Warsztat: projekt 3
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/L/WarProj2-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat: projekt 3 |
Jednostka: | Wiedza o Teatrze (studia pierwszego stopnia) |
Grupy: |
Praktyka teatralna WOT/L Przedmioty WOT/L rok II sem. 3 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
1.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie osób studiujących do zawodu kuratora_rki projektów z zakresu sztuk performatywnych, w tym: - przekazanie wiedzy dotyczącej historii i praktyki z zakresu kuratorstwa sztuk performatywnych, - przekazanie wiedzy i wypracowanie umiejętności pozwalających analizować i tworzyć projekty kuratorskie, - przygotowanie do pracy zespołowej w instytucjach i organizacjach kultury. Podstawę zaliczenia kursu stanowi opracowanie kuratorskiej koncepcji projektu (praca zespołowa). |
Pełny opis: |
TREŚCI MODUŁU KSZTAŁCENIA 1. Historia i praktyka kuratorska w obszarze sztuk performatywnych. 2. Analiza przykładowych projektów kuratorskich z zakresu sztuk performatywnych. 3. Praktyka kuratorska jako sztuka tworzenia -inter i transdyscyplinarnych perspektyw badawczych, estetycznych, politycznych i społeczno-kulturowych. 4. Analiza celów artystycznych, społecznych i edukacyjnych projektu. 5. Strategie angażujące w praktykach kuratorskich. 6. Polityczność praktyk kuratorskich w perspektywie teorii Jacquesa Rancière’a. 7. Zarządzanie pracą w grupie projektowej: optymalne wykorzystanie kompetencji i zdolności poszczególnych członków_kiń zespołu, zbudowanie odpowiedniej struktury organizacyjnej, stworzenie przyjaznej, pełnej szacunku atmosfery pracy. 8. Praktyki badawcze w obszarze kuratorstwa: stworzenie portfolio projektu. 9. Planowanie praktyk artystycznych z zakresu sztuk performatywnych z poszanowaniem pluralizmu kulturowego. 10. Podstawy sieciowania oraz negocjowania warunków współpracy artystycznej z twórcami_czyniami oraz partnerami projektu. 11. Budowanie dramaturgii i kontekstualizacja projektu kuratorskiego. 12. Przygotowanie autorskiego projektu z zakresu sztuk performatywnych w tym napisanie tekstu kuratorskiego komunikującego projekt (praca zespołowa). 13. Publiczna prezentacja projektu kuratorskiego (praca zespołowa). |
Literatura: |
Brenson M., The Curator’s Moment, “Art Journal”, vol. 57, No 4, 1998, s. 16-27, dostęp: http://www.mjfdesign.net/terri/4ccuratorsmoment.pdf Keil M., Artysta – kurator – producent kultury, „Didaskalia. Gazeta Teatralna” nr 121, czerwiec-sierpień 2014. Klaić D., Gra w nowych dekoracjach. Teatr publiczny pomiędzy rynkiem a demokracją, przeł.: E. Kubikowska, Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Konfrontacje Teatralne / Centrum Kultury w Lublinie, Warszawa-Lublin 2014. Rancière J.,, Estetyka jako polityka, w: Estetyka jako polityka, przeł. J. Kutyła, P Mościcki, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2007, s. 21-39. Dodatkowe lektury uzależnione są od zainteresowań studentów rozwijanych w ramach indywidualnych projektów. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu kształcenia i potwierdzeniu osiągnięcia EU osoba studiująca: • zna podstawowe uwarunkowania pracy oraz pola działań kuratora_rki projektów performatywnych i ma świadomość związanej z nimi odpowiedzialności zawodowej; • zna podstawowe zasady projektowania wydarzeń performatywnych, w tym praktyk włączających i angażujących różnorodne publiczności; • zna podstawowe narzędzia do budowania świadomej i otwartej relacji z publicznością; • potrafi dokonać krytycznej analizy projektu performatywnego, np. festiwalu, sezonu teatralnego, cyklu edukacyjnego; • potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować i prezentować dzieła artystyczne, teksty naukowe i zjawiska społeczne dotyczące wybranego przez siebie lub zadanego tematu, mając na uwadze możliwość wykorzystania tych umiejętności w tworzeniu własnych projektów; • potrafi wpisać projekt kuratorski w konkretny kontekst społeczno-kulturowy mając na uwadze poszanowanie demokracji; • potrafi stworzyć prezentację projektu kuratorskiego i przedstawić ją publiczności; • potrafi napisać tekst kuratorski i wykorzystać go do promocji wydarzenia; • potrafi zbudować zespół kuratorski oraz twórczo współdziałać w jego ramach z uwzględnieniem podstawowych zasad etyki pracy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie do zajęć Czytanie wskazanej literatury Praca zespołowa: przygotowanie prezentacji i tekstu kuratorskiego autorskiego projektu z zakresu sztuk performatywnych Dopuszczalne są 4 nieusprawiedliwione godziny lekcyjne. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-01-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Paweł Sztarbowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
