Technika teatralna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/L/AOP/TT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technika teatralna |
Jednostka: | Wiedza o Teatrze (studia pierwszego stopnia) |
Grupy: |
Przedmioty dla specjalności Animacja-Organizacja-Produkcja WOT/L Przedmioty WOT/L rok III sem. 5 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu Znajomość wszystkich działów tzw. zaplecza teatralnego - znajomość fachowej terminologii dot. maszynerii scenicznej, rzemiosł teatralnych i technicznej obsługi spektaklu - znajomość etapów produkcji spektaklu i wzajemnych relacji pomiędzy poszczególnymi pracowniami teatralnymi - znajomość historii rozwoju techniki teatralnej w teatrze europejskim - znajomość historii rzemiosła teatralnego w Polsce w XX wieku w relacji do rozwoju sztuki scenograficznej. |
Pełny opis: |
Zakres poszczególnych zajęć: 1. Wprowadzenie 2. Współczesna sytuacja tzw. pracowni teatralnych - omówienie wyników raportu Instytutu Teatralnego "Rzemieślnicy teatralni - 2013" 3.-4. - Wizyta w pracowniach rzemieślniczych teatru operowego. 5.-6. - Wizyta na zapleczu sceny i w dziale oświetleniowym i dźwiękowym teatru operowego. 7. Historia rozwoju techniki teatralnej w teatrze europejskim. 8.-9. Wizyta w pracowniach teatru lalkowego. 10. Historia rzemiosła teatralnego w Polsce w XX wieku - wpływ Wielkiej Reformy Teatru. 11. Rozwój sztuki scenograficznej w XX i XXI wieku a zmiany w dziale produkcji. 12.-13. - Wizyta w pracowniach teatru dramatycznego. 14-15. Prezentacje studentów na temat wybranych specjalności rzemieślniczych w oparciu o wizyty i indywidualne wywiady. |
Literatura: |
Allevy-Viala Marie-Antoinette, Inscenizacja romantyczna we Francji, PIW, Warszawa 1958. Bożyk Eugeniusz, Dekoracja - mebel - rekwizyt na scenie świetlicowej, Biblioteka Świetlicowa „Czytelnika”, Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”, Warszawa 1954. Bożyk Eugeniusz, Obuwie teatralne: poradnik praktyczny, Centralna Poradnia Amatorskiego Ruchu Artystycznego, Warszawa 1966. Brzozowski Stefan, Oświetlenie, dźwięk, dekoracje: techniczny warsztat teatralny, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1976. Brzozowski Stefan, Technologia oświetlenia scenicznego, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1968. Cieślak Franciszek, Charakteryzacja i perukarstwo. Skrypt 1, Anatomia czaszki i mięśnie głowy, Klub Polskich Techników Teatralnych, Warszawa 1959. Cieślak Franciszek, Charakteryzacja i perukarstwo. Skrypt 2, Technika charakteryzacji, Klub Polskich Techników Teatralnych, Warszawa 1960. Cieślak Franciszek, Charakteryzacja i perukarstwo. Skrypt 3, Technika perukarstwa, Klub Polskich Techników Teatralnych, Warszawa 1960. Cieślak Franciszek, Lewandowska Pola, Przyjemska Helena, Charakteryzacja i perukarstwo, Wydawnictwo Przemysłu Lekkiego i Spożywczego, Warszawa 1967. Goebbels Heiner, Przeciw Gesamtkunstwerk, przeł. Anna Róża Burzyńska, Sławomir Wojciechowski, oprac. Lukáš Jiřička, Korporacja Ha!art, Kraków 2015. Gumiński Jerzy, Przemijają lata, zostają teatry, wyd. własne, Łódź 2006. Handmade. Praca rąk w postindustrialnej rzeczywistości, red. Marek Krajewski, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa 2010. Jarząbek-Wasyl Dorota, Za kulisami. Narodziny przedstawienia w teatrze polskim XIX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016. Kossakowski Mirosław, PLTT – Szkoła osobliwa, nakładem autora, Warszawa 1999. Król-Kaczorowska Barbara, Antoni Sacchetti – dekorator romantyczny: działalność w latach 1846-1870, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 1967. Król Barbara, Antoni Smuglewicz – malarz teatralny, „Pamiętnik Teatralny” z. 2-3/1956. Król-Kaczorowska