Teatr lalek na świecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/TTL/TLNS-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teatr lalek na świecie |
Jednostka: | Kierunek TTL rok I |
Grupy: |
Przedmioty WSL/TTL rok I sem II Przedmitoy podstawowe TTL |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów kierunku technologii teatru lalek, zaczynających swoją przygodę z teatrem lalek, z najważniejszymi formami tego gatunku sztuki na świecie. Poprzez zajęcia, w trakcie których za każdym razem wykład teoretyczny będzie łączony z prezentacją filmową lub multimedialną, adepci lalkarstwa zdobędą wiedzę na temat wszechstronności tej dziedziny sztuki, jej różnorodności, bogactwie form, stylów i technik. Świadomość złożoności sztuki lalkarskiej pobudzi kreatywność w przestrzeni własnych działań a także rozbudzi poczucie estetki i umiejętność poszukiwań międzygatunkowych. Zajęcia mogą odbywać się on-line. |
Pełny opis: |
1 – Wprowadzenie do zajęć, charakterystyka przedmiotu 2,3,4 – Europa • najważniejsze wydarzenia w dziejach europejskiego lalkarstwa • klasyfikacja gatunków, omówienie głównych form i technik lalkowych 5 – Chiny • chińskie cienie, marionetki, pacynki, lalki na drążkach • tybetański teatr z masła 6 – Indie • „Ramajana” i „Mahabharata” jako literackie podstawy gatunków • różnorodność gatunków: pavakathakali, pava koothu, putul nauch, sakhi nach, togalu gombeyatta, yakshagana, kathpulti, gombeyatta, tholu bommalatam, thol pava koothu, ravana chhaya 7 – Azja południowo-wschodnia • Birma (yoke thay) • Tajlandia (nang yai, nang talung, hun luang, hun krabok, hun lakhon lek) • Kambodża (nang sbek, nang kaboung) • Wietnam (lalki na wodzie - rô’i núóć) 8 – Japonia • ebisu-kaki, karakuri-ningyō, ningyô-jôruri, bunraku, kuruma-ningyô, otome bunraku 9 – Indonezja • wayang kulit, wayang golek, wayang beber, wayang klitik 10 – Bliski Wschód • lalki cieniowe Turcji (karagöz) i Grecji (karagiozis) 11 – Afryka • maski rytualne • rytualne formy lalkarstwa w Kongo, Mali, na Wybrzeżu Kości Słoniowej • teatr magiczny 12 – Ameryka Południowa • teatr lalek w Meksyku, Brazylii, innych krajach 13 – Lalki i maski w karnawale, maska w różnych kulturach • Europa a Ameryka Łacińska • maska w teatrze indyjskim, irańskim, japońskim i polskim 14, 15 – przegląd najciekawszych wydarzeń artystycznych ostatnich sezonów w omówionych regionach, podsuwanie semestru 16 – Ameryka Północna • krótka historia teatru lalek w USA 17,18,19 – Lalkarskie imperium Jima Hensona • San and Friends, Wilkins Coffee, Ulica Sezamkowa, The Muppet Show, The Muppet Movie, The Dark Crystal, Labirynt, Fraggle Rock, produkcje współczesne Walta Disneya 20,21,22 – Lalki na dużym ekranie i w TV • filmy z epizodem lalkowym • filmy z lalkami jako bohaterami • dobranocki, kabarety, seriale z postaciami lalkowymi • prezentacja najnowszych osiągnięć kinematografii 23,24,25 – Lalki w cyrku • Cirqe du Soleil (od Le Grand Tour do najnowszych produkcji w Las Vegas) • inne przykłady (Compagne Finzi Pasca) • prezentacja pełnego spektaklu cyrkowego wykorzystującego lalki 26 – Lalkowe formy w widowiskach plenerowych i sportowych • od Bread and Puppet do Royal de Luxe • inne przykłady parad z udziałem lalek • ceremonie otwarcia i zamknięcia igrzysk olimpijskich • inne ceremonie (zwłaszcza w USA) 27 – Lalki w Internecie czyli warsztat lalkarza on-line • Stan Winston School • inne przykłady 28,29 – repetytorium, przegląd najciekawszych wydarzeń artystycznych ostatnich sezonów 30 – test zaliczeniowy |
Literatura: |
