Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Lalki przed kamerą

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSL/TTL/LPK-L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Lalki przed kamerą
Jednostka: Kierunek TTL rok III
Grupy: Przedmioty WSL/TTL rok III sem VI
Przedmitoy podstawowe TTL
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Nabycie umiejętności kreowania i użycia obrazu rejestrowanego z udziałem form lalkowych w projektach teatralnych, gotowość do realizacji lalkowych form filmowych;

Pełny opis:

Semestr V

Analiza możliwości form lalkowych w kontakcie z kamerą i sposobów użycia zapisanego obrazu filmowego w teatrze;

Praca nad scenariuszem w formie scenopisu - storyboardu, który będzie stanowił podstawę zaliczenia semestru

Konstruowanie krótkich etiud z użyciem form lalkowych i próby ich rejestracji; poszukiwania w obrębie sposobów zapisu obrazu;

Semestr VI

Analiza i określenie koncepcji realizacji pomysłu zapisanego w scenopisie; próby zapisu wybranych etiud; przystąpienie do realizacji zdjęć (kompletowanie zespołu aktorskiego oraz elementów scenograficznych), realizacja nagrania i aktywne uczestnictwo w procesie postprodukcyjnym;

W prowadzeniu zajęć możliwa jest forma online jeśli będzie akceptowana przez wszystkich uczestników.

Literatura:

W związku ze specyfiką zajęć większość materiału wykorzystanego w pracy będzie miała formę filmową (np. „History of Stop Motion Animation Puppetry in Film” , filmy Braci Quay, filmy Svankmajera)

Bibliografia literatury koniecznej do zaliczenia przedmiotu powstaje po wyborze realizowanego materiału literackiego w wyniku indywidualnych prac analitycznych poprzedzających realizację pomysłu w formie zaliczenia;

Literatura podstawowa:

1. Teatr Lalek 2/2018:

Lalki na srebrnym ekranie | Karol Suszyński - Teatr Lalek nr 2 (132) / 2018

Metafory lalki (w polskich filmach animowanych XXI wieku) | Iwona Grodź - Teatr Lalek nr 2 (132) / 2018

Zmagania z wyobraźnią | Paulina Zacharek - Teatr Lalek nr 2 (132) / 2018

Lalka – niemy reżyser filmu | Agnieszka Kowalewska - Skowron - Teatr Lalek nr 2 (132) / 2018

Awatary z plasteliny | Jakub Kłeczek - Teatr Lalek nr 2 (132) / 2018

(artykuły dostępne na stronie:https://www.teatrlalek-pismo.pl/p/inne.html)

2.Myśleć animacją : [podręcznik dla filmowców] / Mike Wellins ; [tłumaczenie Andrzej Wojnach];Wydaw. Wojciech Marzec, Warszawa 2015

3. Małe wielkie kino. Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego

Sitkiewicz P.; słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2009

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy (W) student zna i rozumie:

problematykę związaną z technologiami stosowanymi w teatrze (w ujęciu całościowym), oraz rozwojem technologicznym w dziedzinie teatru lalek (T_W08)

W zakresie umiejętności (U) student potrafi:

wykorzystać nabyte doświadczenia w realizowaniu własnych działań artystycznych opartych na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania

swej wyobraźni, intuicji i emocjonalności; (T_U04)

współdziałać i współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych; (T_U07)

realizować własne koncepcje artystyczne, przy pomocy umiejętności warsztatowych i z zakresu teatru lalek; (T_U09)

W zakresie kompetencji (K) jest gotów do:

konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób; (T_K03)

Metody i kryteria oceniania:

semestr V - Zaliczenie

semestr VI - Zaliczenie z oceną

wykonanie pracy zaliczeniowej: prezentacja ćwiczenia z użyciem form lalkowych w formie zapisu video

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-13 - 2023-06-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL ćwiczenia warsztatowe, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Bernarda Bielenia
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WSL ćwiczenia warsztatowe - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-12 - 2024-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL ćwiczenia warsztatowe, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Daria Kopiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WSL ćwiczenia warsztatowe - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-10 - 2025-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL ćwiczenia warsztatowe, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Wolska
Prowadzący grup: Ewa Wolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WSL ćwiczenia warsztatowe - zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu wprowadzenie studentów w podstawy języka fotograficznego i filmowego, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki filmu animowanego. Podczas zajęć pracujemy z lalkami (teatralnymi, filmowymi czy zabawkami), zwracając uwagę na specyfikę ich ekspresji wizualnej i na znaczenia oraz konotacje, jakie niosą.

