Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współpraca ze scenografem II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSL/RTL/WzS2-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współpraca ze scenografem II
Jednostka: Kierunek RTL rok IV
Grupy: Przedmioty kierunkowe RTL
Przedmioty WSL/RTL rok iV sem VII
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Korekty indywidualne ze scenografem w trakcie pracy nad egzemplarzem reżyserskim i znalezienie wspólnie odpowiedniej przestrzeni scenicznej dla treści dramatu i koncepcji reżysera.

Pogłębienie umiejętności zdobytych podczas pracy w poprzednich semestrach.

Pełny opis:

Semestr VII, VIII

Korzystanie z umiejętności efektywnej i twórczej komunikacji ze scenografem.

Doskonalenie sposobów uruchomiania intuicji, zdolności kreacyjnych, pamięci i doświadczeń życiowych jako narzędzi tworzenia scenografii oraz kształtowania indywidualnego języka wypowiedzi scenicznej.

Świadome korzystanie z wiedzy dotyczącej roli komunikatu wizualnego w spektaklu podczas tworzenia koncepcji scenograficznych.

Umiejętność przetransponowania założonych idei na obraz sceniczny oraz konsekwentnego kreowania świata przedstawionego.

Literatura:

„Fascynujące światło” - M.Keller

„Teatr który nadchodzi”- D.Kosiński

„Nowy Polski Teatr”- Notatnik Teatralny Wrocław 2023 r.

„Grzegorzewski Wrażliwość Wyobraźnia” AT w Warszawie 2023 r.

„Pusta przestrzeń” - P. Brook

„Ruchomy punkt” - P. Brook

„Rysunki teatralne” - K. Lupa

„Współczesna scenografia polska” - Z. Strzelecki

„Scenografia, projektowanie wstępne” - Z. Strzelecki

„Rewolucje sceniczne XX wieku” - D. Bablet

„Przestrzeń teatralna” - K. Braun

„Metamorfozy teatru lalek XX wieku” -H. Jurkowski

„Interakcje sceny i widowni w teatrze współczesnym” - Z. Osiński

„Eksperymentalna scena Bauhausu” - O. Schlemmer

„Piąty wymiar teatru” - J. Limon

„Między niebem a sceną” - J. Limom

„Zmiana ustawienia tom I,II,III. Historia polskiej scenografii teatralnej i społecznej XX i XXI wieku” Instytut Teatralny W-wa 2020 r.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się:

Wiedza

Absolwent zna i rozumie:

R_W09

Operuje terminologią techniczną związaną z praktycznymi działaniami inscenizacyjnymi, dotyczącą budowy dekoracji, architektury przestrzeni teatralnej oraz orientuje się w funkcjonowaniu urządzeń teatralnych. Posiada wiedzę z zakresu możliwości warsztatowych pracy scenografa w tym najnowszych trendów.

R_W10

Zna problematykę związaną z technologiami stosowanymi w teatrze oraz rozwojem technologicznym w dziedzinie scenografii teatru lalek.

Umiejętności

Absolwent potrafi:

R_U03

świadomie posługiwać się techniką i technologią teatru lalek w trakcie realizacji prac artystycznych. Projektować przestrzeń sceniczną posługując się plastyką, oprawą świetlną, oprawą muzyczną, techniką teatralną.

R _U04

podejmować samodzielnie decyzje odnośnie projektowania i realizacji swoich scenariuszy reżyserskich.

R _U06

podejmować samodzielnie decyzje odnośnie projektowania, planowania i realizacji scenografii w swoich pracach artystycznych.

posługiwać się konwencjami teatralnymi, stylistycznymi i metaforą teatralną w tworzeniu własnych koncepcji, opartych na niezależnej wyobraźni, intuicji i emocjonalności.

R_U07

formułować w czytelny sposób i stawiać zadania artystyczne współtwórcom i ekipie technicznej; ocenić poszczególne etapy pracy, aby nadać im zaplanowany kierunek artystyczny.

R_U08

słuchać współpracowników w tym scenografa i wykorzystywać ich uwagi w realizacji wspólnego celu jakim jest spektakl teatralny.

R_U09

posługiwać się szerokim zakresem wiedzy i umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych.

rozwiązywać problemy inscenizacyjne związane ze zjawiskami nadprzyrodzonymi, magicznymi, cudownymi poprzez zastosowanie chwytów scenograficznych i technicznych, tricków iluzjonistycznych oraz posługiwać się metaforycznym skrótem w budowaniu znaczeń i wyrazu artystycznego.

kompetencje społeczne

Absolwent jest gotów do:

R_K01

Jest zdolny w różnych sytuacjach do efektywnego wykorzystania zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy.

R_K02

samooceny.

R_K03

konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób.

R_K05

Inspirowania i organizowania procesu doskonalenia podczas współpracy ze scenografem.

Metody i kryteria oceniania:

Semestr VII - zaliczenie

Semestr VIII- zaliczenie z oceną

ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymanych w trakcie semestru

Możliwość prowadzenia zajęć drogą internetową

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Halina Zalewska-Słobodzianek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Czernek-Banecka
Prowadzący grup: Paulina Czernek-Banecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie
Skrócony opis:

Korekty indywidualne ze scenografem w trakcie pracy nad egzemplarzem reżyserskim i znalezienie wspólnie odpowiedniej przestrzeni scenicznej dla treści dramatu i koncepcji reżysera.

Pogłębienie umiejętności zdobytych podczas pracy w poprzednich semestrach.

Pełny opis:

Korzystanie z umiejętności efektywnej i twórczej komunikacji ze scenografem.

Doskonalenie sposobów uruchomiania intuicji, zdolności kreacyjnych, pamięci i doświadczeń życiowych jako narzędzi tworzenia scenografii oraz kształtowania indywidualnego języka wypowiedzi scenicznej.

Świadome korzystanie z wiedzy dotyczącej roli komunikatu wizualnego w spektaklu podczas tworzenia koncepcji scenograficznych.

Umiejętność przetransponowania założonych idei na obraz sceniczny oraz konsekwentnego kreowania świata przedstawionego.

Literatura:

„Fascynujące światło” - M.Keller

„Teatr który nadchodzi”- D.Kosiński

„Nowy Polski Teatr”- Notatnik Teatralny Wrocław 2023 r.

„Grzegorzewski Wrażliwość Wyobraźnia” AT w Warszawie 2023 r.

„Pusta przestrzeń” - P. Brook

„Ruchomy punkt” - P. Brook

„Rysunki teatralne” - K. Lupa

„Współczesna scenografia polska” - Z. Strzelecki

„Scenografia, projektowanie wstępne” - Z. Strzelecki

„Rewolucje sceniczne XX wieku” - D. Bablet

„Przestrzeń teatralna” - K. Braun

„Metamorfozy teatru lalek XX wieku” -H. Jurkowski

„Interakcje sceny i widowni w teatrze współczesnym” - Z. Osiński

„Eksperymentalna scena Bauhausu” - O. Schlemmer

„Piąty wymiar teatru” - J. Limon

„Między niebem a sceną” - J. Limom

„Zmiana ustawienia tom I,II,III. Historia polskiej scenografii teatralnej i społecznej XX i XXI wieku” Instytut Teatralny W-wa 2020 r.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)