brak danych
WOT - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-07 - 2018-05-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski, Paweł Sztarbowski | |
Prowadzący grup: | Paweł Sztarbowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
brak danych
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-12 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski, Paweł Sztarbowski | |
Prowadzący grup: | Paweł Sztarbowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
brak danych
WOT - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-06 - 2019-05-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski, Paweł Sztarbowski | |
Prowadzący grup: | Paweł Sztarbowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
brak danych
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-27 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Paweł Sztarbowski | |
Prowadzący grup: | Paweł Sztarbowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-12 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT konwersatorium ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Paweł Sztarbowski | |
Prowadzący grup: | Paweł Sztarbowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT konwersatorium ćwiczenia - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Paweł Sztarbowski | |
Prowadzący grup: | Paweł Sztarbowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT ćwiczenia - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Paweł Sztarbowski | |
Prowadzący grup: | Paweł Sztarbowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT ćwiczenia - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Agata Siwiak | |
Prowadzący grup: | Agata Siwiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT ćwiczenia - zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie osób studiujących do zawodu kuratora_rki projektów z zakresu sztuk performatywnych, w tym: - przekazanie wiedzy dotyczącej historii i praktyki z zakresu kuratorstwa sztuk performatywnych, - przekazanie wiedzy i wypracowanie umiejętności pozwalających analizować i tworzyć projekty kuratorskie, - przygotowanie do pracy zespołowej w instytucjach i organizacjach kultury. Podstawę zaliczenia kursu stanowi opracowanie kuratorskiej koncepcji projektu (praca zespołowa). |
|
Pełny opis: |
TREŚCI MODUŁU KSZTAŁCENIA 1. Historia i praktyka kuratorska w obszarze sztuk performatywnych. 2. Analiza przykładowych projektów kuratorskich z zakresu sztuk performatywnych. 3. Praktyka kuratorska jako sztuka tworzenia -inter i transdyscyplinarnych perspektyw badawczych, estetycznych, politycznych i społeczno-kulturowych. 4. Analiza celów artystycznych, społecznych i edukacyjnych projektu. 5. Strategie angażujące w praktykach kuratorskich. 6. Polityczność praktyk kuratorskich w perspektywie teorii Jacquesa Rancière’a. 7. Zarządzanie pracą w grupie projektowej: optymalne wykorzystanie kompetencji i zdolności poszczególnych członków_kiń zespołu, zbudowanie odpowiedniej struktury organizacyjnej, stworzenie przyjaznej, pełnej szacunku atmosfery pracy. 8. Praktyki badawcze w obszarze kuratorstwa: stworzenie portfolio projektu. 9. Planowanie praktyk artystycznych z zakresu sztuk performatywnych z poszanowaniem pluralizmu kulturowego. 10. Podstawy sieciowania oraz negocjowania warunków współpracy artystycznej z twórcami_czyniami oraz partnerami projektu. 11. Budowanie dramaturgii i kontekstualizacja projektu kuratorskiego. 12. Przygotowanie autorskiego projektu z zakresu sztuk performatywnych w tym napisanie tekstu kuratorskiego komunikującego projekt (praca zespołowa). 13. Publiczna prezentacja projektu kuratorskiego (praca zespołowa). |
|
Literatura: |
Klaić D., Gra w nowych dekoracjach. Teatr publiczny pomiędzy rynkiem a demokracją, przeł.: E. Kubikowska, Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Konfrontacje Teatralne / Centrum Kultury w Lublinie, Warszawa-Lublin 2014. Rancière J.,, Estetyka jako polityka, w: Estetyka jako polityka, przeł. J. Kutyła, P Mościcki, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2007, s. 21-39. Dodatkowe lektury uzależnione są od zainteresowań studentów rozwijanych w ramach indywidualnych projektów. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.