Praca z głosem (podłoga)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/PzGP-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca z głosem (podłoga) |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo rok I |
Grupy: |
Przedmioty A sem 2 rok I Przedmioty fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wykształcenie i utrwalenie u studentów prawidłowej emisji głosu, która jest ważnym elementem wizerunku zawodowego – i szerzej – procesu komunikatywnego. Ponadto, w ramach przedmiotu poruszane będą zagadnienia mające za zadanie przygotowanie studentów do wykonywania zawodu w obszarze aktorstwa głosowego (voice acting) – niezbędnego w teatrze radiowym czy dubbingu. |
Pełny opis: |
W procesie wytwarzania i wyprowadzania głosu bierze udział wiele czynności zachodzących jednocześnie – oddychanie, fonacja oraz artykulacja przy wykorzystaniu funkcji rezonansu. W trakcie zajęć każdej z tych czynności poświęcone będą ćwiczenia intelektualne (mające na celu zwiększenie świadomości procesu emisji głosu) i ruchowe (kształtujące mechanizmy poszczególnych narządów i mięśni). W ramach zajęć wykorzystywane będą ćwiczenia z m.in.: Metody Feldenkraisa, Metody Iris Warren, Techniki Alexandra, Jogi, a także z badań własnych nad zagadnieniem emisji głosu. Zarys procesu zajęć: 1. Oddech – świadomość, likwidowanie blokad i napięć ciała-instrumentu poprzez ćwiczenia rozluźniające i relaksacyjne. 2. Dźwięk – uwalnianie prawidłowego, indywidualnego i jednostkowego, naturalnego głosu. 3. Mowa – zastosowanie świadomego oddechu, prawidłowego głosu i prawidłowej postawy ciała w praktyce |
Literatura: |
• Austin D., Pilates dla każdego, Poznań 2003. • Binkuńska E., Higiena i emisja głosu mówionego, Bydgoszcz 2012. • Emisja głosu nauczyciela. Wybrane zagadnienia, red. M. Przybysz-Piwko, Warszawa 2006. • Grotowski J., Teksty zebrane, Warszawa 2012. • Linklater K., Uwolnij swój głos, Kraków 2013. |
Efekty uczenia się: |
Student: - ma wiedzę z zakresu technicznych aspektów pracy z głosem; K_W04 - posiada wiedzę niezbędną do właściwego wykonywania działań zawodowych w ramach wszelkich form scenicznych i studyjnych w otwartych i zamkniętych przestrzeniach o różnorodnej akustyce i kubaturze; K_W10 - posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych; K_U06 - doskonali poprzez samodzielną pracę umiejętności warsztatowe z zakresu emisji głosu, techniki mowy, sprawności i ekspresji ciała oraz techniki gry aktorskiej w celu poszerzania zdolności twórczych i wyrażania własnych koncepcji artystycznych; K_U06 - stosuje techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu K_U07 - rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy, umiejętności i sprawności; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych ; K_K02 - świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem; umiejętnie zarządza nimi w pracy indywidualnej i zespołowej K_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Dozwolone są 2 nieobecności nieusprawiedliwione. W przypadku większej liczby nieobecności student nie zostanie dopuszczony do zaliczenia. Wymagane jest aktywne uczestnictwo w zajęciach i włączanie się w działania o charakterze performatywnym. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.