Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rytmika (poziom podstawowy)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WA/A/Ryt(pp)-L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Rytmika (poziom podstawowy)
Jednostka: Kierunek Aktorstwo rok I
Grupy: Przedmioty A sem 2 rok I
Przedmioty podstawowe
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

• Ćwiczenia poczucia pulsu, metrum i rytmu;

• Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne na szybkość reakcji i umiejętność koncentracji;

• Ćwiczenia polirytmiczne na podzielność uwagi, niezależność ruchów i ich synchronizację;

• Ćwiczenia warsztatu muzyczno-ruchowego, ekspresji ciała, orientacji i wyobraźni przestrzennej;

• Improwizacje rytmiczne, wokalne, ruchowe.

• Ćwiczenia pamięci muzycznej, umiejętności szybkiej analizy muzyki;

• Rozwijanie wrażliwości muzycznej, słuchu muzycznego;

• Zdobywanie wiedzy muzycznej (w zakresie elementów dzieła muzycznego i budowy formalnej utworów);

Pełny opis:

Semestr I

1. Ćwiczenia agogiczne: marszowe i biegowe kształcące poczucie tempa (utrzymywanie jednakowego tempa, reagowanie ruchem na zmiany tempa, podstawowe określenia tempa).

2. Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne.

3. Ćwiczenia na wyrobienie poczucia metrum, taktowanie, rozpoznawanie i reagowanie ruchem na zmiany metrum;

4. Wartości nut i pauz – słuchowe rozpoznawanie, realizacja ruchowa tematów rytmicznych, zapis, improwizowanie ruchem rytmów, dyrygowanie poznanymi wartościami, łańcuchy realizacji, podstawy bodypercussion.

5. Ćwiczenia z zakresu polirytmii (jednoczesne wykonanie dwóch i trzech różnych rytmów, ostinato rytmiczne), kanon rytmiczny, polirytmia z wykorzystaniem body percussion.

6. Automatyzacja ruchów np.: taktowanie jedną ręką dwumiarowe, a drugą czteromiarowe, albo jedną ręką dwumiarowe, a drugą trzymiarowe (względnie trzy i czteromiarowe) przy zachowaniu jednakowego czasu trwania każdej miary; jednoczesne taktowanie jedną ręką dwa razy szybciej niż drugą.

7. Ćwiczenia ekspresji ruchu na materiale ćwiczeń rytmicznych

8. Ćwiczenia głosowe oparte na aktualnie opracowywanych zagadnieniach metro-rytmicznych, improwizacja głosem poprzedników i następników.

9. Zadnia ruchowe z zastosowaniem poznanych form rytmu z wykorzystaniem rekwizytów.

10. Improwizowanie rytmu do ruchu i ruchu do rytmu, improwizacja rytmu do tekstu i tekstu do rytmu, kształtowanie formy muzycznej.

11. Analiza utworów (agogika, dynamika, artykulacja, metrum, rytm, budowa formalna) , improwizowanie ruchu do utworów muzycznych, interpretacja ruchowa utworów w różnych stylach.

Semestr II

12. Powtarzanie, utrwalenie i wzbogacanie wybranych ćwiczeń z semestru I – samoocena, uwagi

13. Etiudy rytmiczno-ruchowe podsumowujące zdobytą wiedzę i umiejętności, poszukiwanie rozwiązań - prace indywidualne.

14. Przygotowanie projektu artystycznego na bazie głównych założeń metody Dalcroze’a – praca zbiorowa

Literatura:

Podstawowa literatura muzyczna:

• W.A. MOZART Cz. III, Alla turca z Sonaty fort. A-dur KV 331

• P. Czajkowski – Marsz, Trepak oraz Chocolate Spanish Dance z Suity Dziadek do orzechów

