Historia dramatu i teatru polskiego na tle powszechnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/TTL/HDITPNTP-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia dramatu i teatru polskiego na tle powszechnego |
Jednostka: | Kierunek TTL rok I |
Grupy: |
Przedmioty ogólnoakademickie TTL Przedmioty WSL/TTL rok I sem II |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów/tek z najważniejszymi dziełami dramatycznym na przestrzeni dziejów teatru polskiego i powszechnego. Zajęcia wyposażą osoby uczestniczące w umiejętność rozumienia tekstów, rozpoznawania konwencji oraz ukażą teatr i dramat w szerszym kontekście społeczno-polityczno-kulturowym. Historia zostanie tu powiązana ze współczesnymi praktykami teatralnymi, które czerpią inspirację z różnorodnych źródeł. |
Pełny opis: |
Zakres tematów: • Rytualne źródła teatru. • Teatr i dramat starożytnej Grecji oraz jego współczesne adaptacje. • Teatr średniowieczny w Polsce i zachodniej Europie. • Renesansowe przemiany teatru i inscenizacji. • Teatr jezuitów. • William Shakespeare i teatr elżbietański oraz jego współczesne adaptacje. • Commedia dell’arte oraz jej współczesne adaptacje. • Molier i współczesne adaptacje. • Wojciech Bogusławski i polski teatr narodowy oraz jego współczesne echa. • Dramaturgia skandynawska (Ibsen, Strindberg) • Europejski teatr i dramat na przełomie XIX i XX wieku (m.in. teatr symboliczny i teatr poetycki). • Wielka Reforma Teatralna. |
Literatura: |
Wykaz literatury podstawowej Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu), m.in.: A.1. wykorzystywana podczas zajęć o Ajschylos, Sofokles, Eurypides różne tłumaczenia (wybrany dramat uzgodniony ze studentami) o Arystofanes różne tłumaczenia (wybrany dramat uzgodniony ze studentami) o William Shakespeare "Hamlet" lub "Burza" oraz wybrany dramat uzgodniony ze studentami o Molier "Lekarz mimo woli" oraz wybrany dramat uzgodniony ze studentami o Adam Mickiewicz „Dziady” o Stanisław Wyspiański „Wesele” o Henrik Ibsen "Hedda Gabler" o August Strindberg, "Sonata widm" + teksty wybrane wspólnie. Wykaz literatury uzupełniającej, m.in.: 1. Mirosław Kocur "Źródła teatru" 2. Mirosław Kocur, "Teatr antycznej Grecji" 3. Margot Berthold, "Historia teatru" 4. John Russell Brown (red.), "Historia teatru" 5. Leszek Kolankiewicz, "Dziady. Teatr święta zmarłych" 6. Stanisław Wyspiański, “Studium o Hamlecie” 7. Kazimierz Braun, “Wielka reforma teatru w Europie. Ludzie-idee-zdarzenia” 8. Allardyce Nicoll, "Dzieje dramatu" (cz. 1 i 2). 9. Józef Kelera, „Krótka historia teatru w Europie” 10. Tadeusz Kudlinski, „Vademecum teatromana” 11. Hanna Baltyn-Karpińska, "Iskier leksykon dramatu" Także strony www: "Encyklopedia teatru polskiego", |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA (W) - absolwent zna i rozumie T_W01 Podstawowe zagadnienia obejmujące nauki humanistyczne; zna elementy dzieła scenicznego; T_W02 repertuar związany ze specjalnością studiów; T_W03 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji oraz dysponuje podstawową wiedzą, która pozwoli mu na zbudowanie kontekstu historycznego i kulturowego w dziele teatralnym T_W05 podstawowe linie rozwojowe w historii teatru oraz ma orientację w piśmiennictwie związanym z tymi zagadnieniami T_W09 wzajemne relacje między teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także wykorzystuje tę wiedzę do dalszego rozwoju artystycznego; T_W11 zasady tworzenia dzieła teatralnego wykorzystując podstawową znajomość stylów w sztuce i związanych z nimi tradycji twórczych; T_W12 istotę procesów kulturowych posiada umiejętność rozpoznawania wybranych elementów kultury materialnej poszczególnych epok, obszarów i warstw społecznych; UMIEJĘTNOŚCI (U) - absolwent potrafi T_U02 zrozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza i możliwości jego wykorzystania w procesie budowania dzieła teatralnego z użyciem środków teatru lalek T_U12 tworzyć ustne i pisemne wypowiedzi z zakresu sztuk teatralnych w oparciu o zdobytą wiedzę teoretyczną KOMPETENCJE SPOŁECZNE (K) - absolwent jest gotów do T_K01 wykorzystania nabytej wiedzy w celu formułowania sądów i rozwiązywania problemów poznawczych praktycznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści T_K07 budowania swojego dorobku artystycznego na zasadach etyki przynależnej artyście teatru, podtrzymywania etosu artysty teatru; działania na rzecz podtrzymania zasad etyki zawodowej T_K08 do podjęcia refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą; |
Metody i kryteria oceniania: |
Semestr I - zaliczenie Semestr II - zaliczenie z oceną Forma zaliczenia zostanie uzgodniona z osobami studiującymi. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Konrad Szczebiot | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WSL-bd
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Konrad Szczebiot | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-10 - 2025-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WSL-bd
PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Martyna Groth | |
Prowadzący grup: | Martyna Groth | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.