Kultura popularna [WOT/L/KP2]
semestr zimowy 2021/22
WOT wykład,
grupa nr 2
Przedmiot: | Kultura popularna [WOT/L/KP2] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/22 [2021/22-Z]
(zakończony)
WOT wykład [WOT-w], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Wojciech Świdziński | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LEKTURY OBOWIĄZKOWE Umberta Eco, Eugeniusz Sue: socjalizm i pocieszenie [w:] tegoż, Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, przeł. J. Ugniewska, Znak, Kraków 2008; Guy de Maupassant, Horla [różne wydania]; Arthur Conan Doyle, Budowniczy z Norwood [różne wydania]; Helena Mniszkówna, Trędowata [fragment; różne wydania]; Magdalena Samozwaniec, Na ustach grzechu [fragment; różne wydania]; Theodor Adorno, Max Horkheimer, Przemysł kulturalny [w:] tychże, Dialektyka oświecenia. Fragmenty filozoficzne, posł. M. J. Siemek, przeł. M. Łukasiewicz, Wydawnictwo Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 1994; Stanisław Ignacy Witkiewicz, O gimnastyce, Problem radia [w:] tegoż, Narkotyki – Niemyte dusze, wstęp A. Micińska, PIW, Warszawa 1975; Roland Barthes, Mitologie, przeł. A. Dziadek, Aletheia, Warszawa 2008 (wybór); Scott McCloud, Zrozumieć komiks, przeł. M. Błażejczyk, Kultura Gniewu, Warszawa 2015 (fragmenty); Susan Sontag, Zapiski o kampie, przeł. D. Żukowski [w:] tejże, „Przeciw interpretacji” i inne eseje, przeł. M. Pasicka, A. Skucińska, D. Żukowski, Karakter, Kraków 2012; Jack Z. Bratich, Paniki konspiracyjne, przeł. A. Małysiak, F. Czech [w:] Struktura teorii spiskowych. Antologia, red. F. Czech, Nomos, Kraków 2014; Oskar Wanat, Nadzorować by władać. Amerykański system kategorii wiekowych, „Ekrany”, 2020 nr 1; Slavoj Žižek, Zasłona dobrego wychowania [w:] tegoż, W obronie przegranych spraw, przeł. J. Kutyła, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008. LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE Noel Carroll, Filozofia sztuki masowej, przeł. M. Przylipiak, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011; Antonina Kłoskowska, Kultura masowa. Krytyka i obrona, wyd. 4, PWN, Warszawa 2006; Grzegorz Dziamski, Sztuka wysoka i niska, „Dyskurs” 2017, nr 23; Tomasz Majewski, Dialektyczne feerie. Szkoła frankfurcka i kultura popularna, Officyna, Łódź 2011; Janusz Dunin, Papierowy bandyta. Książka kramarska i brukowa w Polsce, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1974; Paweł Sitkiewicz, Przedwojenna polska komedia filmowa. Prówa rehabilitacji, "Pleograf" 2019, nr 4; Andrzej Leder, Przemiana mitów druga, czyli wojna o obrazy, Open, Warszawa 2008; Umberto Eco, Kariera i upadek nadczłowieka, [w:] tegoż, Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, przeł. J. Ugniewska, Znak, Kraków 2008; Tomasz S. Markiewka, Czemu nie przeszkadzają mi czarne elfy?, <www.krytykapolityczna.pl>; Sophie Fiennes, Z-Boczona historia kina, reż. Sophie Finnes, 2006. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zakres poszczególnych tematów: 1. Czym są społeczeństwo masowe i kultura masowa 2. Początki popkultury 3. Powieść w odcinkach i literatura groszowa 4. Zapomniane widowiska popularne XIX w. 5. Kultura popularna w Polsce do 1939 roku 6. Mity i ikony popkultury 7. Narracja wizualna 8. Kamp (i guilty pleasure) 9. Popkultura PRL 10. Krytycy popkultury 11. Pseudonauka i teorie spiskowe a popkultura 12. Popkultura na smyczy: cenzura i propaganda 13. Poprawność polityczna - kapitalizacja - popkultura 14. Miejsce gier wideo w kulturze współczesnej |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie pracy pisemnej; przy ocenie uwzględniana jest także indywidualna aktywność Studenta. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.