Wrażliwość ciała I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/M/F/WC1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wrażliwość ciała I |
Jednostka: | Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia) |
Grupy: |
Przedmioty WOT/M rok I sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przybliżenie uczestnikom podstaw z dziedziny choreografii oraz improwizacji ruchowej oraz zapoznanie ich z przykładowymi praktykami i narzędziami choreograficznymi, którymi posługują się współcześni przedstawiciele tego zawodu. Podczas zajęć studenci będą mieli możliwość zapoznania się z choreografią i improwizacją nie tylko teoretycznie, ale przede wszystkim w sposób doświadczalny i cielesny. |
Pełny opis: |
Za pojęciami „choreografii” oraz „improwizacji” stoi szereg praktyk, metod i działań, których mogą one dotyczyć. U podstaw choreografii leży m.in. przeciwdziałanie i reorganizacja wcześniejszych koncepcji jej rozumienia. Z kolei improwizacja coraz częściej utożsamiana jest z narzędziem do świadomego poszukiwania i wydobywania nowych rozwiązań oraz praktyk. Można zatem powiedzieć, że samo zjawisko choreografii i improwizacji podlega ciągłej zmianie, zależnie od rozwijającej się sztuki, jak i otaczającej rzeczywistości społecznej. Zajęcia „wrażliwość ciała” obejmować będą ćwiczenia warsztatowe i polegać będą na pracy ze świadomym ciałem i ruchem. W czasie 5 spotkań przyjrzymy się w praktyce podstawowym aspektom choreografii i improwizacji. W ramach działań praktycznych uczestnicy zajęć będę mogli obserwować pracę, w której ciało jest m.in. „miejscem” spotkania, dziełem samym w sobie, empirycznym poznaniem, jak również podmiotem oraz przedmiotem analizy i interpretacji. Poszczególne tematy: 1. choreografia i improwizacja – wprowadzenie; 2. choreografia a polityczność; 3. improwizacja jako zestaw zasad, relacji i porządków; 4. choreografia i improwizacja jako praktyka społeczna; 5. choreografia jako język buntu i sprzeciwu. |
Literatura: |
1. Podstawowa: - Katarzyna Słoboda i Sonia Nieśpiałowska-Owczarek (red.), Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy. O imporiwzacji tańca; Muzeum Sztuki w Łodzi, 2013. - Marta Keil (red.), choreografia: polityczność, Art Stations Foudnation, Instytut Muzyki i Tańca, Instytut Teatralny im . Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, East European Performing Arts Platform, Warszawa-Poznań-Lublin 2018. - Jonathan Burrows, a choreographer’s handbook, Routledge, 2010. 2. Uzupełniająca: - Sally Banes, Terpsychora w tenisówkach. Taniec post-modern, PWM, 2014. - Jadwiga Majewska (red.), Świadomość ruchu. Teksy o tańcu współczesnym, Korporacja Ha!art, Kraków 2013. - Wojciech Klimczyk, wizjonerzy ciała, Korporacja Ha!art, Kraków 2010. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Studentka po zakończeniu kursu powinna: EM 1 Scharakteryzować i opisać współczesne rozumienie choreografii i improwizacji. K_W02 EM 2 Wskazać kilka różnych metod pracy z ciałem i ruchem oraz twórców tych metod. K_W05 EM 3 Odróżniać choreografię od tańca. K_W08 Umiejętności Studentka po zakończeniu kursu powinna: EM 4 Posługiwać się poznanymi strategiami pracy z ciałem i ruchem. K_U01 EM 5 Weryfikować swoje wyobrażenia na temat choreografii i improwizacji. K_U02 EM 6 Wykorzystywać poznane narzędzia choreograficzne i improwizacyjne do własnych poszukiwań i rozwoju.K_U04 EM 7 Posługiwać się myśleniem choreograficznym w sposobie odbioru przedstawień choreograficznych, teatru tańca czy form teatralnych, przy których choreografia lub improwizacja były narzędziem pracy. K_U05, K_U08 Kompetencje personalne i społeczne Studentka po zakończeniu kursu powinna: EM 8 Działać indywidualnie w ramach zadań zbiorowych. K_K02 EM 9 Dbać konsekwencję własnych wyborów i działań. K_K04 EM10 Uczestniczyć w procesie twórczym na różnych poziomach, nie ograniczając się do tradycyjnych funkcji bądź stereotypowo rozumianych roli. K_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: Aktywność w działaniach warsztatowych i związanych z nimi dyskusjach - 40% ocena stopnia zaangażowania w realizację programu - 20% ocena samodzielności wykonanej pracy 20% ocena poziomu wiedzy i logicznego rozumowania dotyczącego specjalizacji w kontekście interdyscyplinarnego kształcenia 20% Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia modułu jest udział w minimum 4 z 5 spotkań warsztatowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.