Rytmika (poziom podstawowy)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/Ryt(pp)-L |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0215) Muzyka i sztuki sceniczne
|
Nazwa przedmiotu: | Rytmika (poziom podstawowy) |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo rok I |
Grupy: |
Przedmioty A sem 2 rok I Przedmioty podstawowe |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
• Ćwiczenia poczucia pulsu, metrum i rytmu; • Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne na szybkość reakcji i umiejętność koncentracji; • Ćwiczenia polirytmiczne na podzielność uwagi, niezależność ruchów i ich synchronizację; • Ćwiczenia warsztatu muzyczno-ruchowego, ekspresji ciała, orientacji i wyobraźni przestrzennej; • Improwizacje rytmiczne, wokalne, ruchowe. • Ćwiczenia pamięci muzycznej, umiejętności szybkiej analizy muzyki; • Rozwijanie wrażliwości muzycznej, słuchu muzycznego; • Zdobywanie wiedzy muzycznej (w zakresie elementów dzieła muzycznego i budowy formalnej utworów); |
Pełny opis: |
Semestr I 1. Ćwiczenia agogiczne: marszowe i biegowe kształcące poczucie tempa (utrzymywanie jednakowego tempa, reagowanie ruchem na zmiany tempa, podstawowe określenia tempa). 2. Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne. 3. Ćwiczenia na wyrobienie poczucia metrum, taktowanie, rozpoznawanie i reagowanie ruchem na zmiany metrum; 4. Wartości nut i pauz – słuchowe rozpoznawanie, realizacja ruchowa tematów rytmicznych, zapis, improwizowanie ruchem rytmów, dyrygowanie poznanymi wartościami, łańcuchy realizacji, podstawy bodypercussion. 5. Ćwiczenia z zakresu polirytmii (jednoczesne wykonanie dwóch i trzech różnych rytmów, ostinato rytmiczne), kanon rytmiczny, polirytmia z wykorzystaniem body percussion. 6. Automatyzacja ruchów np.: taktowanie jedną ręką dwumiarowe, a drugą czteromiarowe, albo jedną ręką dwumiarowe, a drugą trzymiarowe (względnie trzy i czteromiarowe) przy zachowaniu jednakowego czasu trwania każdej miary; jednoczesne taktowanie jedną ręką dwa razy szybciej niż drugą. 7. Ćwiczenia ekspresji ruchu na materiale ćwiczeń rytmicznych 8. Ćwiczenia głosowe oparte na aktualnie opracowywanych zagadnieniach metro-rytmicznych, improwizacja głosem poprzedników i następników. 9. Zadnia ruchowe z zastosowaniem poznanych form rytmu z wykorzystaniem rekwizytów. 10. Improwizowanie rytmu do ruchu i ruchu do rytmu, improwizacja rytmu do tekstu i tekstu do rytmu, kształtowanie formy muzycznej. 11. Analiza utworów (agogika, dynamika, artykulacja, metrum, rytm, budowa formalna) , improwizowanie ruchu do utworów muzycznych, interpretacja ruchowa utworów w różnych stylach. Semestr II 12. Powtarzanie, utrwalenie i wzbogacanie wybranych ćwiczeń z semestru I – samoocena, uwagi 13. Etiudy rytmiczno-ruchowe podsumowujące zdobytą wiedzę i umiejętności, poszukiwanie rozwiązań - prace indywidualne. 14. Przygotowanie projektu artystycznego na bazie głównych założeń metody Dalcroze’a – praca zbiorowa |
Literatura: |
Podstawowa literatura muzyczna: • W.A. MOZART Cz. III, Alla turca z Sonaty fort. A-dur KV 331 • P. Czajkowski – Marsz, Trepak oraz Chocolate Spanish Dance z Suity Dziadek do orzechów • Pachelbel – Kanon • P. CZAJKOWSKI - Taniec łabędzi z Suity Jezioro Łabędzie • J. Strauss - polka ŚWIĘTO OGNIA • J. STRAUSS Marsz Radeckiego • L. Mozart-toy-symphony-III-allegro • Boccherini Menuet z Kwintetu smyczkowego E-dur op. 13 nr 5 • Delibes – Waltz oraz Mazurka z baletu Coppélia • A. Adam - Waltz z Giselle • F. Chopin - Grande Valse brillante in E flat Op. 18 (arr.Douglas - Les Sylphides) • Lanchbery - The Mouse Waltz (Tales of Beatrix Potter) • Prokofiev - Cinderella's departure for the Ball (Cinderella) • Walton - Polka (Facade) • Górecki – 3 utwory w dawnym stylu • A. Dvorak – Humoreska • C. Orff – Kanoon ding-dong • Tańce polskie |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W06 - ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu muzyczno-ruchowego w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych; SAW_W03/SAD_W04 - zna elementy dzieła muzycznego oraz rozumie ich wzajemne relacje, orientuje się w budowie formalnej utworów w stopniu niezbędnym w pracy aktora wokalisty/aktora dramatycznego. Umiejętności: K_U01 - używa pełni potencjału twórczego wykorzystując uniwersalizm kreatywności we wszystkich sferach swego działania, jako indywidualność artystyczna kreuje i realizuje własne projekty twórcze K_U04 - improwizuje z użyciem werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcja artystyczną K_U05 - działa na rzecz zespołu, także pełniąc w nim wiodącą rolę; dąży do osiągnięcia porozumienia w sprawie wypracowania wspólnego kierunku kreowania dzieła; jest gotowy podjąć polemikę ze współtwórcami K_U06 - posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem koordynacji i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych SAW_U02/SAD_U03 - doskonali poprzez samodzielną pracę umiejętności warsztatowe z zakresu sprawności muzyczno-ruchowej i ekspresji ciała w celu poszerzania zdolności twórczych i wyrażania własnych koncepcji artystycznych; SAD_U04 - Posiada umiejętności w zakresie ruchowej interpretacji utworów reprezentujących różne style muzyczne na poziomie odpowiednim do wykorzystania w pracy aktora dramatycznego Kompetencje społeczne: K_K02 - rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy, umiejętności i sprawności; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych K_K03 - łączy zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystując ją przy tworzeniu kompleksowych przedsięwzięć artystycznych a także przy organizacji procesu uczenia się; K_K05 - świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej K_K06 - dokonuje samooceny i formułuje konstruktywne uwagi wobec innych osób; uwagi krytyczne przyjmuje jako inspirację do poszukiwania nowych rozwiązań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Semestr I Zaliczenie na podstawie zadań muzyczno-ruchowych zleconych do wykonania w trakcie trwania semestru. Ze względu na bardzo zróżnicowany poziom zdolności i umiejętności muzyczno-ruchowych studentów, dokonując oceny prowadzący uwzględnia (oprócz końcowych efektów) indywidualne postępy każdego ze słuchaczy. Ocenie podlegają poszczególne zadania, ale także całokształt pracy i dokonań studenta. Semestr II Zaliczenie w formie publicznego pokazu. Ocenie podlega cały proces pracy w ciągu roku. Dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Warunkiem zaliczenia jest także frekwencja minimum 50 %. Student oceniany jest za: Rozumienie zadań muzyczno-ruchowych Umiejętność realizowania postawionych zadań muzyczno-ruchowych Zaangażowanie i chęć do pracy na zajęciach i poza zajęciami Rozwój / Postęp (także świadomość swoich ograniczeń) Przenoszenie umiejętności techniczno-rytmicznych na działania artystyczne Umiejętność improwizowania na bazie ćwiczeń rytmicznych Zespołowość, uważność na kolegów z zespołu / grupy |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT WA-cw
WA-cw
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wajzner-Barska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WA ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-10 - 2025-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT WA-cw
WA-cw
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wajzner-Barska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wajzner-Barska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WA ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.