Warsztat interpretacyjny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/WInt-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat interpretacyjny |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo (RIII) |
Grupy: |
Przedmioty A sem 5 rok III Przedmioty fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Efekty uczenia się: |
W trakcie zajęć student powinien rozwijać: 1. umiejętność praktycznego wykorzystania poznawanych na innych zajęciach technik mowy 2. umiejętność wyboru i analizy tekstu literackiego 3. umiejętność interpretowania tekstu literackiego na poziomie sensów 4. umiejętność przełożenia interpretacji na sposób mówienia tekstu (dobór środków aktorskich, zwłaszcza z zakresu retoryki, artykulacji etc.) 5. umiejętność pamięciowego opanowania tekstu 6. umiejętność projektowania pejzażu wewnętrznego (termin zaczerpnięty ze Stanisławskiego: chodzi o to, aby widzieć to o czym się mówi) 7. umiejętność świadomego i kontrolowanego wykorzystywania technik wzbudzania emocji na tekście (fizykalizacja ciała, praca z pamięcią emocjonalną, wyobraźnią, monologiem wewnętrznym, zasady monologowania i zasady zbiorowego mówienia tekstu) 8. sztukę autoprezentacji w mówieniu 9. umiejętność pracy własnej poza zajęciami, na zajęciach oraz pracy zespołowej i pracy z reżyserem 10. otwartość na eksperymentowanie, własną inicjatywę twórczą i prowadzenie przez reżysera Wiedza: K_W06 K_W02 Umiejętności: K_U02 K_U01 K_U04 Kompetencje: K_K01 K_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę w formie indywidualnego pokazu. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-27 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA - dydaktyka, 75 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Skarżanka, Waldemar Śmigasiewicz | |
Prowadzący grup: | Waldemar Śmigasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WA - dydaktyka - zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Praca nad monologiem w dramacie i prozie. |
|
Pełny opis: |
W trakcie zajęć będziemy się zajmować: - monologiem bohatera dramatu - monologiem wewnętrznym, próbą ukazania sposobu myślenia postaci i podjęcia decyzji istotnej dla funkcjonowania wobec innych bohaterów dramatu - poprzez zagadnienia biomechaniki Meyerholda ukierunkowanie studenta tak, by wypowiadane słowa były zgodne z działaniem zewnętrznym lub w sposób paradoksalny ukazywały ich przeciwieństwo - uzmysłowieniem studentowi sposobów ukazania swojej wypowiedzi poprzez formę i styl |
|
Literatura: |
Wybór monologów z klasycznej literatury dramatycznej polskiej i światowej oraz prozy polskiej i zagranicznej. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-12 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Raźniak, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Waldemar Raźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WA ćwiczenia - zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Praca nad monologiem w dramacie i prozie. |
|
Pełny opis: |
W trakcie zajęć będziemy się zajmować: - monologiem bohatera dramatu - monologiem wewnętrznym, próbą ukazania sposobu myślenia postaci i podjęcia decyzji istotnej dla funkcjonowania wobec innych bohaterów dramatu - poprzez zagadnienia biomechaniki Meyerholda ukierunkowanie studenta tak, by wypowiadane słowa były zgodne z działaniem zewnętrznym lub w sposób paradoksalny ukazywały ich przeciwieństwo - uzmysłowieniem studentowi sposobów ukazania swojej wypowiedzi poprzez formę i styl |
|
Literatura: |
Wybór monologów z klasycznej literatury dramatycznej polskiej i światowej oraz prozy polskiej i zagranicznej. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Raźniak, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Waldemar Raźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WA ćwiczenia - zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Nabycie umiejętności sugestywnego i ekspresyjnego prezentowania tekstu literackiego na scenie wskutek jego aktorskiej interpretacji. |
|
Pełny opis: |
