Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy interpretacji piosenki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WA/A/PIPio
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy interpretacji piosenki
Jednostka: Kierunek Aktorstwo rok I
Grupy: Przedmioty A sem 1 rok I
Przedmioty podstawowe
Punkty ECTS i inne: 1.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Piosenka jako krótka forma sceniczna. Uczymy się myśleć piosenką, co chcemy przez nią wyrazić. Uczymy się materii dźwięku i słowa.

Pełny opis:

Pracujemy w grupie i indywidualnie . Pierwszy rok to poznawanie siebie przez bycie i wspólne istnienie na scenie z kolegami. Teatr to zespół. Tworzysz wspólnie . Szukamy wspólnej barwy , wspólnego myślenia. Pracujemy na materiale wskazanym przez wykładowcę lub po uzgodnieniu z nim .

Czasem mogą to być utwory wybrane przez studentów.

Literatura:

Student pracuje na literaturze polskiej i zagranicznej.Absolwent Uczelni Wyższej musi znać najwybitniejsze postaci polskiej piosenki z gatunku piosenki aktorskiej i poetyckiej.

Efekty uczenia się:

Studenci pracują nad formą piosenki SAD_W03 SAD_W04. Student zapoznaje się ze śpiewaniem jako alternatywą mowy . Przez to wokalna narracja przestaje być dla niego stresem na scenie.

SAD_U03 SAD_U04 K_K05

Studenci samodzielnie pracują nad zadanym materiałem , wspomagani przez wykładowcę, Student otrzymuje uwagi na zajęciach ,ale odpowiednio przeprowadzony proces musi być przede wszystkim pracą samodzielną. Praca nad tekstem, liniią melodyczną, układem choreograficznym, wyrazistością i organiką na scenie.

Metody i kryteria oceniania:

1 Zaangażowanie studenta

2 Przygotowanie do zajęć

3 Współpraca z zespołem

4 Realizacja uwag pedagoga

5 Kreatywność i odwaga w przekraczaniu własnych barier

6. Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych obecności.

7.Nie ma spożywania posiłków na zajęciach .

8. Nie ma używania telefonów na zajęciach po za potrzebami dydaktyczno naukowymi.

9.Konieczność opanowania intonacji , rytmu podstawowej linii melodycznej utworu.

Praktyki zawodowe:

Praktyki zawodowe nie mają znaczenia w zaliczeniu tego przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WA wykład z ćwiczeniami, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Urszula Borkowska, Ewa Bułhak-Rewak, Dariusz Janus, Anna Lobedan, Andrzej Perkman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WA wykład z ćwiczeniami - zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opowiadanie piosenką. Piosenka jako forma niezależnej wypowiedzi scenicznej.

Rok pierwszy- wspólne bycie na scenie. Teatr- praca zespołowa, słuchanie kolegów, wspólnota.

Pełny opis:

Samodzielna praca studenta na zadanym materiale. Rok pierwszy umiejętność znalezienia siebie w zespole. Piosenki śpiewane głównie wspólnie , na głosy. Student potrafi samodzielnie myśleć na scenie, zmieniać interpretację pod wpływem zadania, jednym słowem myśleć i być czułym na poszukiwania jakości i scenicznego bycia. Każdy ze studentów przygotowuje się do zajęć samodzielnie uprzednio zaopatrzony przez wykładowcę we wszystkie potrzebne muzyczne materiały( tekst, nuty, nagrane prymki, głosy).

Literatura:

W.Lutosławski TANIEC

W.Lutosławski RZECZKA

J.Wasowski MIASTECZKO HARMIDER

J.Wasowski ANDZIA

J.Wasowski GDZIE TY JESTEŚ JESIENI

NAPRZÓD KÓZKO NAPRRZÓD KÓZKO

S.JACHOWICZ TADZIO

Uwagi:

Wykładowca ocenia semestralną pracę każdego studenta, jego zaangażowanie we wspólnej pracy, pomysłowość, uczestnictwo w zajęciach, myślenie .

