Historia dramatu i teatru polskiego na tle powszechnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/TTL/HDITPNTP-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia dramatu i teatru polskiego na tle powszechnego |
Jednostka: | Kierunek TTL rok I |
Grupy: |
Przedmioty ogólnoakademickie TTL Przedmioty WSL/TTL rok I sem II |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
1.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi nurtami praktyki teatralnej oraz dziełami dramatycznym na przestrzeni dziejów teatru polskiego i powszechnego, wyjaśnienie powodów ich zaistnienia na tle historii polityki, ekonomii i kultury, zaznaczenie powiązań między nimi oraz potencjalnych inspiracji we własnej pracy artystycznej. |
Pełny opis: |
Semestr I • Rytualne źródła teatru. • Teatr i dramat starożytnej Grecji oraz jego współczesne adaptacje. • Teatr i dramat w starożytnym Rzymie oraz jego współczesne adaptacje. • Teatr średniowieczny w Polsce i zachodniej Europie. • Renesansowe przemiany teatru i inscenizacji. • William Shakespeare i teatr Anglii elżbietańskiej oraz jego współczesne adaptacje. |
Literatura: |
Wykaz literatury podstawowej Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć o Ajschylos, Sofokles, Eurypides różne tłumaczenia (wybrany dramat uzgodniony ze studentami) o Arystofanes różne tłumaczenia (wybrany dramat uzgodniony ze studentami) o William Shakespeare "Hamlet" lub "Burza" oraz wybrany dramat uzgodniony ze studentami o Molier "Don Juan" oraz wybrany dramat uzgodniony ze studentami o Adam Mickiewicz „Dziady” o Stanisław Wyspiański „Noc Listopadowa” o Szymon An-ski „Dybuk” o Vasek Kana „Brygada szlifierza Karhana” Studiowana samodzielnie przez studenta: Józef Kelera „Krótka historia teatru w Europie” Tadeusz Kudlinski „Vademecum teatromana” Hanna Baltyn-Karpińska "Iskier leksykon dramatu" Wykaz literatury uzupełniającej: 1. Mirosław Kocur Teatr antycznej Grecji 2. Mirosław Kocur We władzy teatru. Aktorzy i widzowie w antycznym Rzymie 3. Mirosław Kocur "Źródła teatru" 4. Margot Berthold "Historia teatru" 5. John Russell Brown (red.) "Historia teatru" 6. Stanisław Wyspiański “Studium o Hamlecie” 7. Wojciech Bogusławski "Mimika" 8. Kazimierz Braun “Wielka reforma teatru w Europie. Ludzie-idee-zdarzenia” 9. Allardyce Nicoll "Dzieje dramatu" |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA (W) - absolwent zna i rozumie T_W01 Podstawowe zagadnienia obejmujące nauki humanistyczne; zna elementy dzieła scenicznego; T_W02 repertuar związany ze specjalnością studiów; T_W03 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji oraz dysponuje podstawową wiedzą, która pozwoli mu na zbudowanie kontekstu historycznego i kulturowego w dziele teatralnym T_W05 podstawowe linie rozwojowe w historii teatru oraz ma orientację w piśmiennictwie związanym z tymi zagadnieniami T_W09 wzajemne relacje między teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także wykorzystuje tę wiedzę do dalszego rozwoju artystycznego; T_W11 zasady tworzenia dzieła teatralnego wykorzystując podstawową znajomość stylów w sztuce i związanych z nimi tradycji twórczych; T_W12 istotę procesów kulturowych posiada umiejętność rozpoznawania wybranych elementów kultury materialnej poszczególnych epok, obszarów i warstw społecznych; UMIEJĘTNOŚCI (U) - absolwent potrafi T_U02 zrozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza i możliwości jego wykorzystania w procesie budowania dzieła teatralnego z użyciem środków teatru lalek T_U12 tworzyć ustne i pisemne wypowiedzi z zakresu sztuk teatralnych w oparciu o zdobytą wiedzę teoretyczną KOMPETENCJE SPOŁECZNE (K) - absolwent jest gotów do T_K01 wykorzystania nabytej wiedzy w celu formułowania sądów i rozwiązywania problemów poznawczych praktycznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści T_K07 budowania swojego dorobku artystycznego na zasadach etyki przynależnej artyście teatru, podtrzymywania etosu artysty teatru; działania na rzecz podtrzymania zasad etyki zawodowej T_K08 do podjęcia refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą; |
Metody i kryteria oceniania: |
Semestr I - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Rau, Konrad Szczebiot | |
Prowadzący grup: | Konrad Szczebiot | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Rau, Konrad Szczebiot | |
Prowadzący grup: | Konrad Szczebiot | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Rau, Konrad Szczebiot | |
Prowadzący grup: | Konrad Szczebiot | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Rau, Konrad Szczebiot | |
Prowadzący grup: | Konrad Szczebiot | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Rau, Konrad Szczebiot | |
Prowadzący grup: | Konrad Szczebiot | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.