Elementarne zadania aktorskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/EZA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elementarne zadania aktorskie |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo rok I |
Grupy: |
Przedmioty A sem 2 rok I Przedmioty kierunkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Forma zajęć: Wykład i ćwiczenia w grupach moderowane przez pedagoga, czynne i bierne uczestnictwo w wykonywaniu zadań scenicznych .Realizacja etiud scenicznych wg. samodzielnych koncepcji studentów. Praca nad małymi scenami dialogowymi na podstawie wybranych dramatów współczesnych. Konsultacje indywidualne. Podstawy dialogu. Ćwiczenia improwizacyjne. Gry dramatyczne jako forma praktyki interpersonalnej w nauczaniu zachowań scenicznych. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest wywołanie w początkowym okresie nauki takiego stanu dyspozycji psychofizycznych studenta, który umożliwi mu dalsze ,udane uczenie się zawodu. Pierwsze kontakty pedagoga ze studentem aktorstwa powinny zawierać w sobie wiele elementów nauczanie sokratejskiego. Sokrates Ateńczyk, mistrz oddziaływania dialogicznego, swoją pracę z uczniami sprowadzał do dwóch , wyraźnie zaznaczonych etapów . Zaczynał od etapu elenktycznego, burzącego i oczyszczającego umysł ucznia ,by przejść z kolei do etapu maieutycznego, polegającego na wydobywaniu z oczyszczonego umysłu treści sensownych już i wartościowych .Jakoś podobnie przebiegać powinien początkowy okres pracy ze studentami aktorstwa. Musimy podobnie jak u Sokratesa – dążyć do „oczyszczenia” konstrukcji fizycznej i umysłowej ucznia z całego balastu nawyków, stereotypów, , klisz , i przyzwyczajeń , z jakimi zjawił się w szkole. Należy w związku z tym , co bywa zadaniem bolesnym, zburzyć utrwalone i w pewien sposób „zafiksowane” już w dotychczasowym życiu formy myślenia i działania prywatnego- po to , by uruchomić najbardziej pierwotny potencjał duszy i ciała. Student w wyniku pracy prowadzonej w tym etapie winien znaleźć się możliwie blisko „stanu zerowego”, winien osiągnąć stan zbliżony do „nagości” psychofizycznej, do naturalności nie pokrytej społecznymi bądź kulturowymi maskami. Ćwiczenia, zabawy , etiudy , małe zadania sceniczne , proste formy dialogowe mają na celu wydobywanie z ucznia jego wrodzonych , niesfałszowanych dyspozycji psychofizycznych. Sztuki aktorskiej nie sposób przekazać „z zewnątrz” , nie można „wyposażyć w nią”, nauczyć jej kogoś kto nie dysponuje własnym bogactwem , energią oczekującą na ukierunkowanie. |
Literatura: |
Literatura podst Stanisławski. K.: „Praca aktora nad sobą”,PIW 1954 Stephen Book ; „Podręcznik dla aktorów” Wydawnictwo Wojciech Marzec 2016 Czechow M.: „O technice aktora”, Wyd.Arche 2000 Barba E.: „Technika gry aktorskiej jako samopenetracja i odrzucenie naturalizmu” . Reformer nr.8/2014 Siedlecki A.: „Sekrety techniki aktorskiej”. Wyd. Fosze 2007 Jack Garfein: „Żyć i Grać”.Szkoła Filmowa w Łodzi Literatura uzupełniająca Łomnicki T.: „Spotkania teatralne”, Warszawa 1984 f |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1.Umie rozpoznać i realizować poszczególne etapy nauki elementarnych zadań aktorskich K_W04 ... () 2.Rozumie co to jest proste zadanie sceniczne. Potrafi aktywnie uczestniczyć w procesie twórczym K_w02 3.Umie prawidłowo realizować wybrane sceny.Mnie w stopniu dostatecznym posługiwać się ciałem ,głosem i wymową . Potrafi samodzielnie pracować nad powierzonym zadaniem.Umie na poziomie podstawowym posługiwać się prostym dialogiem. K_W06 4. Posiada niezbędną wiedzę z zakresu elementarnych zadań aktorskich.Potrafi zdobyte umiejetności zastosować w praktyce. K_W09 ..() Umiejętności: 1.Umie samodzielnie opracować wstępne założenia wybranej sceny. K_W05 ... () 2.Potrafi prawidłowo operować emocjami nadając prawdziwy, ludzki wymiar swojej prezentacji. K_WU1 3.Potrafi wzbudzić w sobie i kolegach poczucie grupowości i wspólnej pracy. K_WU5. 4. Umie dokonać prawidłowej oceny i analizy postawionego zadania w celu skonstruowania własnej koncepcji opracowanej sceny. K_U02 5. Umie odpowiednio posługiwać się własnym ciałem i głosem. Potrafi wykorzystać nabyte umiejętności z zakresu ruchu, gestu, emisji, głosu, wymowy w celu udoskonalenia opracowywanej sceny.K_U07 6. Potrafi swobodnie improwizować w różnych wariantach na zadany temat.K_U13 Kompetencje: 1. Wie jaką wartością jest indywidualność w zespole. Umie ją zachować przy jednoczesnym oddaniu się pracy zespołowej K_K05 2.Jest chętny do współpracy z pedagogiem,dokonuje korekt i poprawek na podstawie sugestii i uwag nauczyciela. K_K04 3.W pracy zespołowej stosuje zasadę dialogu z partnerami w procesie realizowania wspólnego zadania scenicznego.,Zachowuje przy tym indywidualny charakter nie tracąc cech swojej osobowości. Postępuje z zasadami etyki i koleżeństwa. K_K03 4. Jest zdeterminowany na zdobycie wiedzy i umiejętności aktorskich. Posiada świadomość celu kształcenia. Jest otwarty na współczesne dokonania w dziedzinie sztuki aktorskiej i teatru. K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Próby-zajęcia moderowane przez pedagoga. Czynne i bierne uczestnictwo w pracy nad wybrana sceną . Inspirowanie , stymulowanie indywidualnego procesu twórczego studentów. Wyrażne , jednoznaczne sprecyzowanie celu działań twórczych. Nieustanna korekta i ocena postępów studentów w czasie zajęć. Warunkiem zaliczenia jest ocena CAŁEGO procesu pracy zakończonego egzaminem z przedmiotu. Nr efektu W01, U02, U04, k05, k06, K07. |
Praktyki zawodowe: |
Warsztaty , projekty poza szkolne. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WA-wcw
WA-wcw
WA-wcw
WT ŚR CZ WA-wcw
WA-wcw
WA-wcw
PT |
Typ zajęć: |
WA wykład z ćwiczeniami, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Perchuć, Bożena Suchocka-Kozakiewicz, Maciej Wierzbicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA wykład z ćwiczeniami - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-10 - 2025-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WA wykład z ćwiczeniami, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Perchuć, Bożena Suchocka-Kozakiewicz, Maciej Wierzbicki | |
Prowadzący grup: | Adrianna Malecka, Marcin Perchuć, Natalia Stachyra, Bożena Suchocka-Kozakiewicz, Maciej Wierzbicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA wykład z ćwiczeniami - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.