Wyobraźnię . Przygotowanie do zajęć, przemyślenia. Praca nie kończy się w szkole, sferę muzyczna , tekstową, studenci są zobowiązani przygotować po za zajęciami . To rzetelne przygotowanie jest podstawą w późniejszej pracy adeptów Akademii Teatralnej.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WA wykład z ćwiczeniami, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Borkowska, Ewa Bułhak-Rewak, Anna Lobedan, Andrzej Perkman
Prowadzący grup: Urszula Borkowska, Ewa Bułhak-Rewak, Anna Lobedan, Andrzej Perkman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WA wykład z ćwiczeniami - zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Studenci pracują zespołowo. Materiał to 7- 8 utworów rozbudowanych muzycznie , Głównym zadaniem jest wspólną praca w grupie , słuchanie partnera , właściwe przeprowadzenie ścieżki wokalnej często skomplikowanej.

Pełny opis:

Główne zadanie odnalezienie się w zespole i grupie. Wspólny śpiew, wspólne bycie na scenie i prowadzenie tematu.

Literatura:

Pracujemy nad utworami A.Osieckiej z muzyką A.Sławińskiego, A.Kurylewicza i innych.

Wszystkie utwory rozpisane na głosy. Główne zadanie wspólny śpiew, wspólne rozczytanie tematu. W niektórych utworach zdążą się partie solowe.

Uwagi:

Student ma prawo do dwóch nieobecności nieusprawiedliwionych podczas jednego semestru.

Student samodzielnie pracuje nad nauką utworu , nie kończy się ona na zajęciach z wykładowcą. Student zobowiązany jest do nauki tekstu utworów, właściwej linii melodycznej , przepracowania tematu .

Zajęcia z prowadzącym są tylko punktem wyjścia dp dalszej pracy i tworzenia.

Przekroczenie połowy nieobecności na zajęciach uniemożliwia zaliczenie przedmiotu gdyż program nie został zrealizowany .

U06 Student analizuje tekst piosenki odnajdując w niej swoją własną osobowość i nadając utworowi charakter osobisty

U07 Student doskonali swój warsztat w zakresie wyrazistości mówienia, emisji, frazowania i ekspresji.

U08

Student rozporządza swoimi umiejętnościami technicznymi dostosowując je do potrzeb interpretacji

U10 Przyjmuje krytykę jako drogę do osiągnięcia wyznaczonego celu, opanowuje swój stres, uczy się koncentracji

U12 Nawiązuje kontakt z publicznością i umie nim operować

K01 Poszerza swoją wiedzę analityczną i umiejętności techniczne

K04 Rozumie krytykę i potrafi z niej skorzystać. Szuka inspiracji i posługuje się intuicją.

K05 Rozumie potrzebę działania zespołowego. Rozwija empatię i pogłębia więzi z grupą

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WA wykład z ćwiczeniami, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Bułhak-Rewak
Prowadzący grup: Ewa Bułhak-Rewak, Anna Lobedan, Andrzej Perkman, Bartosz Porczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WA wykład z ćwiczeniami - zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Na warsztat bierzemy piosenki różne . Charakteryzujące się wspaniałym jakościowym tekstem . Praca grupowa . Celem jedność grupy i wspólne bycia na scenie . Słuchanie siebie i partnera .

Pełny opis:

Pracujemy zbiorowo . Utwory wszystkie zaaranżowane na głosy . Główne zadanie przeprowadzenie wspólnej myśli i zaśpiewanie w grupie . Możliwe fragmenty indywidualnego śpiewu solowego . Instrument prowadzący ludzki głos .

Literatura:

Tolerancja S. Sojka

Byłam sama jestem sama M. Rodowicz

Kwiat jednej nocy Alibabki

Co każdy chłopiec wiedzieć S. Krajewski

Czas W. Warska

Ptaku mojego serca W. Warska

Uwagi:

Student realizuje powierzone zadania . Pracuje w grupie . Praca studenta na zajęciach musi być utrwalana również po za nimi aby proces mógł być zrealizowany . Dotyczy to linii melodycznej , wspólnego brzmienia, układów choreograficznych, które bez samodzielnej pracy studenta stają się bez celowe.

Student ma prawo do dwóch nieobecności nieusprawiedliwionych . 30 procent nieobecności studenta usprawiedliwionych bądź nie uniemożliwia zaliczenie przedmiotu ponieważ proces inie zostanie zrealizowany .

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.
ul. Miodowa 22/24
00-246 Warszawa
tel: (22) 831 02 16, (22) 831 02 17 https://at.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)