Uczestnicy zajęć będą proszeni o uruchomienie swojej intuicji twórczej, wyobraźni i wiedzy dla wyboru i przedstawienia materiału literackiego w ramach pokazu egzaminacyjnego w sesji letniej. Materiał zostanie wybrany spośród propozycji pedagoga lub spośród propozycji studentów, skonfrontowanych i ostatecznie zatwierdzonych przez pedagoga. Wybór materiału powinien być określony za pośrednictwem dyskusji o dostępnej i aktualnej literaturze światowej istotnej dla wrażliwości zebranych na zajęciach twórców. W trakcie dyskusji skonfrontowane zostaną wybory estetyczne, sposoby rozumienia tekstu, pomysły na publiczną prezentację tekstu przez aktora. Kolejnym etapem będzie przegląd w szeregu technik aktorskich umożliwiających publiczną prezentację tekstu literackiego. Uczestnicy zajęć zostaną również poproszeni o określenie w drodze dyskusji z pedagogiem oraz prób praktycznych kształtu przygotowywanego pokazu. Pokaz będzie uwzględniał zarówno indywidualne prezentacje studentów w formie monologów, jak również zbiorowe momenty wypowiadania fragmentów tekstu oraz niekonwencjonalne sposoby użycia tekstu do wykreowywania atmosfer i emocji scenicznych. |
|
Literatura: |
Lektury obowiązkowe Dzieło literackie wybranego autora będące podstawą egzaminu Umberto Eco, Nadinterpretowanie tekstów, [w:] Umberto Eco i inni, Interpretacja i nadinterpretacja , Wydawnictwo ZNAK, Kraków 1996 Lektury dodatkowe teksty związane z biografią i interpretacją dzieł wybranego do egzaminu autora |
|
Uwagi: |
Każdy student na tych zajęciach będzie szanowany ze względu na swoją inność, indywidualność i unikalność doświadczeń, talent oraz miejsce i środowisko z którego pochodzi. Kwestie różnorodności pochodzenia, różnic płciowych, religijnych, rasowych i kulturowych mogą być częścią prowadzonych na zajęciach dyskusji, przerabianego materiału i realizowanych prac. Postaram się zapewnić przyjazną atmosferę dla wszystkich studentów. Jeżeli ktoś będzie posiadał jakiekolwiek sugestie lub uwagi, które mogą poprawić atmosferę lub wzbogacić zajęcia w tym zakresie proszony jest o kontakt bezpośrednio ze mną. Przemoc seksualna, psychiczna, prześladowanie, nękanie, stalking i każda inna forma dyskryminacji są w przestrzeni uczelni rozumiane jako pogwałcenie godności i praw jednostki. Gdy jakikolwiek członek społeczności akademickiej podejmie tego rodzaju działania, urąga w ten sposób standardom akademickim i przestaje dostrzegać wartość wolności, odrębności i odmienności drugiego człowieka. Wszyscy członkowie społeczności powinni czuć się w tym względzie bezpieczni i funkcjonować w środowisku otwartym na dialog, przyjaznym, tolerancyjnym i wolnym od uprzedzeń. Jeżeli czujesz że twoje lub czyjeś prawa są pogwałcone - zgłoś to do Rzeczniczki Praw Studenckich, Opiekuna Roku lub Dziekana Na każdych zajęciach bądź ubrany/ubrana w luźne ubranie umożliwiające pracę na podłodze. Staramy się nie nosić biżuterii, czapek, szalików, krępujących ruchy jeansów, niewygodnych butów i innych elementów garderoby utrudniających ruch sceniczny lub nadający pracy teatralnej dodatkowe nieplanowane artystycznie znaczenia. Proszę nie wychodzić z sali bez uprzedzenia o tym pedagoga. Proszę przybyć na zajęcia na czas, wypoczętym, odżywionym i gotowym do pracy. Nie rozmawiamy, nie szepczemy w trakcie kiedy inni pracują na scenie bądź pedagog udziela wskazówek. Wszyscy są proszeni o wyłączenie (na tryb bezwibracyjny) i schowanie telefonów komórkowych w trakcie zajęć. Jeżeli mamy do czynienia z sytuacją alarmową, która wymaga posiadania włączonego telefonu, należy o tym poinformować pedagoga przed zajęciami, włączyć tryb wibracyjny i usiąść możliwie blisko wyjścia. Nawadnianie się jest jak najbardziej wskazane w trakcie zajęć. Jedzenie jest absolutnie zabronione. Jedz przed zajęciami, po zajęciach ale nie w trakcie zajęć. Uwaga: zajęcia zakładają kontakt fizyczny między uczestnikami zajęć. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Raźniak, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Waldemar Raźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WA ćwiczenia - zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Nabycie umiejętności sugestywnego i ekspresyjnego prezentowania tekstu literackiego na scenie wskutek jego aktorskiej interpretacji. |
