Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Proseminarium reżyserskie I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSL/RTL/PR1-L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Proseminarium reżyserskie I
Jednostka: Kierunek RTL rok I
Grupy: Przedmioty kierunkowe RTL
Przedmioty WSL/RTL rok I sem II
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie podstawowych pojęć teatralnych; zaznajomienie studentów z terminami z zakresu sztuki teatralnej, umiejętność ich scharakteryzowania; podstawowymi zagadnieniami związanymi z reżyserią teatralną, w tym szczególnie reżyserią teatru formy.

Celem również jest wyposażenie studenta w narzędzia niezbędne do analizy zagadnień teatralnych pod kątem konstruowania scenariuszy i egzemplarzy reżyserskich zawierających koncepcję widowiska teatralnego. Celem jest także przekazanie podstawowych sposobów na tworzenie egzemplarzy reżyserskich poprzez analizę wybranych, gotowych już dzieł teatralnych oraz w oparciu o wspólne ich przygotowanie na podstawie zadanego utworu literackiego.

W razie potrzeby istnieje możliwość prowadzenia przedmiotu online.

Pełny opis:

Semestr I

1. Podstawowe pojęcia teatralne:

a) Kontrast

b) Konflikt

c) Kompozycja

d) Konwencja

e) Napięcie

f) Metafora

2. Wytłumaczenie pojęcia i funkcji „inspiracji” w sztuce i omówienie głównych źródeł inspiracji takich jak:

a) literackie

b) plastyczne

c) muzyczne

d) filmowe

e) inne

Wstępne wprowadzenie w sposoby wykorzystania z różnych inspiracji do tworzenia interpretacji dzieła scenicznego.

3. Terminologia teatralna i techniki lalkowe,

4. Rola, obowiązki, możliwości reżysera we współczesnym teatrze formy

5.Elementy życia teatralnego: teatr jako instytucja, teatr na wolnym rynku, geografia życia teatralnego/ lalkowego

Wprowadzenie w zasady budowania krótkich etiud zawierających skonstruowane „zdarzenie sceniczne” na podstawie wybranej przez studenta inspiracji (źródła inspiracji: poezja, malarstwo, inne).

Zajęciom towarzyszyć będą inicjowane i modelowane przez pedagoga rozbudowane dyskusje na tematy aktualnie omawianych zagadnień.

Zaliczenie.

Semestr II

Próba analizy wybranych tekstów, dramatów lub spektakli poprzez

a. analizę historyczną

b. analizę psychologiczną

c. analizę filozoficzną

d. analizę antropologiczną

2. Konstruowanie zdarzeń teatralnych

a. w oparciu o materiał literacki

b. w oparciu o materiał plastyczny

c. w oparciu o materiał muzyczny

d. w oparciu o dowolną inspirację

3. Próba przygotowania egzemplarza reżyserskiego w oparciu o wspólny zadany tekst- zaliczenie z oceną

Literatura:

1. Z. Hubner, Sztuka reżyserii.

2. W. Propp, Morfologia bajki.

3. H. Jurkowski, Dramaturgia teatru lalek.

4. H. Jurkowski, Antologia tekstów.

5. I. Sławińska, Teatr w myśli współczesnej. Ku antropologii teatru

6. Z. Raszewski, Teatr w świecie widowisk

7. Problemy teorii dramatu i teatru, red. wybór i oprac. J. Degler

8. Arystoteles, Poetyka.

9. Słownik wiedzy o teatrze, od tragedii antycznej do happeningu - red. D. Kosiński

10. Świadomość teatru. Polska myśl teatralna II poł.XX w.- red. naukowy W. Dudzik

11. Ch. Balme, Wprowadzenie do nauki o teatrze

12.Tomasz Kubikowski, Siedem bytów teatralnych. O fenomenologii sztuki scenicznej (fragmenty)

13. B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne.

14. M. Wais, Ścieżki baśni.

15. Z. Strzelecki, Konwencje scenograficzne.

16. H. Waszkiel , Dramaturgia polskiego teatru lalek

17. D. Lynch, W pogoni za wielką rybą.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy (W) student:

 jest wyposażony w rzetelne podstawy wiedzy na temat kodów i znaków kulturowych służących do interpretacji materiału literackiego, malarskiego oraz muzycznego, służących pracy nad egzemplarzem reżyserskim – R_W06

 dysponuje narzędziami do posługiwania się wiedzą w przestrzeni kontekstu historycznego, filozoficznego, literackiego w zderzeniu z interpretacją i przetwarzaniem na język teatralny materiału wykorzystywanego do tworzenia koncepcji teatralnych – R_W04

 wykazuje się znajomością stylów gry aktorskiej i konwencji teatralnych niezbędnych do tworzenia komunikatu scena – widownia – R_W09

 posiada umiejętność rozpoznawania wybranych elementów kultury materialnej poszczególnych epok w kontekście interpretowania materiału przygotowywanego pod egzemplarz reżyserski – R_W06

- zna i rozumie zasady tworzenia dzieła teatralnego wykorzystując podstawową znajomość stylów w sztuce i związanych z nimi tradycji twórczych;- R_W13

- rozumie kontekst i problematykę związaną z technologiami stosowanymi w teatrze (w ujęciu całościowym), oraz rozwojem technologicznym w dziedzinie teatru lalek R_W10

