Pedagogika teatru 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/M/WarPr1-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika teatru 1 |
Jednostka: | Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia) |
Grupy: |
Przedmioty WOT/M rok I sem. 1 Przemioty spcecjalności ANIMACJA-PEDAGOGIKA WOTM |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
LUB
1.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu Zapoznanie studentów z pedagogiką teatru jako ideą jak również z realizacją idei w praktyce (w teatrze repertuarowym, artystycznym, dziecięcym, itp.); prześledzenie szerokiego spektrum pracy z widzem teatralnym - głównie w praktyce instytucji teatralnej; rozwijanie ciekawości studentów i pobudzenie do własnych poszukiwań twórczych w obrębie pedagogiki teatru; zapoznanie studentów z pojęciami: sztuka włączająca, sztuka ze społecznością, partycypacja, nowe uczestnictwo. |
Pełny opis: |
Zakres poszczególnych tematów: 1. Wstęp – czym jest pedagogika w teatrze oraz komu ona jest potrzebna. 2. Teatr bez barier – likwidowanie barier w dostępnie do kultury osób niepełnosprawnych ruchowo, sensorycznie oraz intelektualnie oraz łamanie stereotypów dotyczących tych grup społecznych. 3. Sztuka włączająca, projektowanie uniwersalne a pedagogika teatru. 4. Sztuka audiodeskrypcji - jak zadbać o widza z niepełnosprawnością wzroku. 5. Dzieci jako odbiorcy działań pedagogiczno-teatralnych – podejście podmiotowe i twórcze. 6. Skąd czerpać inspiracje do działań z dziećmi? - przegląd i praca z dostępnymi narzędziami - m.in. Teatroteka szkolna, Mały TR itd. 6. Seniorzy – zadania włączające i międzypokoleniowe – co zrobić aby senior z beneficjenta działań edukacyjnych stał się twórcą i działaczem. 7. Młodzież szkół ponadpodstawowych – nauka krytycznego podejścia do sztuki i umiejętne otwarcie na świat teatru / wykrywanie różnic. 8. Idea programu TISZ - Teatr i Szkoła. Działania długofalowe w szkole - wyzwania. 9. Młody teatr - zagadnienie sztuki młodych, nieprofesjonalnych grup. 10. Nauczyciele – jak skutecznie zarazić nauczyciela teatrem i oswoić go z pedagogiką teatru. 11. Dorośli – WARSZTATY OTWARTE. Czy pedagogika teatru sprawdza się wobec dorosłych widzów spoza środowiska teatralnego? 12. TEREN EDU - studenci a pedagogika teatru. 13. Kultura dostępna – skuteczne metody przyciągania widzów z ośrodków o ograniczonym dostępnie do kultury. Kultura do odbiorcy czy odbiorca do kultury? 14. Pedagogiczno - teatralne możliwości zooma - czyli jak działać twórczo przez internet. 15. Budowanie scenariusza warsztatów – przegląd elementów składających się na dobry warsztat teatralny 16. Tworzenie scenariusza warsztatu – oglądanie wybranego spektaklu, dyskusja na jego temat; 17. Tworzenie scenariusza warsztatu – wybieranie grupy docelowej, elementów i metod pasujących do konkretnego przedstawienia, znalezienia celu przygotowywanych warsztatów; budowanie propozycji działań 18. Prezentacja i częściowa realizacja scenariusza warsztatów- zaliczenie |
Literatura: |
1. Podstawowa: Miesięcznik DIALOG nr 7-8/2016 – rozdział poświęcony pedagogice teatru; Miesięcznik DIALOG nr 7-8/2021 - część poświęcona nowemu uczestnictwu; Teatralne komplety – broszura wydana przez TR WARSZAWA; www.teatrotekaszkolna.pl Anna Rochowska: Pedagogika teatru. Próba definicji. Kultura Współczesna 2 (105) /2019 2. Uzupełniająca: Augusto Boal Gry dla aktorów i nie aktorów; Jan Dorman. Pedagog teatru; Igor Stokwiszewski Prawo do kultury; Sztuka ze społecznością [red.] Jaśmina Wójcik, Igor Stokfiszewski, Izebela Jasińska; Keith Johnstone: Impro. spontaniczne kreowanie świata |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student po zakończeniu kursu powinien: EM 1 definiować czym jest pedagogika teatru i opisywać praktyczne jej zastosowanie na dowolnym przykładzie teatru z Polski lub ze świata (z wykluczeniem przykładu TR WARSZAWA) [K_W01] EM 2 wymienić grupy, do których adresowane są działania edukacyjne w teatrach, umieć scharakteryzować potrzeby danych grup; [K_W02] EM 3 wymienić, ustalić i opisać cele i efekty działań pedagoga teatru w teatrze; [K_W03] EM 4 znać zagadnienia dotyczące likwidowania barier w dostępie do kultury grup o szczególnych potrzebach: m.in. defaworyzowanych czy z niepełnosprawnościami; [K_W17] Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM 5 analizować profil widowni wybranego teatru, ze względu na różne czynniki (takie jak profil artystyczny, komunikację samego teatru, widowni która do danego teatru uczęszcza oraz jakiej widowni dany teatr nie ma, a mieć powinien, wielkości miasta, w której teatr się znajduje oraz zadań które stawia przed danym teatrem organ prowadzący itp.), prognozować rodzaje działań dla różnych grup odbiorców; [K_U01] EM 6 analizować spektakl pod kontem zagadnień ciekawych z punktu widzenia pedagogiki teatru oraz projektować warsztat pedagogiczno-teatralny do spektaklu teatralnego; [K_U02] EM 7 prezentować efekty pracy w praktyce, jak również weryfikować, interpretować i analizować scenariusze warsztatów – zarówno własne jak i koleżanek i kolegów; [K_U012] Kompetencje społeczne student po zakończeniu kursu powinien: EM 8 dbać o bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne oraz komfort uczestników programowanych przez siebie działań [K_K03] EM 9 współdziałać z prowadzącą zajęcia (a w przyszłości z dyrekcją teatru) na rzecz pracy dla dobra teatru; [K_K05] EM 10 działać na rzecz widza teatralnego – rozwoju jego samoświadomości, wiedzy, otwarcia i poszanowania innych [K_K06] |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Zaliczenie z oceną odbywa się na podstawie napisanego i przeanalizowanego scenariusza warsztatów do wybranego przez grupę spektaklu; praca może być wykonana samodzielnie lub w grupie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-01-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Anna Rochowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-01-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski, Anna Rochowska | |
Prowadzący grup: | Anna Rochowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-12 |
Przejdź do planu
PN WOT-bd
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski, Anna Rochowska | |
Prowadzący grup: | Anna Rochowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WOT-bd
|
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Anna Rochowska | |
Prowadzący grup: | Anna Rochowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-12 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WOT-wc
PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Anna Rochowska | |
Prowadzący grup: | Anna Rochowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WOT-cw
PT |
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Anna Rochowska | |
Prowadzący grup: | Anna Rochowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT ćwiczenia - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-20 |
Przejdź do planu
PN WOT-cw
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Anna Rochowska | |
Prowadzący grup: | Anna Rochowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT ćwiczenia - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WOT-cw
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Anna Rochowska | |
Prowadzący grup: | Anna Rochowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT ćwiczenia - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WOT-cw
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Rochowska | |
Prowadzący grup: | Anna Rochowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT ćwiczenia - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.