Warsztat dramatopisarski 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/L/WtDrpis-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat dramatopisarski 1 |
Jednostka: | Wiedza o Teatrze (studia pierwszego stopnia) |
Grupy: |
Przedmioty dla specjalności Krytyka-Historia-Teoria WOT/L Przedmioty WOT/L rok II sem. 3 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
1.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych technik dramatopisarskich. Przybliżenie warsztatu dramatopisarskiego oraz pracy nad adaptacją teatralną. |
Pełny opis: |
Zakres poszczególnych tematów: 1. TEORIA I PRAKTYKA: Wprowadzenie podstawowych zagadnień dramatopisarskich takich jak: struktura dramatyczna, postać dramatu, budowanie języka scenicznego, plan etc. 2. Stworzenie tak zwanej auto-mapy. Próba odniesienia własnych przeżyć, doświadczeń, przemian do dramatu. Umiejętność budowania zwrotów akcji w dramacie. Wprowadzenie pojęcia „punktu dramatycznego”. Dramaturgia dramatu. 3. Próba opisu obrazu, przestrzeni, fragmentu muzyki. Budowanie sceny na podstawie impresji. 4. Prasówka – szukanie tematu we współczesności. 5. ADAPTACJA: Wprowadzenie tematu przewodniego dla całego kursu. Temat przewodni kursu będzie co roku ulegał zmianie. W tym roku tematem przewodnim będzie: „Nacjonalizm. Od- nowa”. Zapoznanie się z listą lektur. 6. Adaptacja teatralna. Podstawy pracy adaptatorskiej. Studenci w grupach przygotowują adaptację jednej z trzech zaproponowanych przez wykładowcę powieści: „Niepokoje wychowanka Törlessa”, „Mefisto” , „Konformista” 7. Przełożenie języka prozy na język sceniczny. 8. Kwerenda: czyli, co musimy wiedzieć, zanim przystąpimy do pracy nad adaptacją. 9. Praca warsztatowa. 10. DRAMAT: Konspekt dramatu. 11. Omówienie postaci/tematu/zagadnienia dramatu. Każdy z uczestników zajęć prezentuje pomysł na dramat/scenę. 12. Dostosowanie języka do warunków scenicznych. Czym jest język w teatrze. 13. Cel dramatu. Umiejętność sformułowania wypowiedzi, „o czym jest mój dramat”. Komunikacja pomiędzy dramatopisarzem a reżyserem/aktorami. 14. Techniki dramatopisarskie: chór, wielogłos, nierealistyczność postaci, dekonstrukcja etc. Szukamy nowego języka dramatopisarskiego. 15. Prezentacja scen/dramatów. |
Literatura: |
1. Podstawowa: „Korzenie totalitaryzmu” Hannah Arendt (fragmenty) „Męskie fantazje” (fragmenty) Klaus Theweleit „Myśli nowoczesnego Polaka” Roman Dmowski (fragmenty) Krzysztof Pomian w rozmowie z Maciejem Stasińskim, „Ta władza to pałka, która musi walnąć…”, Gazeta Wyborcza „Po ludobójstwie” Pier Paolo Pasolini (fragmenty) Jonathan Littell „Suche i wilgotne” Marcin Kącki „Białystok. Biała siła, czarna pamięć” „Niepokoje wychowanka Törlessa” Robert Musil „Mefisto” Klaus Mann „Konformista” Alberto Moravia 2. Uzupełniająca: Literatura uzupełniająca będzie pojawiać się w trakcie zajęć. Wspólnie ze studentami będziemy robić kwerendę, kompletować dodatkowe teksty. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student po zakończeniu kursu powinien: EM 1 - scharakteryzować podstawowe elementy dramatu takie jak postać, plan, język. K_W08 EM 2 - opisać proces zmiany języka prozatorskiego na dramatyczny.K_W10 EM 3 - scharakteryzować własny język sceniczny.K_W19 Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM 4 - prezentować podstawowe techniki warsztatu pracy dramatopisarza takie jak kwerend, szukanie postaci, zmienność języka. K_U10 EM 5 - konstruować adaptację sceniczną prozy.K_U11 EM 6 - prezentować konspekt dramatu oraz konstruować scenę sztuki teatralnej. K_U12 Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu powinien: EM 7 - identyfikować cel powstania własnego dramatu.K_K01 EM 8 - rozstrzygać o głównych tematach w adaptacji /dramatu. Przekazać tę wiedzę reżyserowi/aktorom. Konstruować argumenty w interakcji z grupą. K_K04 EM 9 - organizować przygotowania do spektaklu (praca dramaturgiczna) K_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Warunkiem zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach (przygotowanie wypowiedzi na temat postaci scenicznej, tematu etc., prezentacja prasówki, dokonanie adaptacji scenicznej, napisanie i prezentacja dramatu lub sceny dramatu. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-01-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Julia Holewińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
brak danych
WOT - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-07 - 2018-05-26 |
Przejdź do planu
PN WOT-bd
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Julia Holewińska, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Julia Holewińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
brak danych
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-12 |
Przejdź do planu
PN WOT-bd
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Julia Holewińska, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Julia Holewińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
brak danych
WOT - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-06 - 2019-05-25 |
Przejdź do planu
PN WOT-bd
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Julia Holewińska, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Julia Holewińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
brak danych
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-27 |
Przejdź do planu
PN WOT-bd
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Julia Holewińska, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Julia Holewińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
brak danych
WOT - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-12 |
Przejdź do planu
PN WOT-cw
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Julia Holewińska, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Julia Holewińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT ćwiczenia - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-24 |
Przejdź do planu
PN WOT-cw
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Julia Holewińska, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Julia Holewińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT ćwiczenia - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-20 |
Przejdź do planu
PN WOT-cw
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Julia Holewińska, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Julia Holewińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT ćwiczenia - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WOT-cw
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Julia Holewińska, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Julia Holewińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT ćwiczenia - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WOT-cw
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Julia Holewińska | |
Prowadzący grup: | Julia Holewińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT ćwiczenia - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.