Barbara, Teatr dawnej Polski: budynki, dekoracje, kostiumy, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1971. Mitzner Piotr, Teatr światła i cienia. Oświetlenie teatrów warszawskich na tle historii oświetlenia od średniowiecza do czasów najnowszych, PIW, Warszawa 1987. Pronaszko Andrzej, Zapiski scenografa. Wspomnienia – artykułu – listy, oprac. Jerzy Timoszewicz, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1976. ROZMOWA NIE-KONTROLOWANA – Pracownie, won z teatru!, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, https://www.youtube.com/watch?v=7E1AITUAUxw [data dostępu: 9.06.2019]. Rzemieślnicy teatralni - 2013, Raport Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Rzemiosło teatru. Etos-profesje-materia, red. Agata Dąbek, Wanda Świątkowska, Teatr Łaźnia Nowa, Księgarnia Akademicka, Kraków 2015. Sieroslawski Barbara, Rzemieślnicy – rozmowy warsztatowe, fragmenty dostępne on-line: http://archiwum.nina.gov.pl/film/rozmowy-warsztatowe-jerzemu-grzegorzewskiemu-in-memoriam [data dostępu: 23.12.2019]. Smolarska Zofia, Instytucjonalna gastroskopia. Diagnoza teatru publicznego z perspektywy rzemieślników teatralnych, „Polish Theatre Journal” nr 1-2/2017, http://www.polishtheatrejournal.com/index.php/ptj/article/view/93/619 [data dostępu: 15.11.2019]. Smolarska Zofia, O trudnej sztuce zarządzania pracą rąk w teatrze – rozmowa z Elżbietą Zajączkowską, rzemieślnikiem teatralnym, „Zarządzanie w Kulturze” t. 18, nr 3/2017. Struktura teatru a struktura spektaklu, pod red. Anny Galas-Kosil i Piotra Olkusza, Instytut Teatralny w Warszawie, Warszawa 2016. Strzelecki Zenobiusz, Polska Plastyka Teatralna, PIW, Warszawa 1963, 3 tomy. Strzelecki Zenobiusz, Współczesna scenografia polska, PIW, Warszawa 1983. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student po zakończeniu kursu powinien: EM 1 Wskazać działy/pracownie w teatrze instytucjonalnym zajmujące się produkcją i znać specyfikę ich pracy. K_W04 EM 2 Znać historyczne podstawy obecnego systemu produkcji. K_W15, K_W20 EM 3 Opisać relacje pomiędzy estetycznymi i technicznymi aspektami scenografii. K_W23 Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM 4 Umieć przeprowadzić wywiad z pracownikiem dowolnego działu technicznego na temat specyfiki jego pracy. K_U08 EM 5 Umieć właściwie wskazać źródło ew. problemów czy konfliktów w dziale produkcji w oparciu o wiedzę na temat podziału kompetencji w procesie produkcji. K_U07 EM 6 Umieć w przybliżeniu ocenić możliwość realizacji danego projektu scenograficznego w oparciu o informacje na temat możliwość technicznych danej sceny i zasobów ludzkich w pracowniach danego teatru. K_U04 Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu powinien: EM 7 Rozumieć zależności i relacje władzy między różnymi działami produkcji w teatrze. K_K02 EM 8 Posługiwać się fachową terminologią podczas dyskusji na tematy techniczno-teatralne i podczas ustaleń w toku produkcji. K_K03 EM 9 Wyrażać sądy w sprawie współczesnego kształtu systemu teatralnego w oparciu o wiedzę historyczną i socjologiczną. K_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywne uczestnictwo w zajęciach i wizytach w teatrach. Praca w zespole nad prezentacją dot. wybranego działu produkcji/specjalności. Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-02 |
Przejdź do planu
PN WOT-bd
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Zofia Smolarska | |
Prowadzący grup: | Zofia Smolarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-12 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WOT-w
CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Zofia Smolarska | |
Prowadzący grup: | Zofia Smolarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.