Podstawy interpretacji piosenki
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | WA/A/PIPio |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Podstawy interpretacji piosenki |
| Jednostka: | Kierunek Aktorstwo rok I |
| Grupy: |
Przedmioty A sem 1 rok I Przedmioty podstawowe |
| Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
| Język prowadzenia: | Polski |
| Skrócony opis: |
Piosenka jako krótka forma sceniczna. Uczymy się myśleć piosenką, co chcemy przez nią wyrazić. Uczymy się materii dźwięku i słowa. |
| Pełny opis: |
Pracujemy w grupie i indywidualnie . Pierwszy rok to poznawanie siebie przez bycie i wspólne istnienie na scenie z kolegami. Teatr to zespół. Tworzysz wspólnie . Szukamy wspólnej barwy , wspólnego myślenia. Pracujemy na materiale wskazanym przez wykładowcę lub po uzgodnieniu z nim . Czasem mogą to być utwory wybrane przez studentów. |
| Literatura: |
Student pracuje na literaturze polskiej i zagranicznej.Absolwent Uczelni Wyższej musi znać najwybitniejsze postaci polskiej piosenki z gatunku piosenki aktorskiej i poetyckiej. |
| Efekty uczenia się: |
Studenci pracują nad formą piosenki SAD_W03 SAD_W04. Student zapoznaje się ze śpiewaniem jako alternatywą mowy . Przez to wokalna narracja przestaje być dla niego stresem na scenie. SAD_U03 SAD_U04 K_K05 Studenci samodzielnie pracują nad zadanym materiałem , wspomagani przez wykładowcę, Student otrzymuje uwagi na zajęciach ,ale odpowiednio przeprowadzony proces musi być przede wszystkim pracą samodzielną. Praca nad tekstem, liniią melodyczną, układem choreograficznym, wyrazistością i organiką na scenie. |
| Metody i kryteria oceniania: |
1 Zaangażowanie studenta 2 Przygotowanie do zajęć 3 Współpraca z zespołem 4 Realizacja uwag pedagoga 5 Kreatywność i odwaga w przekraczaniu własnych barier 6. Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych obecności. 7.Nie ma spożywania posiłków na zajęciach . 8. Nie ma używania telefonów na zajęciach po za potrzebami dydaktyczno naukowymi. 9.Konieczność opanowania intonacji , rytmu podstawowej linii melodycznej utworu. |
| Praktyki zawodowe: |
Praktyki zawodowe nie mają znaczenia w zaliczeniu tego przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WA-wcw
WA-wcw
WA-wcw
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
WA wykład z ćwiczeniami, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | (brak danych) | |
| Prowadzący grup: | Urszula Borkowska, Ewa Bułhak-Rewak, Dariusz Janus, Anna Lobedan, Andrzej Perkman | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WA wykład z ćwiczeniami - zaliczenie na ocenę |
|
| Skrócony opis: |
Opowiadanie piosenką. Piosenka jako forma niezależnej wypowiedzi scenicznej. Rok pierwszy- wspólne bycie na scenie. Teatr- praca zespołowa, słuchanie kolegów, wspólnota. |
|
| Pełny opis: |
Samodzielna praca studenta na zadanym materiale. Rok pierwszy umiejętność znalezienia siebie w zespole. Piosenki śpiewane głównie wspólnie , na głosy. Student potrafi samodzielnie myśleć na scenie, zmieniać interpretację pod wpływem zadania, jednym słowem myśleć i być czułym na poszukiwania jakości i scenicznego bycia. Każdy ze studentów przygotowuje się do zajęć samodzielnie uprzednio zaopatrzony przez wykładowcę we wszystkie potrzebne muzyczne materiały( tekst, nuty, nagrane prymki, głosy). |
|
| Literatura: |
W.Lutosławski TANIEC W.Lutosławski RZECZKA J.Wasowski MIASTECZKO HARMIDER J.Wasowski ANDZIA J.Wasowski GDZIE TY JESTEŚ JESIENI NAPRZÓD KÓZKO NAPRRZÓD KÓZKO S.JACHOWICZ TADZIO |
|
| Uwagi: |
Wykładowca ocenia semestralną pracę każdego studenta, jego zaangażowanie we wspólnej pracy, pomysłowość, uczestnictwo w zajęciach, myślenie . Wyobraźnię . Przygotowanie do zajęć, przemyślenia. Praca nie kończy się w szkole, sferę muzyczna , tekstową, studenci są zobowiązani przygotować po za zajęciami . To rzetelne przygotowanie jest podstawą w późniejszej pracy adeptów Akademii Teatralnej. |
|