W pierwszym semestrze studenci uczą się świadomego konstruowania obrazu fotograficznego, poznając kompozycję, światło, kadr i perspektywę. Na zakończenie semestru tworzą własny cykl fotograficzny.

W drugim semestrze studenci rozwijają umiejętność analizy i tworzenia obrazu filmowego, z naciskiem na formy animowane. Szczególną uwagę poświęcamy wizualnym aspektom sztuki filmowej – estetyce obrazu, stylom wizualnym, relacji między formą a treścią oraz budowaniu znaczeń poprzez środki filmowe. Na koniec roku studenci tworzą własną etiudę filmową z użyciem lalki, w wybranej technice. Studenci aktywnie uczestniczą w procesie montażu i postprodukcji swoich etiud (przy współpracy z profesjonalnym montażystą).

Pełny opis:

Zajęcia Lalki przed kamerą koncentrują się na nauce świadomego tworzenia i analizy obrazu fotograficznego oraz filmowego, ze szczególnym uwzględnieniem obecności lalek – teatralnych, filmowych czy zabawek – jako nośników narracji, emocji i znaczeń. Współczesny świat jest zdominowany przez obrazy – funkcjonujemy w kulturze wizualnej, w której codziennie odbieramy i interpretujemy setki komunikatów wizualnych. Choć większość z nas robi to intuicyjnie, nie każdy posiada umiejętność świadomego budowania obrazu i wykorzystania jego potencjału narracyjnego i ekspresyjnego. Tego właśnie uczymy się na zajęciach.

W pierwszym semestrze kursu studenci poznają podstawy języka fotograficznego – pracują z kompozycją, światłem, kadrowaniem i perspektywą, rozwijając umiejętność tworzenia narracji za pomocą statycznego obrazu. Lalki, jako bohaterowie scen fotograficznych, stają się narzędziem opowiadania historii i eksperymentowania z formą. W kolejnych etapach zajęć skupiamy się na języku filmowym – zwłaszcza w kontekście filmu animowanego – analizując, jak ruch, montaż, rytm i wizualna forma współtworzą filmowy przekaz.

Równolegle studenci zdobywają praktyczną wiedzę techniczną – uczą się obsługi aparatu fotograficznego i kamery, zasad oświetlenia planu, ustawień ekspozycji, ostrości i innych elementów niezbędnych do profesjonalnej realizacji zdjęć i nagrań. Kurs łączy teorię z praktyką, a nacisk położony jest na rozwijanie indywidualności twórczej, wrażliwości wizualnej oraz wyobraźni artystycznej.

Zajęcia mają inspirować studentów do twórczych poszukiwań, zachęcać do eksperymentu oraz budowania własnego języka wizualnego – zarówno w fotografii, jak i w filmie. Lalka, jako figura pośrednia między człowiekiem a obiektem, staje się pretekstem do eksplorowania tematów z pogranicza sztuki, teatru, filmu i kultury wizualnej.

Umiejętności nabyte w trakcie kursu mogą być bezpośrednio wykorzystane w obecnej lub przyszłej pracy teatralnej studentów – zwłaszcza tam, gdzie teatr łączy się z mediami wizualnymi, filmem, projekcjami czy rejestracją spektakli. Te dziedziny sztuki nieustannie się przeplatają, dlatego rozwój kompetencji wizualnych staje się dziś nie tylko wartością dodaną, ale często niezbędnym elementem współczesnej praktyki scenicznej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Newton, D., Gaspard, D., "Jak robi się film". Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec.

– Przystępne wprowadzenie do podstaw realizacji filmowej, obejmujące etapy produkcji, pracę z kamerą i montaż.

2. Bruce Block, "Opowiadanie obrazem. Tworzenie wizualnej struktury filmu, telewizji i nowych mediów", Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec.

– Kluczowa pozycja dotycząca wizualnego języka filmu i budowania spójnej struktury narracyjnej poprzez obraz.

3. Henry Carroll, "Fotografuj jak mistrz. 50 mistrzów fotografii i ich najważniejsze dzieła". Warszawa: Arkady.

– Inspirujący przegląd twórczości wybitnych fotografów, pomocny w rozwijaniu wizualnej świadomości i indywidualnego stylu.

4. Mike Wellins, "Myśleć animacją : [podręcznik dla filmowców]"; tł. Andrzej Wojnach, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2015

- Praktyczne i inspirujące wprowadzenie do myślenia kategoriami animacji – dla reżyserów, animatorów i twórców narracji wizualnych.

