w czasie zajęć, - przygotowanie i zaprezentowanie projektu kończącego kurs. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-07 - 2018-05-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WOT-bd
PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski, Agnieszka Wanicka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wanicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-06 - 2019-05-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WOT-bd
PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski, Agnieszka Wanicka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wanicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WOT-bd
PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Agnieszka Wanicka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wanicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład konwersatoryjny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Agnieszka Wanicka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wanicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład konwersatoryjny - zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu Fotografia i teatr jest zapoznanie studentek i studentów z nieopisanym jeszcze zjawiskiem fotografii teatralnej. Uczestnicy kursu mają możliwość poznania unikalnych zbiorów fotografii teatralnej od samych początków jej istnienia. Zajęcia pozwalają rozszerzyć wiedzę z dziedziny fotografii oraz teatru, uczą odczytywania nie tylko wartości estetycznych, ale także dokumentacyjnych prezentowanych ikonografii. |
|
Pełny opis: |
W prowadzonych badaniach nad fotografią teatralną ciekawi mnie zarówno jej przeszłość jak i teraźniejszość, wartość dokumentacyjna oraz estetyczna, ale przede wszystkim zastanawia złożona, wieloletnia i już nierozłączna relacja między fotografią a teatrem. Kurs ma na celu rozwinięcie wrażliwości wizualnej wyposażenie uczestników w warsztat badawczy w zakresie dokumentów ikonograficznych (archiwa, bazy cyfrowe). Kurs ma wzbogacić także wiedzę o muzeach i galeriach sztuki, bieżących wystawach fotograficznych, aktualnościach z dziedziny fotografii teatralnej. Przygotowanie projektu, kończącego kurs (stworzenie mini książki fotograficznej w formie foto-eseju) rozwija umiejętności narracji wizualnej. Zakres poszczególnych tematów: - początki historii fotografii, moment powstania nowej sztuki, punkt przecięcia ze sztuką teatru, twórczość fotografów (m.in. L. J. Daguerre, W. H. Talbot, Nadar, E. Atget, J.H. Lartigue, H. Cartier-Bresson, A. Sander, W. Evans) oraz polskich mistrzów reportażu i portretu (m.in. B. Dziworski, T. Rolke); - wybrane tematy: m.in. portret w malarstwie, znaczenie „decydującego momentu”, fotografia portretowa, reportażowa, dokumentacja, rola detalu, kategoria pamięci, przemiany w sztuce aktorskiej oraz inscenizacji, kostium, scenografia, światło - wybitni twórcy dziewiętnastowiecznej (m.in. K. Beyer, W. Rzewuski, J. Mieczkowski), dwudziestowiecznej (m.in. E. Hartwig, W. Plewiński) oraz współczesnej fotografii teatralnej (m.in. M. Hueckel); - fotografia i teatr Tadeusza Kantora. Zajęcia wymagają uczestnictwa w bieżącym życiu teatralnym oraz kulturalnym (muzea, galerie sztuki), pogłębiają wiedzę o zjawiskach we współczesnej fotografii teatralnej (m.in. Konkurs Fotografii Teatralnej). |
|
Literatura: |
Podstawowa: S. Sontag, O fotografii, Kraków 2009 R. Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa 1996 J. Berger, O patrzeniu, Warszawa 2009 A. Rouille, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, Kraków 2007 I. Jeffrey, Jak czytać fotografię. Lekcje mistrzów fotografii, Kraków 2009 W. Nowicki, Dno oka. Eseje o fotografii, Wydawnictwo Czarne, 2010 W. Plewiński, Szkice z kultury, 2011 E. Hartwig, Kulisy teatru, Warszawa 1975 M. Hueckel, Teatr, Warszawa 2015 W. Plewiński, Plewiński. Na scenie, Kraków – Warszawa, 2018 M. Markiewicz, Czym jest fotografia teatralna, „Teatr” 2012 nr 5 J. Got, Fotograficzna dokumentacja teatru w Polsce, [w:] Teatr i teatrologia, Kraków 1994, s. 88-107 J. Kott, Kadysz. Strony o Tadeuszu Kantorze, Gdańsk 2006 A. Kędziora, Ikonografia teatralna "Tygodnika Ilustrowanego" (1859-1939). Tom 1i 2, Kraków 2018 A. Wanicka, Fotografia i teatr. Pierwsze spotkanie, w: Miejsce fotografii w badaniach humanistycznych, pod red. M. Ziętkiewicz i M. Biernackiej, Warszawa 2015, s. 59-74 54 portrety aktorki na szkle. Katalog szklanych negatywów Walerego Rzewuskiego w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej w Krakowie, [w:] Helena Modrzejewska i teatr jej epoki, pod red. Alicji Kędziory i Emila Orzechowskiego, Kraków 2019 Bloki fotograficzne w czasopismach teatralnych: „Didaskalia”, 2008, nr 87, s.32-46;„Teatr”, 2009, nr 11, s.54-70 Uzupełniająca: M. Kozloff, The Theatre of the Face. Portrait Photography Since 1900, Phaidon 2007 L. Lechowicz, Historia fotografii cz.1, 1839-1939, Łódź 2012 S. Zuffi, Historia portretu. Przez sztukę do wieczności, Warszawa 2001 F. Boucher, Historia mody. Dzieje ubiorów od czasów prehistorycznych do końca XX wieku, Warszawa 2012 |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WOT-w
WOT-w
PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Agnieszka Wanicka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wanicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WOT-w
PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Agnieszka Wanicka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wanicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WOT-w
PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Agnieszka Wanicka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wanicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-10 - 2025-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wanicka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wanicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.