Historia teatru polskiego I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/HTPol1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia teatru polskiego I |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo rok I |
Grupy: |
Przedmioty A sem 1 rok I Przedmioty podstawowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest ukazanie podstawowych etapów rozwoju tej sztuki. Kurs obejmuje historię teatru polskiego w okresie staropolskim (teatr religijny, teatry dworskie, teatry szkolne, widowiska para-teatralne). Szczególny nacisk zostanie położony na okoliczności powołania Teatru Narodowego w Polsce i działalność Wojciecha Bogusławskiego. Uwzględnione również zostanie miejsce teatru polskiego w okresie zaborów oraz główne tendencje artystyczne w okresie międzywojnia. |
Pełny opis: |
Zagadnienia poruszane w trakcie zajęć: Semestr I: Semestr I obejmie historię teatru staropolskiego, ze szczególnym uwzględnieniem dawnego dramatu, a także organizacji tych przedstawień. Następnie przedstawiona zostanie artystyczna i pedagogiczna doktryna Teatru Narodowego oraz zasługi Bogusławskiego jako aktora, dyrektora, nauczyciela sztuki aktorskiej (Szkoła Dramatyczna), tłumacza i autora narodowych sztuk ("Krakowiacy i Górale"). Semestr II: - Teatr i dramat romantyczny ("Dziady" A. Mickiewicza, "Kordian" i "Fantazy" J. Słowackiego, "Nie-boska komedia" J. Krasińskiego, komedia Aleksandra Fredry); - Teatry stałe i wędrowne do roku 1918; - "Epoka wielkich gwiazd" (Helena Modrzejewska, Alojzy Żółkowski, Jan Królikowski) - Teatralna Młoda Polska (Stanisław Wyspiański) - Gmachy teatralne w Warszawie, Krakowie i we Lwowie; - Awangarda teatralna w okresie 1918-39, Teatr Reduta (1918-39), kabarety artystyczne. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Opracowania teoretyczne: Z. Raszewski, Krótka historia teatru polskiego, Warszawa 1977 (lub 1990) J. Lewański, Teatr i dramat polskiego średniowiecza i renesansu, Warszawa 1981 K. Wierzbicka-Michalska, Teatr w Polsce w XVIII wieku, Warszawa 1977 Z. Raszewski, Bogusławski, Warszawa 1982 (lub 2015) Dzieje teatru polskiego, red. T. Sivert, T. I-V, Warszawa 1977-1993 J. Szczublewski, Wielki i smutny teatr warszawski, Warszawa 1963 (lub 2015) Myśl teatralna Młodej Polski, red. I. Sławińska, S. Kruk, Warszawa 1966 Myśl teatralna polskiej awangardy, red. S. Marczak-Oborski, Warszawa 1973 L. Schiller, Teatr Ogromny, Warszawa 1961 J. Szczublewski, Pierwsza Reduta Osterwy, Warszawa 1965 Teksty dramatyczne: - "Visitatio Sepulchri" (Nawiedzenie Grobu) - Mikołaj Rej "Kupiec" - Jan Kochanowski "Odprawa posłów greckich" - Mikołaj z Wilkowiecka "Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" - "Wyprawa plebańska" - Franciszek Bohomolec "Małżeństwo z kalendarza" - Franciszek Zabłocki "Fircyk w zalotach" - Wojciech Bogusławski "Krakowiacy i Górale" - Alojzy Feliński "Barbara Radziwiłłówna" - Adam Mickiewicz "Dziady" (cz. II, III, IV) - Juliusz Słowacki "Kordian", "Balladyna", "Fantazy" - Cyprian Kamil Norwid "Aktor" - Aleksander Fredro "Pan Geldhab", "Śluby panieńskie", "Zemsta" - Michał Bałucki "Klub kawalerów" - Stanisław Wyspiański "Warszawianka", "Wesele", "Wyzwolenie" - Stefan Żeromski "Róża", "Uciekła mi przepióreczka" - Jerzy Szaniawski "Żeglarz" - Stanisław Ignacy Witkiewicz "Kurka wodna", "Szewcy" - Zofia Nałkowska "Dom kobiet" - Jarosław Iwaszkiewicz "Lato w Nohant" Jeśli to możliwe, proszę korzystać z wydań Biblioteki Narodowej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - znajomość podstawowych faktów z dziejów teatru polskiego do roku 1939 (K_W03, K_W06) - znajomość podstawowego kanonu lektur dramatycznych (K_W01) - potrafi scharakteryzować główne kierunku artystyczne (K_W06) Umiejętności: - nauka samodzielnego poszukiwania danych i źródeł w słownikach i encyklopediach (K_U09) - umiejętność wskazania kontekstów kulturowych dzieła teatralnego (sztuki piękne, muzyka, architektura) (K_U08) - umiejętność analizy i krytyki dzieła teatralnego w lekturze i w żywym teatrze (K_U02) Kompetencje: - angażowanie studentów do uroczystości jubileuszowych (performatywna lektura dzieł literackich i źródeł teatralnych) (K_K03) |
Metody i kryteria oceniania: |
W obu semestrach każdy ze studentów otrzyma zadanie przygotowania wprowadzenia do zagadnień poruszanych kolejno podczas zajęć, w oparciu o słowniki i encyklopedie (mini-referaty, artystyczne prezentacje wybranych utworów dramatycznych). Na koniec semestru letniego egzamin ustny na podstawie wskazanej listy lektur oraz podanych zagadnień egzaminacyjnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.