5. "Małe wielkie kino. Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego" Sitkiewicz P.; słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2009

Przejrzysty i rzetelny przewodnik po wczesnej historii filmu animowanego – od technicznych eksperymentów po klasyczne arcydzieła.

6. Shaw, S. "Stop Motion: Craft Skills for Model Animation. London: Focal Press."

– Praktyczny przewodnik po animacji poklatkowej, przydatny w pracy z lalką i filmem animowanym.

Literatura uzupełniająca:

1. Giżycki, M. (red.) "Nie tylko Disney. Rzecz o filmie animowanym." Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec.

– Zbiór esejów i analiz ukazujących różnorodność form i znaczeń filmu animowanego, z perspektywy historycznej i estetycznej.

2. Frukacz, M. "Rozmowy o animacji. 24 klatki na sekundę". Kraków: Korporacja Ha!art.

– Wywiady z twórcami animacji, poruszające kwestie procesu twórczego, inspiracji i praktyki zawodowej.

3. Carroll, H. "Fotografuj! Poradnik dla każdego". Warszawa: Arkady.

– Przystępne wprowadzenie do podstaw fotografii – idealne dla początkujących i tych, którzy chcą uporządkować swoją wiedzę.

4. Carroll, H. "Zrozumieć fotografię. Jak patrzeć i widzieć świadomie." Warszawa: Arkady.

– Refleksyjna książka ucząca świadomego patrzenia i analizowania obrazów fotograficznych – doskonała pomoc w rozwijaniu wrażliwości wizualnej.

5. Birn, J. "Digital Lighting and Rendering", Berkeley: New Riders.

– Dla studentów zainteresowanych pracą ze światłem w fotografii i filmie, również w kontekście animacji.

Uwagi:

Efekty uczenia się

Wiedza (W)

Po ukończeniu zajęć student:

W1 – Posiada uporządkowaną wiedzę na temat języka fotograficznego i filmowego, ze szczególnym uwzględnieniem obrazu jako środka ekspresji w sztukach wizualnych i scenicznych. (odn. R_W6)

W2 – Rozumie techniczne i artystyczne aspekty tworzenia obrazu fotograficznego i filmowego, w tym światło, kompozycję, rytm wizualny i narrację opartą na obrazie.

W3 – Zna różnorodne techniki animacji poklatkowej oraz formy wykorzystania lalek, masek i przedmiotów w działaniach przed kamerą – od konwencji klasycznych po eksperymentalne. (odn. R_W10)

W4 – Posiada wiedzę o sposobach wykorzystania narzędzi audiowizualnych w kontekście realizacji teatralnych, performatywnych i multimedialnych. (odn. R_W9)

Umiejętności (U)

Po zakończeniu kursu student:

U1 – Samodzielnie realizuje krótkie formy audiowizualne z użyciem lalek i innych form animowanych, operując świadomie obrazem, ruchem, światłem i dźwiękiem. (odn. R_U1, R_U8)

U2 – Tworzy spójną koncepcję wizualną projektu, analizuje i dostosowuje środki wyrazu do założeń narracyjnych i estetycznych. (odn. R_U4, R_U13)

U3 – Potrafi współpracować w zespole twórczym, zarówno jako autor koncepcji, jak i jej realizator, komunikując swoje intencje oraz przyjmując rolę krytycznego odbiorcy. (odn. R_U6)

U4 – Korzysta z narzędzi technicznych i programów służących do rejestracji i edycji obrazu fotograficznego i filmowego.

Kompetencje społeczne (K)

Po zakończeniu kursu student:

K1 – Potrafi samodzielnie planować i realizować projekty artystyczne z elementami fotografii i filmu, wykazując się inicjatywą, refleksyjnością oraz gotowością do przyjmowania konstruktywnej krytyki. (odn. R_K1)

K2 – Wykazuje otwartość na eksperymentowanie z formą i medium, łączy nowe doświadczenia z dotychczasową wiedzą teatralną i plastyczną.

K3 – Świadomie rozwija swój indywidualny język artystyczny i estetyczną wrażliwość wizualną, traktując fotografię i film jako narzędzia wypowiedzi twórczej w kontekście teatru i sztuk performatywnych.

K4 – Potrafi dostrzec możliwości praktycznego zastosowania zdobytych umiejętności w pracy zawodowej – zarówno w teatrze, jak i w działaniach interdyscyplinarnych łączących różne media.

Metody i kryteria oceniania:

semestr V - Zaliczenie bez oceny

semestr VI - Egzamin

Wykonanie dwóch prac zaliczeniowych - cyklu fotograficznego w I sem. oraz formy filmowej (etiudy) - w II sem.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9 (2025-04-18)