Proseminarium reżyserskie I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/RTL/PR1-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Proseminarium reżyserskie I |
Jednostka: | Kierunek RTL rok I |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe RTL Przedmioty WSL/RTL rok I sem II |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie podstawowych pojęć teatralnych jak również wyposażenie studenta w narzędzia niezbędne do analizy zagadnień teatralnych pod kątem konstruowania scenariuszy i egzemplarzy reżyserskich zawierających koncepcję widowiska teatralnego. Celem jest również przekazanie podstawowych sposobów na tworzenie egzemplarzy reżyserskich w oparciu o wspólną analizę wybranych, gotowych już egzemplarzy. W razie potrzeby istnieje możliwość prowadzenia przedmiotu online. |
Pełny opis: |
Semestr I 1. Podstawowe pojęcia teatralne: a) Kontrast b) Konflikt c) Kompozycja d) Konwencja e) Napięcie 2. Inspiracje teatralne: a) literackie b) plastyczne c) muzyczne d) filmowe e) inne Semestr II 1. Narzędzia interpretacyjne: a. analiza historyczna b. analiza psychologiczna c. analiza filozoficzna d. analiza antropologiczna e. analiza kluczem psychoanalizy Freuda f. analiza kluczem psychologii głębi Junga i jego kontynuatorów 2. Projektowanie krótkich etiud: a. w oparciu o materiał literacki b. w oparciu o materiał plastyczny c. w oparciu o materiał muzyczny d. w oparciu o dowolną inspirację 3. Przygotowanie eseju i referatu na zadany temat. |
Literatura: |
1. M.Czechow, O technice aktora. 2. K. Stanisławski, Praca aktora nad sobą. 3. Z. Hubner, Sztuka reżyserii. 4. C.G. Jung, Archetypy i symbole. 5. Z.Freud, Wstęp do psychoanalizy. 6. B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. 7. M. Wais, Ścieżki baśni. 8. W. Propp, Morfologia bajki. 9. H. Jurkowski, Dramaturgia teatru lalek. 10. H. Jurkowski, Antologia tekstów. 11. E. Barba, Ziemia popiołu i diamentów. 12. J. Grotowski, Teatr ubogi. 13. Ubersfeld, Czytanie teatru. 14. K. Braun, Przestrzeń teatralna. 15. U. Eco, Historia piękna. 16. U. Eco, Historia brzydoty. 17. D. Lynch, W pogoni za wielką rybą. 18. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii. 19. Z. Strzelecki, Konwencje scenograficzne. 20. T. Kantor, Pisma. 21. Kulawik, Poetyka. 22. Arystoteles, Poetyka. 1. I. Sławińska, Teatr w myśli współczesnej. Ku antropologii teatru 2. P. Szondi, Teoria nowoczesnego dramatu: 1890-1950 3. Problemy teorii dramatu i teatru, red. wybór i oprac. J. Degler 4. K. Pleśniarowicz, Przestrzenie deziluzji. Współczesne modele dzieła teatralnego. 5. J. Brach-Czaina, Na drogach dwudziestowiecznej myśli teatralnej 6. J. L. Styan, Współczesny dramat w teorii i scenicznej praktyce 7. Teorie współczesnego teatru, red. K. Puzyna |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: jest wyposażony w rzetelne podstawy wiedzy na temat kodów i znaków kulturowych służących do interpretacji materiału literackiego, malarskiego oraz muzycznego, służących pracy nad egzemplarzem reżyserskim – R_W06 dysponuje narzędziami do posługiwania się wiedzą w przestrzeni kontekstu historycznego, filozoficznego, literackiego w zderzeniu z interpretacją i przetwarzaniem na język teatralny materiału wykorzystywanego do tworzenia koncepcji teatralnych – R_W04 wykazuje się znajomością stylów gry aktorskiej i konwencji teatralnych niezbędnych do tworzenia komunikatu scena – widownia – R_W09 posiada umiejętność rozpoznawania wybranych elementów kultury materialnej poszczególnych epok w kontekście interpretowania materiału przygotowywanego pod egzemplarz reżyserski – R_W06 W zakresie umiejętności (U) student: rozumie istotę konstrukcji egzemplarza reżyserskiego, samodzielnie ocenia materiał wybrany pod pracę nad koncepcją teatralną – R_U02 umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie koncepcji przedstawienia zawartej w egzemplarzu reżyserskim – R_U06 opanował efektywne techniki ćwiczenia umiejętności warsztatowych, które umożliwiają doskonalenia warsztatu pisania i opracowywania egzemplarzy reżyserskich – R_U10 nabył doświadczenia w realizowaniu własnych koncepcji etiud i spektakli w wyniku swobodnego i niezależnego wykorzystywania swej wyobraźni, intuicji i emocjonalności – R_U09 umie swobodnie wypowiadać się (ustnie i pisemnie) na temat własnych koncepcji teatralnych związanych z tworzonym egzemplarzem reżyserskim – R_U12 W zakresie kompetencji społecznych (K) student: umie podejmować samodzielną prace, wyka¬zując się przy tym: zbieraniem, analizowaniem i interpretowaniem informacji, rozwijaniem idei i formułowaniem krytycznej argumentacji – R_K04 jest zdolny w różnych sytuacjach do efektywnego wykorzy¬stania wyobraźni i intuicji w zakresie interpretowania materiału analizowanego pod egzemplarz reżyserski jak również w sytuacji obrony i prezentowania koncepcji teatralnej – R_K01 wykazuje zdolność podjęcia samooceny – R_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
