Teatr polski po 1989 r. 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/M/TrPol89-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teatr polski po 1989 r. 2 |
Jednostka: | Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia) |
Grupy: |
Grupa treści kierunkowych WOT/M Przedmioty WOT/M rok I sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Forma zajęć: wykład konwersatoryjny Celem przedmiotu jest syntetyczne ujęcie zjawisk w teatrze polskim po 1989 roku w perspektywie wybranych problemów czy tendencji. Przekrojowe ujęcie historii teatru, analiza historiozoficzna procesów rozwoju i zmierzchu określonych zjawisk teatralnych. |
Pełny opis: |
Treścią zajęć jest panoramiczne ujęcie zjawisk teatru polskiego ostatnich trzech dekad w perspektywie wybranych tematów i zagadnień o charakterze syntetyzującym, wyznaczających ramy narracyjne i zasilających krytyczną refleksję nad teatrem polskim po 1989 roku: 1. Partycypacja i praca kolektywna w teatrze – doświadczenia, możliwości, perspektywy, ewaluacja. 2. Polityczność. Teatr polityczny, zaangażowany i angażujący. 3. Krytyczność i postkrytyczność w sztuce i wokół sztuki. 4. Dyskursy emancypacyjne, równoprawność i równorzędność w teatrze i w narracjach o teatrze. 5. Krytyka instytucjonalna, teatr i władza, zagadnienia cenzury. 6. Ruch antyprzemocowy, #metoo, autobiografizm i polityki prywatności. Metody i formy dydaktyczne: Konwersatorium oparte na problematyzowaniu zjawisk artystycznych oraz dyskusji nad zagadnieniami szczegółowymi, konstruowanie ramy historycznej oraz proponowanie możliwych ujęć krytycznych. Analiza i interpretacja źródeł, wyszukiwanie i zgłębianie ich kontekstów. Konsultacje oraz korekta indywidualna przygotowywanych przez studentów prac i referatów. |
Literatura: |
• Piotr Dobrowolski Teatr i polityka, Poznań 2019. • Krystyna Duniec, Joanna Krakowska, Soc, sex i historia, Warszawa 2014. • Stanisław Godlewski Towarzyszka broni. Strategie współczesnej polskiej krytyki teatralnej, Warszawa 2022. • Piotr Gruszczyński Ojcobójcy. Młodsi zdolniejsi w teatrze polskim, Warszawa 2006. • Dariusz Kosiński Teatra polskie, Warszawa 2010. • Marcin Kościelniak Młodzi niezdolni, Kraków 2014. • Jolanta Kowalska Spacer po barykadach, Warszawa 2015. • Joanna Krakowska Demokracja. Przedstawienia, Warszawa 2019. • Monika Kwaśniewska Między hierarchią a anarchią, Kraków 2019. • Monika Kwaśniewska, Katarzyna Waligóra Teatr brzydkich uczuć, Kraków 2021. • Grzegorz Niziołek Polski teatr Zagłady, Warszawa 2013. • Dorota Sajewska Pod okupacją mediów, Warszawa 2012. • Kolektywy teatralne, artystyczne i badawcze, Warszawa 2018. • 20-lecie. Teatr polski po 1989 roku, Kraków 2010. • Post-teatr i jego sojusznicy, red. Tomasz Plata, Warszawa 2016. • antologie dramatów: Pokolenie porno (2003) i Made in Poland (2006) pod red. Romana Pawłowskiego • Transfer! Teksty dla teatru, Warszawa 2015. • Strategie publiczne, strategie prywatne. Teatr polski 1990-2005, red. Tomasz Plata, Warszawa 2006. • Olga Drenda Duchologia polska, Kraków 2016. • Monika Borys Polski bajer. Disco polo i lata 90, Warszawa 2019. • Dariusz Kosiński Teatra polskie. Rok katastrofy, Warszawa-Kraków 2013. • Paweł Mościcki Polityka teatru, Warszawa 2008. • Igor Stokfiszewski Zwrot polityczny, Warszawa 2009. • Karol Sienkiewicz Zatańczą ci, co drżeli. Polska sztuka krytyczna, Warszawa 2014. • Polskie kino dokumentalne po 1989-2009, Warszawa 2011. • Kino polskie 1989-2009. Historia krytyczna, Warszawa 2010. • wybrane filmy fabularne i dokumentalne • wybrane artykuły z "Dialogu", "Didaskaliów", "Teatru", „Notatnika Teatralnego” |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: EM 1 Definiować główne tendencje i kierunki rozwojowe współczesnego teatru polskiego w kontekście pozateatralnym. EM 2 Znać narzędzia i koncepcje teoretyczne służące do analizy zjawisk współczesnego teatru. EM 3 Wiedzieć, jak przebiega proces historycznoteatralny na konkretnych przykładach. Umiejętności: EM 4 Wykorzystywać wiedzę dla konstruowania zróżnicowanych narracji na temat teatru współczesnego, dostrzegać światopoglądowy charakter i krytyczny potencjał narracji teatralnych. EM 5 Analizować zjawiska teatralne w ich społecznych, politycznych, ekonomicznych wymiarach. EM 6 Dostrzegać intertekstualny i multidyscyplinarny charakter zjawisk teatralnych. Kompetencje: EM 7 Uczestniczyć w dyskusjach o teatrze współczesnym z uwzględnieniem osobistych przekonań i umiejętnością ich uargumentowania. EM 8 Dostrzegać procesualność zjawisk i powtarzalność mechanizmów historycznych w kontekście przemian generacyjnych. EM 9 Formułować sądy i opinie w sposób krytyczny, ale ze zrozumieniem dla odmienności opinii i w perspektywie empatii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Egzamin odbywa się w formie wybranej przez osobę studiującą: egzaminu ustnego lub pracy pisemnej na temat uzgodniony z prowadzącą. Możliwe jest także zaliczenie przedmiotu przez poprowadzenie zajęć na jeden z uzgodnionych tematów. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Krakowska-Narożniak, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Joanna Krakowska-Narożniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WOT - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT wykład konwersatoryjny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Krakowska-Narożniak, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Joanna Krakowska-Narożniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WOT wykład konwersatoryjny - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Krakowska-Narożniak, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Joanna Krakowska-Narożniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WOT wykład - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Krakowska-Narożniak, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Joanna Krakowska-Narożniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WOT wykład - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Krakowska-Narożniak, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Joanna Krakowska-Narożniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WOT wykład - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.