Wrażliwość ciała II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/M/F/WC2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wrażliwość ciała II |
Jednostka: | Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia) |
Grupy: |
Przedmioty WOT/M rok I sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Cel ogólny: Metoda dramy w animacji kultury – wprowadzenie. Cele operacyjne: • Doświadczenie dramy poprzez aktywne uczestnictwo w grach i ćwiczeniach dramowych • Przekazanie wiedzy i rozwijanie kompetencji tworzenia prostych scenariuszy zajęć wykorzystujących dramę • Przedstawienie możliwości wykorzystania ww metod w pracy z grupami międzypokoleniowymi, międzykulturowymi, młodzieżą niedostosowaną społecznie. |
Pełny opis: |
Zakres poszczególnych tematów: 1. Definicja metody dramy i jej kluczowe pojęcia. 2. Gry i ćwiczenia dramowe wprowadzające w specyfikę zajęć. 3. Techniki budujące dramę właściwą (m.in. karty ról, stymulatory) 4. Przykłady programów edukacyjnych i profilaktycznych z wykorzystaniem metody dramy. 5. Definicja, założenia i kluczowe pojęcia Teatru Zaangażowanego Społecznie. Omówienie Teatru Forum, Teatru ze społecznością i Teatru w Edukacji. 6. Podstawowe ćwiczenia i techniki Teatru Zaangażowanego Społecznie. 7. Przykłady programów profilaktycznych, resocjalizacyjnych i międzygeneracyjnych wykorzystujących Teatr Zaangażowany Społecznie. 8. Tworzenie scenariuszy zajęć z wykorzystaniem metody dramy. |
Literatura: |
1. Podstawowa: a) Monica Prendergast, Juliana Saxton „Applied drama” b) Monica Prendergast, Juliana Saxton „Applied theatre” c) Boal A „Gry dla aktorów i nie aktorów” 2. Uzupełniająca: a) Wybrane publikacje zamieszczone na www.teatrzaangazowany.pl b) Clifford S, Herman A „Teatr Przebudzenia” |
Efekty uczenia się: |
Wiedza – student po zakończeniu kursu powinien: • Zdefiniować metodę dramy, scharakteryzować podstawowe pojęcia z nią związane oraz wymienić techniki należące do metody. K_W02 • Scharakteryzować Teatr Forum, Teatr ze społecznością i Teatr w edukacji. K_W06 • Wyjaśnić różnice pomiędzy dramą i Teatrem Zaangażowanym Społecznie oraz opisać możliwości ich zastosowania. K_W08 Umiejętności – student po zakończeniu kursu powinien: • Opracować dobrany do grupy i celu scenariusz zajęć wykorzystujących techniki dramowe. K_U08 • Stworzyć proste narzędzia dramowe (karty ról, stymulatory). K_U09 Kompetencje personalne i społeczne – student po zakończeniu kursu powinien: • Otwarcie komunikować swoje potrzeby, będąc jednocześnie otwartym na potrzeby innych. K_K03 • Opracować kontrakt grupowy i przestrzegać jego zasad. K_K05 • Dbać o dobry klimat grupy i wspierać jej tendencje rozwojowe. K_K05 Wiedza student po zakończeniu kursu powinien: EM 1 Zdefiniować metodę dramy, scharakteryzować podstawowe pojęcia z nią związane oraz wymienić techniki należące do metody. EM 2 Scharakteryzować Teatr Forum, Teatr ze społecznością i Teatr w edukacji. EM 3 Wyjaśnić różnice pomiędzy dramą i Teatrem Zaangażowanym Społecznie oraz opisać możliwości ich zastosowania. Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM 4 Stworzyć proste narzędzia dramowe (karty ról, stymulatory) EM 5 Opracować dobrany do grupy i celu scenariusz zajęć wykorzystujących techniki dramowe. Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu powinien: EM 6 Otwarcie komunikować swoje potrzeby, będąc jednocześnie otwartym na potrzeby innych EM 7 Opracować kontrakt grupowy i przestrzegać jego zasad. EM 8 Dbać o dobry klimat grupy i wspierać jej tendencje rozwojowe |
Metody i kryteria oceniania: |
EM1, EM 2, EM 3. Esej: 75% Aktywność w trakcie zajęć: 25% EM 4, EM 5 Aktywność w trakcie zajęć: 25% Ocena samodzielności wykonanej pracy: 75% EM 6, EM 7, EM, 8 Aktywność w trakcie zajęć: 50% Ocena zaangażowania w realizację zadań grupowych: 50% Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Zaliczeniem modułu będą prace pisemne dotyczące teorii dramy i/lub możliwości jej wykorzystania w działaniach animacyjnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.