Metodologia badań naukowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/MBN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań naukowych |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo rok IV |
Grupy: |
Przedmioty A sem 7 rok IV Przedmioty ogólnoakademickie |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
1.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają umożliwić studentom/kom zrozumienie podstaw metodologicznych nauk humanistycznych, zdobycie praktycznych umiejętności poprawnego projektowania badań naukowych / formułowania aplikacji grantowej. Punktem wyjścia będą spektakle klasyków i klasyczek współczesnego teatru europejskiego, m.in. Romea Castellucciego, Milo Raua, Giselle Vienne, Philippe’a Quesne’a czy Florentiny Holzinger. Wymienieni twórcy/czynie reprezentują różne pokolenia i teatralne nurty, każdy/a z nich wytworzył jednak osobny idiom, wyznaczając nowe ścieżki myślenia o sztukach performatywnych: o relacji fikcja/rzeczywistość, funkcji obrazu czy roli aktora/rki na scenie. Omawiając wybrane spektakle, studenci/tki przygotowują się do samodzielnego napisania pracy magisterskiej czy wniosku stypendialnego na projekt artystyczny. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają umożliwić studentom/kom zrozumienie podstaw metodologicznych nauk humanistycznych, a także zdobycie praktycznych umiejętności poprawnego projektowania badań naukowych / formułowania aplikacji grantowej. Punktem wyjścia będą spektakle klasyków i klasyczek współczesnego teatru europejskiego, m.in. Romea Castellucciego, Milo Raua, Giselle Vienne, Philippe’a Quesne’a czy Florentiny Holzinger. Wymienieni twórcy/czynie reprezentują różne pokolenia i teatralne nurty, każdy/a z nich wytworzył jednak osobny idiom, wyznaczając nowe ścieżki myślenia o sztukach performatywnych: o relacji fikcja/rzeczywistość, funkcji aktora/rki na scenie, roli obrazu. Omawiając wybrane spektakle, studenci/tki przygotowują się do samodzielnego napisania pracy magisterskiej i wniosku stypendialnego na projekt artystyczny. W ramach zajęć poruszone zostaną następujące tematy: 1. Proces badawczy: problem i pytania badawcze 2. Struktura pracy: wstęp, rozdziały, podsumowanie, bibliografia, aneks 3. Opis bibliograficzny – informacje ogólne 4. Czym jest abstrakt? 5. Formułowanie wniosków stypendialnych (opis, określenie celów i rezultatów, harmonogram projektów) 6. Kryteria oceny pracy / aplikacji |
Literatura: |
- Alan F. Chalmers, Czym jest to, co zwiemy nauką? Rozważania o naturze, statusie i metodach nauki, przeł. Adam Chmielewski. Wrocław: Siedmiogród, 1993. - Paul Feyerabend, "Mit 'nauki' i jego rola w społeczeństwie", przeł. Janusz Jusiak, w: Czy sprzeczność może być racjonalna?, red. Kaziemierz Jodkowski. Lublin: UMCS, 1986: 291-307. - Adam Grobler, Metodologia nauk. Kraków: Znak, 2008. - Anetta Undas, Jak przygotować artykuł naukowy i doprowadzić do jego publikacji? - Immanuel Wallerstein, "Europocentryzm i jego wcielenia. Dylematy nauk społecznych", przeł. Adam Jelonek. Lewą Nogą, nr 15, 2003: 120-136. Bloki poświęcone współczesnym reżyserom drukowane w „Didaskaliach” (m.in. Philippe Quesne, Milo Rau, Giselle Vienne) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student po zakończeniu kursu powinien: - Mieć uporządkowaną wiedzę na temat metodologii prowadzenia badań w dyscyplinach nauka o sztuce / sztuki teatralne i filmowe K_W01 K_W05 - Mieć podstawową wiedzę na temat współczesnej europejskiej sceny performatywnej K_W01 K_W05 Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: - Umieć pozyskiwać informacje z literatury, stron internetowych, katalogów, filmów dokumentalnych oraz dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie K_U10, K_U12 - Umieć sformułować plan działań odpowiadający danemu projektowi badawczemu / artystycznemu - Wskazać cechy charakterystyczne klasyków współczesnej sceny europejskiej K_U02 Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu powinien: - Dyskutować i konstruować argumenty w grupie, formułować konstruktywne uwagi wobec innych osób. K_K04 - Rozumieć i odczuwać potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy na temat nowych zjawisk w sztukach performatywnych K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność na zajęciach aktywny udział w zajęciach (praca w trakcie ćwiczeń) praca zaliczeniowa |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-24 |
Przejdź do planu
PN WA-bd
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WA - dydaktyka, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Semenowicz, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Dorota Semenowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WA - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WA - dydaktyka, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Semenowicz, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Dorota Semenowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WA - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WA-bd
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WA - dydaktyka, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Semenowicz | |
Prowadzący grup: | Dorota Semenowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WA - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WA-bd
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WA - dydaktyka, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Semenowicz | |
Prowadzący grup: | Dorota Semenowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WA - dydaktyka - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.