Klasyczne techniki lalkowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/ATL/KTL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Klasyczne techniki lalkowe |
Jednostka: | Kierunek ATL rok II |
Grupy: |
Przedmioty specjalności ATL Przedmioty WSL/ATL rok II sem 4 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
4.50
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia umożliwiają teoretyczne i praktyczne rozpoznanie klasycznych form lalkowych(kukła, pacynka, jawajka). Student poznaje rys historyczny, budowę oraz predyspozycje w/w form. Zdobywa wiedzę na temat wykorzystania form klasycznych w różnych konwencjach dramaturgicznych. Przy pomocy narzędzi przynależnych technikom aktorskim w teatrze ożywionej formy oraz doświadczeń zdobytych w ramach zajęć specjalistycznych na pierwszym roku studiów, student pogłębia wiedzę na temat zasad animacji, kompozycji scenicznej, budowy dramaturgicznej etiudy aktorskiej. Zajęcia mają charakter indywidualny oraz grupowy. W wyjątkowych sytuacjach istnieje możliwość przeprowadzenia zajęć w formie online. |
Pełny opis: |
Celem wykładów i ćwiczeń jest zdobycie przez studentów umiejętności: - rozpoznania i wykorzystania środków wyrazu scenicznego klasycznych form lalkowych - łączenia użycia motoryki klasycznych form lalkowych z interpretacją tekstu dramatycznego - budowania elementarnych zadań/etiud aktorskich - budowania postaci scenicznej z użyciem lalek tzw. ćwiczebnych, oraz charakterystycznych - świadomego użycia scenicznego kukły, pacynki oraz jawajki we wspólnym repertuarze |
Literatura: |
Literatura wykorzystywana na zajęciach: 1. H. Jurkowski „Aktor w roli demiurga”, 2. R. Czajka, J. Kilian, A. Rembowska „Elementarz teatru lalek” Wykaz literatury uzupełniającej: 3. t. I, t. II, K. Stanisławski „Praca aktora nad sobą” 4. J. Garfein "Żyć i grać" 5. Z. Cynkutis „Aktor. Animator twórczych procesów” 6. U.Hagen” Szacunek dla aktorstwa” 7. R.Bolesławski „Aktorstwo 6 pierwszych lekcji” 8. M. Czechow "O technice aktora" |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: SATL_W01 zna historię pacynki, jawajki, kukły, ich rolę w kulturze na przestrzeni wieków, symbolikę oraz badania naukowe poświęcone technikom klasycznym (P7S_WG NS, S) SATL_W02 zna metody i sposoby wykorzystania pacynki, jawajki i kukły w planie lalkowym, oraz w planie lalkowym połączonym z grą aktorską w żywym planie w stopniu niezbędnym do realizacji dzieła artystycznego (P7S_ WG Sz) SATL_W05 zna technologie związane z przestrzenią teatralną lalek klasycznych. Wie jak, w zgodzie z konwencją właściwą każdej z form, przenieść działania artystyczne w przestrzeń nieteatralną, wykorzystując rozwój technologiczny w dziedzinie teatru lalek (P7S_WG Sz) W zakresie umiejętności (U) student: SATL_U01 rozumie jakie wymogi powinien spełniać tekst sceniczny, jaką konstrukcję powinien mieć tekst scenariusza, dokonuje samodzielnej oceny i analizy tekstu w procesie budowy dzieła teatralnego z użyciem środków teatru lalek (P7S_UW Sz) SATL_U02 potrafi świadomie posługiwać się techniką i technologią teatru lalek w realizacji prac artystycznych (P7S_UW Sz) SATL_U03 w wyniku ćwiczeń posiadł warsztat, który umożliwia dalszy rozwój zawodowy poprzez samodzielną pracę (P7S_UW P7S_UU Sz) W zakresie kompetencji społecznych (K) student: SATL_K01 potrafi pracować w grupie, w sposób twórczy, kreatywny, zgodny z etyką obowiązującą w środowisku teatralnym i artystycznym (P7S_KR Sz) SATL_K02 własną pracę poddaje analizie i wyciąga wnioski w odniesieniu do zagadnień społecznych, naukowych i etycznych (P7S_KR P7S_KO Sz) |
Metody i kryteria oceniania: |
III sem. - zaliczenie z oceną IV sem. - egzamin Sposoby weryfikacji: - kontrola kolejnych etapów wskazanych ćwiczeń warsztatowych - możliwość zaliczania kolejnych etapów wskazanych ćwiczeń warsztatowych poprzez formę prezentacji śródsemestralnych - prezentacja przygotowanych ćwiczeń/etiud warsztatowych w formie pokazów zaliczeniowych/egzaminacyjnych przed komisją egzaminacyjną - ocenie podlega zarówno praca indywidualna jak i zbiorowa - w wypadku nieobecności na zajęciach student jest zobowiązany do samodzielnego uzupełnienia zaległości - student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności - w przypadku nieobecności usprawiedliwionych zwolnieniem lekarskim oraz przewidzianych regulaminem studiów dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności, student musi być na co najmniej 50% zajęć, |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-12 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łucja Grzeszczyk, Błażej Piotrowski, Jan Plewako, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Łucja Grzeszczyk, Błażej Piotrowski, Jan Plewako | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Łucja Grzeszczyk: 1. Kształcenie teoretyczne i praktyczne z uwzględnieniem motoryki poszczególnych form jawajki, kukły, pacynki 