W zakresie umiejętności (U) student:

 rozumie istotę konstrukcji egzemplarza reżyserskiego, samodzielnie ocenia materiał wybrany pod pracę nad koncepcją teatralną – R_U02

 umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie koncepcji przedstawienia zawartej w egzemplarzu reżyserskim – R_U06

 opanował efektywne techniki ćwiczenia umiejętności warsztatowych, które umożliwiają doskonalenia warsztatu pisania i opracowywania egzemplarzy reżyserskich – R_U10

 nabył doświadczenia w realizowaniu własnych koncepcji etiud i spektakli w wyniku swobodnego i niezależnego wykorzystywania swej wyobraźni, intuicji i emocjonalności – R_U09

 umie swobodnie wypowiadać się (ustnie i pisemnie) na temat własnych koncepcji teatralnych związanych z tworzonym egzemplarzem reżyserskim – R_U12

W zakresie kompetencji społecznych (K) student:

 umie podejmować samodzielną prace, wyka¬zując się przy tym: zbieraniem, analizowaniem i interpretowaniem informacji, rozwijaniem idei i formułowaniem krytycznej argumentacji – R_K04

 jest zdolny w różnych sytuacjach do efektywnego wykorzy¬stania wyobraźni i intuicji w zakresie interpretowania materiału analizowanego pod egzemplarz reżyserski jak również w sytuacji obrony i prezentowania koncepcji teatralnej – R_K01

 wykazuje zdolność podjęcia samooceny – R_K02

Metody i kryteria oceniania:

I sem. - Zaliczenie

II sem. –Zaliczenie z oceną

Ocena aktywności w trakcie zajęć na podstawie ilości opracowanych etiud, komentarzy na temat omawianych scenariuszy, na podstawie referatów wygłaszanych przez studentów oraz ocena wykonywanych na zajęciach i w domu ćwiczeń, zaliczenie z oceną prac semestralnych i egzamin.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-13 - 2023-06-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Bogdan Michalik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie podstawowych pojęć teatralnych jak również wyposażenie studenta w narzędzia niezbędne do analizy zagadnień teatralnych pod kątem konstruowania scenariuszy i egzemplarzy reżyserskich zawierających koncepcję widowiska teatralnego. Celem jest również przekazanie podstawowych sposobów na tworzenie egzemplarzy reżyserskich w oparciu o wspólną analizę wybranych, gotowych już egzemplarzy. W razie potrzeby istnieje możliwość prowadzenia przedmiotu online.

Szczegółowa analiza następująca pozycji literackich:

1. J. P. Sartre " Przy drzwiach zamkniętych"

2. A. Camus " Upadek"

3. Molier "Świętoszek"

4. W. Gombrowicz : "Ferdydurke"

5. Dowolnie wybrana pozycja przez studenta/studentkę.

Pełny opis:

Semestr I

1. Podstawowe pojęcia teatralne:

a) Kontrast

b) Konflikt

c) Kompozycja

d) Konwencja

e) Napięcie

2. Inspiracje teatralne:

a) literackie

b) plastyczne

c) muzyczne

d) filmowe

e) inne

Semestr II

1. Narzędzia interpretacyjne:

a. analiza historyczna

b. analiza psychologiczna

c. analiza filozoficzna

d. analiza antropologiczna

e. analiza kluczem psychoanalizy Freuda

f. analiza kluczem psychologii głębi Junga i jego kontynuatorów

2. Projektowanie krótkich etiud:

a. w oparciu o materiał literacki

b. w oparciu o materiał plastyczny

c. w oparciu o materiał muzyczny

d. w oparciu o dowolną inspirację

3. Przygotowanie eseju i referatu na zadany temat.

Literatura:

1. M.Czechow, O technice aktora.

2. K. Stanisławski, Praca aktora nad sobą.

3. Z. Hubner, Sztuka reżyserii.

4. C.G. Jung, Archetypy i symbole.

5. Z.Freud, Wstęp do psychoanalizy.

6. B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne.

7. M. Wais, Ścieżki baśni.

8. W. Propp, Morfologia bajki.

9. H. Jurkowski, Dramaturgia teatru lalek.

10. H. Jurkowski, Antologia tekstów.

11. E. Barba, Ziemia popiołu i diamentów.

12. J. Grotowski, Teatr ubogi.

13. Ubersfeld, Czytanie teatru.

14. K. Braun, Przestrzeń teatralna.

15. U. Eco, Historia piękna.

16. U. Eco, Historia brzydoty.

17. D. Lynch, W pogoni za wielką rybą.

18. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii.

19. Z. Strzelecki, Konwencje scenograficzne.

20. T. Kantor, Pisma.

21. Kulawik, Poetyka.

22. Arystoteles, Poetyka.

1. I. Sławińska, Teatr w myśli współczesnej. Ku antropologii teatru

2. P. Szondi, Teoria nowoczesnego dramatu: 1890-1950

3. Problemy teorii dramatu i teatru, red. wybór i oprac. J. Degler

4. K. Pleśniarowicz, Przestrzenie deziluzji. Współczesne modele dzieła teatralnego.

5. J. Brach-Czaina, Na drogach dwudziestowiecznej myśli teatralnej

6. J. L. Styan, Współczesny dramat w teorii i scenicznej praktyce

7. Teorie współczesnego teatru, red. K. Puzyna

Uwagi:

I sem. - Zaliczenie

II sem. –Zaliczenie z oceną

Ocena aktywności w trakcie zajęć na podstawie ilości opracowanych etiud, komentarzy na temat omawianych scenariuszy, na podstawie referatów wygłaszanych przez studentów oraz ocena wykonywanych na zajęciach i w domu ćwiczeń, zaliczenie z oceną prac semestralnych i egzamin.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-12 - 2024-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Bogdan Michalik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-10 - 2025-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Honorata Mierzejewska-Mikosza
Prowadzący grup: Honorata Mierzejewska-Mikosza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)