|
Pełny opis: |
Uczestnicy zajęć będą proszeni o uruchomienie swojej intuicji twórczej, wyobraźni i wiedzy dla wyboru i przedstawienia materiału literackiego w ramach pokazu egzaminacyjnego w sesji letniej. Materiał zostanie wybrany spośród propozycji pedagoga lub spośród propozycji studentów, skonfrontowanych i ostatecznie zatwierdzonych przez pedagoga. Wybór materiału powinien być określony za pośrednictwem dyskusji o dostępnej i aktualnej literaturze światowej istotnej dla wrażliwości zebranych na zajęciach twórców. W trakcie dyskusji skonfrontowane zostaną wybory estetyczne, sposoby rozumienia tekstu, pomysły na publiczną prezentację tekstu przez aktora. Kolejnym etapem będzie przegląd w szeregu technik aktorskich umożliwiających publiczną prezentację tekstu literackiego. Uczestnicy zajęć zostaną również poproszeni o określenie w drodze dyskusji z pedagogiem oraz prób praktycznych kształtu przygotowywanego pokazu. Pokaz będzie uwzględniał zarówno indywidualne prezentacje studentów w formie monologów, jak również zbiorowe momenty wypowiadania fragmentów tekstu oraz niekonwencjonalne sposoby użycia tekstu do wykreowywania atmosfer i emocji scenicznych. |
|
Literatura: |
Lektury obowiązkowe Dzieło literackie wybranego autora będące podstawą egzaminu Umberto Eco, Nadinterpretowanie tekstów, [w:] Umberto Eco i inni, Interpretacja i nadinterpretacja , Wydawnictwo ZNAK, Kraków 1996 Lektury dodatkowe teksty związane z biografią i interpretacją dzieł wybranego do egzaminu autora |
|
Uwagi: |
Każdy student na tych zajęciach będzie szanowany ze względu na swoją inność, indywidualność i unikalność doświadczeń, talent oraz miejsce i środowisko z którego pochodzi. Kwestie różnorodności pochodzenia, różnic płciowych, religijnych, rasowych i kulturowych mogą być częścią prowadzonych na zajęciach dyskusji, przerabianego materiału i realizowanych prac. Postaram się zapewnić przyjazną atmosferę dla wszystkich studentów. Jeżeli ktoś będzie posiadał jakiekolwiek sugestie lub uwagi, które mogą poprawić atmosferę lub wzbogacić zajęcia w tym zakresie proszony jest o kontakt bezpośrednio ze mną. Przemoc seksualna, psychiczna, prześladowanie, nękanie, stalking i każda inna forma dyskryminacji są w przestrzeni uczelni rozumiane jako pogwałcenie godności i praw jednostki. Gdy jakikolwiek członek społeczności akademickiej podejmie tego rodzaju działania, urąga w ten sposób standardom akademickim i przestaje dostrzegać wartość wolności, odrębności i odmienności drugiego człowieka. Wszyscy członkowie społeczności powinni czuć się w tym względzie bezpieczni i funkcjonować w środowisku otwartym na dialog, przyjaznym, tolerancyjnym i wolnym od uprzedzeń. Jeżeli czujesz że twoje lub czyjeś prawa są pogwałcone - zgłoś to do Rzeczniczki Praw Studenckich, Opiekuna Roku lub Dziekana Na każdych zajęciach bądź ubrany/ubrana w luźne ubranie umożliwiające pracę na podłodze. Staramy się nie nosić biżuterii, czapek, szalików, krępujących ruchy jeansów, niewygodnych butów i innych elementów garderoby utrudniających ruch sceniczny lub nadający pracy teatralnej dodatkowe nieplanowane artystycznie znaczenia. Proszę nie wychodzić z sali bez uprzedzenia o tym pedagoga. Proszę przybyć na zajęcia na czas, wypoczętym, odżywionym i gotowym do pracy. Nie rozmawiamy, nie szepczemy w trakcie kiedy inni pracują na scenie bądź pedagog udziela wskazówek. Wszyscy są proszeni o wyłączenie (na tryb bezwibracyjny) i schowanie telefonów komórkowych w trakcie zajęć. Jeżeli mamy do czynienia z sytuacją alarmową, która wymaga posiadania włączonego telefonu, należy o tym poinformować pedagoga przed zajęciami, włączyć tryb wibracyjny i usiąść możliwie blisko wyjścia. Nawadnianie się jest jak najbardziej wskazane w trakcie zajęć. Jedzenie jest absolutnie zabronione. Jedz przed zajęciami, po zajęciach ale nie w trakcie zajęć. Uwaga: zajęcia zakładają kontakt fizyczny między uczestnikami zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.