I sem. - Zaliczenie II sem. –Zaliczenie z oceną Ocena aktywności w trakcie zajęć na podstawie ilości opracowanych etiud, komentarzy na temat omawianych scenariuszy, na podstawie referatów wygłaszanych przez studentów oraz ocena wykonywanych na zajęciach i w domu ćwiczeń, zaliczenie z oceną prac semestralnych i egzamin. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Kobrzyński, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Wojciech Kobrzyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Kobrzyński, Honorata Mierzejewska - Mikosza, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Wojciech Kobrzyński, Honorata Mierzejewska - Mikosza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Kobrzyński, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Wojciech Kobrzyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-05-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogdan Michalik, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Bogdan Michalik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie podstawowych pojęć teatralnych jak również wyposażenie studenta w narzędzia niezbędne do analizy zagadnień teatralnych pod kątem konstruowania scenariuszy i egzemplarzy reżyserskich zawierających koncepcję widowiska teatralnego. Celem jest również przekazanie podstawowych sposobów na tworzenie egzemplarzy reżyserskich w oparciu o wspólną analizę wybranych, gotowych już egzemplarzy. W razie potrzeby istnieje możliwość prowadzenia przedmiotu online. Szczegółowa analiza następująca pozycji literackich: 1. J. P. Sartre " Przy drzwiach zamkniętych" 2. A. Camus " Upadek" 3. Molier "Świętoszek" 4. W. Gombrowicz : "Ferdydurke" 5. Dowolnie wybrana pozycja przez studenta/studentkę. |
|
Pełny opis: |
Semestr I 1. Podstawowe pojęcia teatralne: a) Kontrast b) Konflikt c) Kompozycja d) Konwencja e) Napięcie 2. Inspiracje teatralne: a) literackie b) plastyczne c) muzyczne d) filmowe e) inne Semestr II 1. Narzędzia interpretacyjne: a. analiza historyczna b. analiza psychologiczna c. analiza filozoficzna d. analiza antropologiczna e. analiza kluczem psychoanalizy Freuda f. analiza kluczem psychologii głębi Junga i jego kontynuatorów 2. Projektowanie krótkich etiud: a. w oparciu o materiał literacki b. w oparciu o materiał plastyczny c. w oparciu o materiał muzyczny d. w oparciu o dowolną inspirację 3. Przygotowanie eseju i referatu na zadany temat. |
|
Literatura: |
1. M.Czechow, O technice aktora. 2. K. Stanisławski, Praca aktora nad sobą. 3. Z. Hubner, Sztuka reżyserii. 4. C.G. Jung, Archetypy i symbole. 5. Z.Freud, Wstęp do psychoanalizy. 6. B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. 7. M. Wais, Ścieżki baśni. 8. W. Propp, Morfologia bajki. 9. H. Jurkowski, Dramaturgia teatru lalek. 10. H. Jurkowski, Antologia tekstów. 11. E. Barba, Ziemia popiołu i diamentów. 12. J. Grotowski, Teatr ubogi. 13. Ubersfeld, Czytanie teatru. 14. K. Braun, Przestrzeń teatralna. 15. U. Eco, Historia piękna. 16. U. Eco, Historia brzydoty. 17. D. Lynch, W pogoni za wielką rybą. 18. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii. 19. Z. Strzelecki, Konwencje scenograficzne. 20. T. Kantor, Pisma. 21. Kulawik, Poetyka. 22. Arystoteles, Poetyka. 1. I. Sławińska, Teatr w myśli współczesnej. Ku antropologii teatru 2. P. Szondi, Teoria nowoczesnego dramatu: 1890-1950 3. Problemy teorii dramatu i teatru, red. wybór i oprac. J. Degler 4. K. Pleśniarowicz, Przestrzenie deziluzji. Współczesne modele dzieła teatralnego. 5. J. Brach-Czaina, Na drogach dwudziestowiecznej myśli teatralnej 6. J. L. Styan, Współczesny dramat w teorii i scenicznej praktyce 7. Teorie współczesnego teatru, red. K. Puzyna |
|
Uwagi: |
I sem. - Zaliczenie II sem. –Zaliczenie z oceną Ocena aktywności w trakcie zajęć na podstawie ilości opracowanych etiud, komentarzy na temat omawianych scenariuszy, na podstawie referatów wygłaszanych przez studentów oraz ocena wykonywanych na zajęciach i w domu ćwiczeń, zaliczenie z oceną prac semestralnych i egzamin. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.