- Encyclopédie mondiale des arts de la marionnette, UNIMA, T. Foulc, H. Jurkowski, éditions L’Entretemps, Montpellier 2009 • wybrane hasła • internetowa wersja encyklopedii wepa.unima.org - B. Kubiak Ho-Chi, Tragizm w japońskim teatrze lalkowym bunraku, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011 - B.J. Jones, Jim Henson – tata mupetów, Wydawnictwo Marginesy, Warszawa 2014 - Słownik wiedzy o teatrze Dariusz Kosiński [et al.], ParkEdukacja, Bielsko-Biała 2005 • część VI – Teatr lalek - H. Jurkowski, Azjatycki teatr lalek, „Teatr Lalek” 1990 nr 2 - Historia Teatru, pod red. J.R. Brawna, przekł. H. Baltyn-Karpińska, Warszawa 1999 • C. Mackerras, Teatry wschodniej Azji • F. Richmond, Teatry w południowej Azji • L. Rubin, Teatr południowo wschodniej Azji - E. Żeromska, Japoński teatr klasyczny: korzenie i metamorfozy, T. 2 Kabuki, bunraku, Wydawnictwo Trio, Warszawa 2010 - M. Waszkiel, Teatr lalek w chinach, „Teatr Lalek” 1993 nr 4. - M. Waszkiel, Chińskie lalki, chińscy lalkarze, „Dialog” 1994 nr 1. - K. Suszczyński, Lalki w Cirque du Soleil, „Scena” 2014 nr 4. - K. Suszczyński, Lalki na srebrnym ekranie, „Teatr Lalek” 2018 nr 2. - K. Suszczyński, Lalki w paradach, „Teatr Lalek” 2020 nr 2-3. - Inne oblicza. Maski, marionetki i sztuka cieni ze zbiorów Chińskiego Narodowego Muzeum Sztuki, katalog wystawy, Państwowe Muzeum Etnograficzne, Warszawa 2014 - M. Lis, Wayang. Jawajski teatr cieni, Warszawa-Toruń 2019 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W): - absolwent posiada wiedzę o repertuarze teatru lalkowego z różnych stron świata, T_W02 - absolwent rozróżnia, definiuje i potrafi określić najważniejsze typy i gatunki teatru lalkowego występujące na każdym z kontynentów, T_W04 - absolwent posiada wiedzę o historii teatru lalek w różnych rejonach świata, zna także literaturę omawiającą te procesy, T_W05 - absolwent posiada podstawowe informacje o technologii lalek oraz o różnorodności rozwoju technologicznego w różnych rejonach świata, T_W08 W zakresie umiejętności (U): - absolwent wykorzystuje wiedzę dotyczącą różnorodności technik tworzenia lalek, konstrukcji scenariusza, budowania spektakli teatralnych i animacji w odrębnych formach teatru lalkowego spotykanego w różnych stronach świata, T_U03 - absolwent umie swobodnie wypowiadać się w kwestiach związanych z różnorodnością i wszechstronnością sztuki teatru lalek, T_U12 W zakresie kompetencji społecznych (K): - absolwent wykazuje kreatywność we własnych poszukiwaniach twórczych inspirując się świadomością estetyki, działania i funkcjonowania różnych technik lalkowych, T_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca zaliczeniowa do wykonania w pierwszym semestrze, egzamin końcowy w formie testu w drugim semestrze, kontrola obecności, aktywność na zajęciach. I sem- zaliczenie, II sem - zaliczenie z oceną |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT WSL-bd
ŚR CZ PT SO WSL-bd
|
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Karol Suszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W roku bieżącym nie uległy zmianie wytyczne co do zajęć przedstawione w "Podstawowych informacjach o przedmiocie" |
|
Pełny opis: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie" |
|
Literatura: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie" |
|
Uwagi: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie" |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-10 - 2025-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karol Suszczyński | |
Prowadzący grup: | Karol Suszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W roku bieżącym nie uległy zmianie wytyczne co do zajęć przedstawione w "Podstawowych informacjach o przedmiocie" |
|
Pełny opis: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie" |
|
Literatura: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie" |
|
Uwagi: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie" |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.