Wiersz - analiza strukturalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WR/W/WAS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wiersz - analiza strukturalna |
Jednostka: | Kierunek Reżyserii |
Grupy: |
Przedmioty podstawowe Przedmioty WR rok II sem. 4 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest doskonalenie umiejętności z zakresu mowy wiązanej i jej scenicznego wykorzystania. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu, podczas cyklu semestralnego, prowadzone są wykłady, rozmowy, ćwiczenia i spotkania z twórcami (dramaturdzy, reżyserzy, aktorzy), których celem jest: – doskonalenie umiejętności z zakresu mowy wiązanej, – poszerzanie umiejętności rozczytywania wybranych fragmentów utworów poetyckich ze szczególnym uwzględnieniem budowy wiersza klasycznego (średniówki, klauzule, przerzutnie, funkcja intonacji, funkcja rymu, funkcja rytmu), – uświadamianie znaczenia języka (prozodii) w budowaniu świata scenicznego, – uświadomienie możliwości/konieczności wykorzystania zapisów literackich przez aktora powołującego wiersz do scenicznego bytu, – nauka reżyserskiego prowadzenia aktora w literaturze poetyckiej, wierszowanej, – uplastycznianie słuchu na brzmienie mowy. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Osoba studiująca rozpoznaje budowę wiersza. Zna pojęcie średniówki, klauzuli, przerzutni, rymu i rytmu. Rozumie znaczenie języka mówionego w budowie świata scenicznego. Wykorzystuje wiedzę teoretyczną w interpretacji utworów pisanych wierszem i w celu budowy świata scenicznego. Zna i rozumie pojęcie analizy tekstu. Umiejętności: Osoba studiująca potrafi wykorzystać materiał literacki do własnych koncepcji artystycznych w pracy z aktorem. Potrafi przestrzegać i egzekwować podstawowe zasady wersyfikacji w prowadzonych przez siebie działaniach scenicznych. Potrafi zrealizować narzucone założenia korzystając z nabytych umiejętności z zakresu mowy wiązanej. Kompetencje społeczne: Osoba studiująca potrafi: wypowiadać się konstruktywnie i z empatią, pracować w zespole zachowując własną indywidualność, konstruktywnie i z empatią formułować uwagi i oczekiwania wobec partnerów, uwagi krytyczne traktować w duchu samooceny – jako inspirację, być gotową do ciągłego rozwoju i chęci poszerzania swojej wiedzy Odpowiednie symbole efektów uczenia się dla programu na kierunku: K_W03, K_W07, K_W11, K_U01, K_U09, K_U15, K_K01, K_K03, K_K07, K_K08. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: Egzamin w formie pokazu, który weryfikuje umiejętności w zakresie posługiwania się formą wiersza, umiejętnościami interpretacyjnymi w obrębie wiersza, aspektami technicznymi i zrozumieniem tematów poruszanych cyklu semestralnego. Brana jest również pod uwagę frekwencja, przygotowanie do zajęć, aktywność na zajęciach, kreatywność w pracy, szacunek dla partnerów i umiejętność jego okazywania, umiejętność przyjmowania konstruktywnych uwag i wykorzystywanie ich we własnym rozwoju twórczym. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
Przejdź do planu
PN WT WR-bd
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WR - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Borkowski | |
Prowadzący grup: | Łukasz Borkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WR - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
William Shakespeare SONETY, tłumaczenie Stanisław Barańczak |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT WR-bd
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WR - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Borkowski | |
Prowadzący grup: | Łukasz Borkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WR - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.