Seminarium reżyserskie 1. Dramat współczesny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/RTL/SR05 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium reżyserskie 1. Dramat współczesny |
Jednostka: | Kierunek RTL rok IV |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe RTL Przedmioty WSL/RTL rok iV sem VII |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta w narzędzia niezbędne do analizy zagadnień teatralnych pod kątem konstruowania scenariuszy i egzemplarzy reżyserskich zawierających koncepcję widowiska teatralnego. Celem jest również kontynuowanie procesu z poprzednich semestrów gdzie celem było przekazanie podstawowych sposobów na tworzenie egzemplarzy reżyserskich w oparciu o wspólną analizę materiału literackiego. Indywidualny tryb pracy umożliwia także rozszerzenie pola badawczego o najnowsze trendy teatralne. W efekcie powstały egzemplarz powinien spełniać możliwości realizacyjne w warunkach teatralnych. |
Pełny opis: |
Po wybraniu materiału będącego przedmiotem analizy (dramat współczesny) przy użyciu odpowiednich narzędzi interpretacyjnych takich jak: a. analiza historyczna b. analiza psychologiczna c. analiza filozoficzna d. analiza antropologiczna e. analiza kluczem psychoanalizy Freuda f. analiza kluczem psychologii głębi Junga i jego kontynuatorów studentka/student przedstawi stan swoich badań analitycznych, które wraz z wypracowaną koncepcją realizacji złoży się na pełny opis egzemplarza reżyserskiego. Podczas prac analitycznych korzystać będziemy również z inspiracji płynących z plastyki i muzyki (konsultacje ze scenografem i kompozytorem). Możliwie szeroki kontekst badawczy podczas pracy analitycznej znajdzie referencję w syntetycznym opisie końcowym. Zajęcia mogą odbywać się w formule online w sytuacjach uniemożliwiających spotkanie stacjonarne. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: C.G. Jung, Archetypy i symbole. Z. Freud, Wstęp do psychoanalizy. B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. M. Wais, Ścieżki baśni. W. Propp, Morfologia bajki. H. Jurkowski, Dramaturgia teatru lalek. H. Jurkowski, Antologia tekstów. E. Barba, Ziemia popiołu i diamentów. J. Grotowski, Teatr ubogi. Ubersfeld, Czytanie teatru. K. Braun, Przestrzeń teatralna. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii. Z. Strzelecki, Konwencje scenograficzne. T. Kantor, Pisma. A. Kulawik, Poetyka. Arystoteles, Poetyka. J. Campbell, Bohater o tysiącu twarzy, Potęga mitu Literatura uzupełniająca zostanie wybrana indywidualnie, w zależności od tematu prac |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: jest wyposażony w rzetelne podstawy wiedzy na temat kodów i znaków kulturowych służących do interpretacji materiału literackiego, malarskiego oraz muzycznego, służących pracy nad egzemplarzem reżyserskim - R W2 dysponuje narzędziami do posługiwania się wiedzą w przestrzeni kontekstu historycznego, filozoficznego, literackiego w zderzeniu z interpretacją i przetwarzaniem na język teatralny materiału wykorzystywanego do tworzenia koncepcji teatralnych - R W3 wykazuje się znajomością stylów gry aktorskiej i konwencji teatralnych niezbędnych do tworzenia komunikatu scena – widownia - R W5 posiada umiejętność rozpoznawania wybranych elementów kultury materialnej poszczególnych epok w kontekście interpretowania materiału przygotowywanego pod egzemplarz reżyserski - R W12 W zakresie umiejętności (U) student: rozumie istotę konstrukcji egzemplarza reżyserskiego, samodzielnie ocenia materiał wybrany pod pracę nad koncepcją teatralną - R U2 umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie koncepcji przedstawienia zawartej w egzemplarzu reżyserskim - R U4 opanował efektywne techniki ćwiczenia umiejętności warsztatowych, które umożliwiają doskonalenia warsztatu pisania i opracowywania egzemplarzy reżyserskich - R U9 nabył doświadczenia w realizowaniu własnych koncepcji etiud i spektakli w wyniku swobodnego i niezależnego wykorzystywania swej wyobraźni, intuicji i emocjonalności - R U10 umie swobodnie wypowiadać się (ustnie i pisemnie) na temat własnych koncepcji teatralnych związanych z tworzonym egzemplarzem reżyserskim - R U14 W zakresie kompetencji społecznych (K) student: umie podejmować samodzielną prace, wykazując się przy tym: zbieraniem, analizowaniem i interpretowaniem informacji, rozwijaniem idei i formułowaniem krytycznej argumentacji - R K1 jest zdolny w różnych sytuacjach do efektywnego wykorzystania wyobraźni i intuicji w zakresie interpretowania materiału analizowanego pod egzemplarz reżyserski jak również w sytuacji obrony i prezentowania koncepcji teatralnej - R K2 wykazuje zdolność podjęcia samooceny - R K3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega zaangażowanie w pracę poprzez realizowanie zadań stawianych przez prowadzącego oraz rozszerzanie pola badawczego poprzez własne poszukiwania. Praca semestralna w postaci egzemplarza reżyserskiego stanowi podstawę egzaminu polegającego na obronie przedstawionej tam teatralnej koncepcji realizacyjnej. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Bernarda Bielenia | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL ćwiczenia - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT WSL-cw
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernarda Bielenia | |
Prowadzący grup: | Bernarda Bielenia | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL ćwiczenia - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.