• Pachelbel – Kanon

• P. CZAJKOWSKI - Taniec łabędzi z Suity Jezioro Łabędzie

• J. Strauss - polka ŚWIĘTO OGNIA

• J. STRAUSS Marsz Radeckiego

• L. Mozart-toy-symphony-III-allegro

• Boccherini Menuet z Kwintetu smyczkowego E-dur op. 13 nr 5

• Delibes – Waltz oraz Mazurka z baletu Coppélia

• A. Adam - Waltz z Giselle

• F. Chopin - Grande Valse brillante in E flat Op. 18 (arr.Douglas - Les Sylphides)

• Lanchbery - The Mouse Waltz (Tales of Beatrix Potter)

• Prokofiev - Cinderella's departure for the Ball (Cinderella)

• Walton - Polka (Facade)

• Górecki – 3 utwory w dawnym stylu

• A. Dvorak – Humoreska

• C. Orff – Kanoon ding-dong

• Tańce polskie

Efekty uczenia się:

Wiedza:

K_W06 - ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu muzyczno-ruchowego w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych;

SAW_W03/SAD_W04 - zna elementy dzieła muzycznego oraz rozumie ich wzajemne relacje, orientuje się w budowie formalnej utworów w stopniu niezbędnym w pracy aktora wokalisty/aktora dramatycznego.

Umiejętności:

K_U01 - używa pełni potencjału twórczego wykorzystując uniwersalizm kreatywności we wszystkich sferach swego działania, jako indywidualność artystyczna kreuje i realizuje własne projekty twórcze

K_U04 - improwizuje z użyciem werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcja artystyczną

K_U05 - działa na rzecz zespołu, także pełniąc w nim wiodącą rolę; dąży do osiągnięcia porozumienia w sprawie wypracowania wspólnego kierunku kreowania dzieła; jest gotowy podjąć polemikę ze współtwórcami

K_U06 - posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem koordynacji i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych

SAW_U02/SAD_U03 - doskonali poprzez samodzielną pracę umiejętności warsztatowe z zakresu sprawności muzyczno-ruchowej i ekspresji ciała w celu poszerzania zdolności twórczych i wyrażania własnych koncepcji artystycznych;

SAD_U04 - Posiada umiejętności w zakresie ruchowej interpretacji utworów reprezentujących różne style muzyczne na poziomie odpowiednim do wykorzystania w pracy aktora dramatycznego

Kompetencje społeczne:

K_K02 - rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy, umiejętności i sprawności; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych

K_K03 - łączy zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystując ją przy tworzeniu kompleksowych przedsięwzięć artystycznych a także przy organizacji procesu uczenia się;

K_K05 - świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej

K_K06 - dokonuje samooceny i formułuje konstruktywne uwagi wobec innych osób; uwagi krytyczne przyjmuje jako inspirację do poszukiwania nowych rozwiązań.

Metody i kryteria oceniania:

Semestr I

Zaliczenie na podstawie zadań muzyczno-ruchowych zleconych do wykonania w trakcie trwania semestru. Ze względu na bardzo zróżnicowany poziom zdolności i umiejętności muzyczno-ruchowych studentów, dokonując oceny prowadzący uwzględnia (oprócz końcowych efektów) indywidualne postępy każdego ze słuchaczy. Ocenie podlegają poszczególne zadania, ale także całokształt pracy i dokonań studenta.

Semestr II

Zaliczenie w formie publicznego pokazu. Ocenie podlega cały proces pracy w ciągu roku.

Dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Warunkiem zaliczenia jest także frekwencja minimum 50 %.

Student oceniany jest za:

Rozumienie zadań muzyczno-ruchowych

Umiejętność realizowania postawionych zadań muzyczno-ruchowych

Zaangażowanie i chęć do pracy na zajęciach i poza zajęciami

Rozwój / Postęp (także świadomość swoich ograniczeń)

Przenoszenie umiejętności techniczno-rytmicznych na działania artystyczne

Umiejętność improwizowania na bazie ćwiczeń rytmicznych

Zespołowość, uważność na kolegów z zespołu / grupy

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-12 - 2024-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WA ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Wajzner-Barska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WA ćwiczenia - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-10 - 2025-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WA ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Wajzner-Barska
Prowadzący grup: Magdalena Wajzner-Barska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WA ćwiczenia - zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)