Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wrażliwość ciała II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WOT/M/F/WC2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wrażliwość ciała II
Jednostka: Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia)
Grupy: Przedmioty WOT/M rok I sem. 2
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Cel ogólny:

Metoda dramy w animacji kultury – wprowadzenie.

Cele operacyjne:

• Doświadczenie dramy poprzez aktywne uczestnictwo w grach i ćwiczeniach dramowych

• Przekazanie wiedzy i rozwijanie kompetencji tworzenia prostych scenariuszy zajęć wykorzystujących dramę

• Przedstawienie możliwości wykorzystania ww metod w pracy z grupami międzypokoleniowymi, międzykulturowymi, młodzieżą niedostosowaną społecznie.

Pełny opis:

Zakres poszczególnych tematów:

1. Definicja metody dramy i jej kluczowe pojęcia.

2. Gry i ćwiczenia dramowe wprowadzające w specyfikę zajęć.

3. Techniki budujące dramę właściwą (m.in. karty ról, stymulatory)

4. Przykłady programów edukacyjnych i profilaktycznych z wykorzystaniem metody dramy.

5. Definicja, założenia i kluczowe pojęcia Teatru Zaangażowanego Społecznie. Omówienie Teatru Forum, Teatru ze społecznością i Teatru w Edukacji.

6. Podstawowe ćwiczenia i techniki Teatru Zaangażowanego Społecznie.

7. Przykłady programów profilaktycznych, resocjalizacyjnych i międzygeneracyjnych wykorzystujących Teatr Zaangażowany Społecznie.

8. Tworzenie scenariuszy zajęć z wykorzystaniem metody dramy.

Literatura:

1. Podstawowa:

a) Monica Prendergast, Juliana Saxton „Applied drama”

b) Monica Prendergast, Juliana Saxton „Applied theatre”

c) Boal A „Gry dla aktorów i nie aktorów”

2. Uzupełniająca:

a) Wybrane publikacje zamieszczone na www.teatrzaangazowany.pl

b) Clifford S, Herman A „Teatr Przebudzenia”

Efekty uczenia się:

Wiedza – student po zakończeniu kursu powinien:

• Zdefiniować metodę dramy, scharakteryzować podstawowe pojęcia z nią związane oraz wymienić techniki należące do metody. K_W02

• Scharakteryzować Teatr Forum, Teatr ze społecznością i Teatr w edukacji. K_W06

• Wyjaśnić różnice pomiędzy dramą i Teatrem Zaangażowanym Społecznie oraz opisać możliwości ich zastosowania. K_W08

Umiejętności – student po zakończeniu kursu powinien:

• Opracować dobrany do grupy i celu scenariusz zajęć wykorzystujących techniki dramowe. K_U08

• Stworzyć proste narzędzia dramowe (karty ról, stymulatory). K_U09

Kompetencje personalne i społeczne – student po zakończeniu kursu powinien:

• Otwarcie komunikować swoje potrzeby, będąc jednocześnie otwartym na potrzeby innych. K_K03

• Opracować kontrakt grupowy i przestrzegać jego zasad. K_K05

• Dbać o dobry klimat grupy i wspierać jej tendencje rozwojowe. K_K05

Wiedza

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 1 Zdefiniować metodę dramy, scharakteryzować podstawowe pojęcia z nią związane oraz wymienić techniki należące do metody.

EM 2 Scharakteryzować Teatr Forum, Teatr ze społecznością i Teatr w edukacji.

EM 3 Wyjaśnić różnice pomiędzy dramą i Teatrem Zaangażowanym Społecznie oraz opisać możliwości ich zastosowania.

Umiejętności

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 4 Stworzyć proste narzędzia dramowe (karty ról, stymulatory)

EM 5 Opracować dobrany do grupy i celu scenariusz zajęć wykorzystujących techniki dramowe.

Kompetencje personalne i społeczne

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 6 Otwarcie komunikować swoje potrzeby, będąc jednocześnie otwartym na potrzeby innych

EM 7 Opracować kontrakt grupowy i przestrzegać jego zasad.

EM 8 Dbać o dobry klimat grupy i wspierać jej tendencje rozwojowe

Metody i kryteria oceniania:

EM1, EM 2,

EM 3. Esej: 75%

Aktywność w trakcie zajęć: 25%

EM 4, EM 5 Aktywność w trakcie zajęć: 25%

Ocena samodzielności wykonanej pracy: 75%

EM 6, EM 7, EM, 8 Aktywność w trakcie zajęć: 50%

Ocena zaangażowania w realizację zadań grupowych: 50%

Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.

Zaliczeniem modułu będą prace pisemne dotyczące teorii dramy i/lub możliwości jej wykorzystania w działaniach animacyjnych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9 (2025-04-18)