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WA-wcw
WA-wcw
WA-wcw
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
WA wykład z ćwiczeniami, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Urszula Borkowska, Ewa Bułhak-Rewak, Anna Lobedan, Andrzej Perkman | |
| Prowadzący grup: | Urszula Borkowska, Ewa Bułhak-Rewak, Anna Lobedan, Andrzej Perkman | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WA wykład z ćwiczeniami - zaliczenie na ocenę |
|
| Skrócony opis: |
Studenci pracują zespołowo. Materiał to 7- 8 utworów rozbudowanych muzycznie , Głównym zadaniem jest wspólną praca w grupie , słuchanie partnera , właściwe przeprowadzenie ścieżki wokalnej często skomplikowanej. |
|
| Pełny opis: |
Główne zadanie odnalezienie się w zespole i grupie. Wspólny śpiew, wspólne bycie na scenie i prowadzenie tematu. |
|
| Literatura: |
Pracujemy nad utworami A.Osieckiej z muzyką A.Sławińskiego, A.Kurylewicza i innych. Wszystkie utwory rozpisane na głosy. Główne zadanie wspólny śpiew, wspólne rozczytanie tematu. W niektórych utworach zdążą się partie solowe. |
|
| Uwagi: |
Student ma prawo do dwóch nieobecności nieusprawiedliwionych podczas jednego semestru. Student samodzielnie pracuje nad nauką utworu , nie kończy się ona na zajęciach z wykładowcą. Student zobowiązany jest do nauki tekstu utworów, właściwej linii melodycznej , przepracowania tematu . Zajęcia z prowadzącym są tylko punktem wyjścia dp dalszej pracy i tworzenia. Przekroczenie połowy nieobecności na zajęciach uniemożliwia zaliczenie przedmiotu gdyż program nie został zrealizowany . U06 Student analizuje tekst piosenki odnajdując w niej swoją własną osobowość i nadając utworowi charakter osobisty U07 Student doskonali swój warsztat w zakresie wyrazistości mówienia, emisji, frazowania i ekspresji. U08 Student rozporządza swoimi umiejętnościami technicznymi dostosowując je do potrzeb interpretacji U10 Przyjmuje krytykę jako drogę do osiągnięcia wyznaczonego celu, opanowuje swój stres, uczy się koncentracji U12 Nawiązuje kontakt z publicznością i umie nim operować K01 Poszerza swoją wiedzę analityczną i umiejętności techniczne K04 Rozumie krytykę i potrafi z niej skorzystać. Szuka inspiracji i posługuje się intuicją. K05 Rozumie potrzebę działania zespołowego. Rozwija empatię i pogłębia więzi z grupą |
|
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-30 |
Przejdź do planu
PN WA-wcw
WA-wcw
WA-wcw
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
WA wykład z ćwiczeniami, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Ewa Bułhak-Rewak | |
| Prowadzący grup: | Ewa Bułhak-Rewak, Anna Lobedan, Andrzej Perkman, Bartosz Porczyk | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WA wykład z ćwiczeniami - zaliczenie na ocenę |
|
| Skrócony opis: |
Na warsztat bierzemy piosenki różne . Charakteryzujące się wspaniałym jakościowym tekstem . Praca grupowa . Celem jedność grupy i wspólne bycia na scenie . Słuchanie siebie i partnera . |
|
| Pełny opis: |
Pracujemy zbiorowo . Utwory wszystkie zaaranżowane na głosy . Główne zadanie przeprowadzenie wspólnej myśli i zaśpiewanie w grupie . Możliwe fragmenty indywidualnego śpiewu solowego . Instrument prowadzący ludzki głos . |
|
| Literatura: |
Tolerancja S. Sojka Byłam sama jestem sama M. Rodowicz Kwiat jednej nocy Alibabki Co każdy chłopiec wiedzieć S. Krajewski Czas W. Warska Ptaku mojego serca W. Warska |
|
| Uwagi: |
Student realizuje powierzone zadania . Pracuje w grupie . Praca studenta na zajęciach musi być utrwalana również po za nimi aby proces mógł być zrealizowany . Dotyczy to linii melodycznej , wspólnego brzmienia, układów choreograficznych, które bez samodzielnej pracy studenta stają się bez celowe. Student ma prawo do dwóch nieobecności nieusprawiedliwionych . 30 procent nieobecności studenta usprawiedliwionych bądź nie uniemożliwia zaliczenie przedmiotu ponieważ proces inie zostanie zrealizowany . |
|
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.