2. Omówienie i przyporządkowanie tekstu dramatycznego z przyłożeniem tekstu do pacynki jako wstępu do pracy nad tekstem we wszystkich formach klasycznych w semestrze letnim 3. Analiza tematu 4. Określenie emocji, uczuć postaci scenicznych, atmosfery sceny, budowanie konfliktów postaci etc. 5. Ćwiczenia praktyczne z użyciem lalek ćwiczebnych 6. Przygotowanie programu egzaminacyjnego Błażej Piotrowski: - rozpoznanie wiedzy studentów na temat zasad animacji (różnice i podobieństwa w użyciu rożnych animantów w trakcie I roku studiów) - zapoznanie z pochodzeniem historycznym Kukły, Pacynki, Jawajki oraz omówienie budowy poszczególnych lalek (w trakcie semestru zimowego praca na ćwiczebnych formach lalek) - ćwiczenia warsztatowe służące studentowi do poznania technik animacji Kukły, Pacynki, Jawajki oraz nakreślające specyfikę działania scenicznego każdej z omawianych lalek - pierwsze próby przykładania słowa przy użyciu scenicznym Kukły, Pacynki, Jawajki (słowo dodawane do poznanych już przez studenta ćwiczeń warsztatowych) - przygotowanie programu egzaminacyjnego składającego się z wykonywanych w trakcie semestru ćwiczeń warsztatowych |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-06 - 2019-05-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łucja Grzeszczyk, Błażej Piotrowski, Jan Plewako, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Łucja Grzeszczyk, Błażej Piotrowski, Jan Plewako | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL ćwiczenia - egzamin |
|
Pełny opis: |
Łucja Grzeszczyk: 1. Repetytorium praktyczne z użyciem lalek charakterystycznych 2. Omówienie i przyporządkowanie tekstu dramatycznego i przyłożenie tekstu do form klasycznych 3. Analiza tematu i wprowadzenie lalek z pełną maską 4. Określenie emocji, uczuć postaci scenicznych, atmosfery sceny, budowanie konfliktów postaci etc. 5. Ćwiczenia praktyczne z użyciem lalek charakterystycznych 6. Przygotowanie programu egzaminacyjnego Błażej Piotrowski: - repetytorium z zakresu animacji Kukły, Pacynki, Jawajki - zapoznanie z innymi odmianami Kukły, Pacynki, Jawajki (w semestrze letnim praca z użyciem lalek dookreślonych plastycznie) - ćwiczenia z zakresu różnych technik przykładania słowa do Kukły, Pacynki, Jawajki - analiza wybranego tekstu literackiego (określenie danych okoliczności, celów nadrzędnych i podrzędnych postaci, przeszkód w drodze do realizacji obranego celu, relacji z innymi postaciami itp.) - łączenie umiejętności animacji i wypowiadania tekstu literackiego w trakcie realizacji danej sceny dialogowej w planie lalkowym (konfrontacja Kukły, Pacynki, Jawajki w różnych konfiguracjach) |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łucja Grzeszczyk, Błażej Piotrowski, Jan Plewako, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Łucja Grzeszczyk, Błażej Piotrowski, Jan Plewako | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Dojlidko, Łucja Grzeszczyk, Marta Rau, Kamila Wróbel | |
Prowadzący grup: | Jacek Dojlidko, Łucja Grzeszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia umożliwiające teoretycznie oraz praktycznie opanować klasyczne formy lalkowe, do których należy Jawajka, Kukła, Pacynka. Student poznaje rys historyczny, budowę oraz poetykę poszczególnych form. Ma możliwość zbadać i przepracować tajniki animacji, kompozycji scenicznej oraz zasady dramaturgii etiud aktorskich z wykorzystaniem lalek. Wiedza ta jest przyswajana podczas indywidualnych i zbiorowych ćwiczeń z lalką oraz podczas budowania zdarzenia scenicznego z perspektywy aktora. W przypadku nauczania online, student rozwija indywidualne umiejętności budowania etiudy, postaci, konfliktu, relacji w sposób kreatywny wykorzystując formy klasyczne. |
|
Pełny opis: |
Celem wykładów i ćwiczeń jest wykształcenie umiejętności: - rozpoznania i wykorzystania środków wyrazu scenicznego Kukły, Pacynki, Jawajki - łączenia użycia motoryki Kukły, Pacynki, Jawajki z interpretacją tekstu dramatycznego - budowania elementarnych etiud aktorskich z użyciem Kukły, Pacynki, Jawajki - budowania postaci scenicznej przy użyciu Kukły, Pacynki, Jawajki z dookreślonym wyglądem plastycznym danej lalki - świadomego użycia scenicznego Kukły, Pacynki, Jawajki we wspólnym repertuarze W zakresie wiedzy (W) student: SATL_W01 zna historię pacynki, jawajki, kukły, ich rolę w kulturze na przestrzeni wieków, symbolikę oraz badania naukowe poświęcone technikom klasycznym (P7S_WG NS, S) SATL_W02 zna metody i sposoby wykorzystania pacynki, jawajki i kukły w planie lalkowym, oraz w planie lalkowym połączonym z grą aktorską w żywym planie w stopniu niezbędnym do realizacji dzieła artystycznego (P7S_ WG Sz) SATL_W05 zna technologie związane z przestrzenią teatralną lalek klasycznych. Wie jak, w zgodzie z konwencją właściwą każdej z form, przenieść działania artystyczne w przestrzeń ateatralną, wykorzystując rozwój technologiczny w dziedzinie teatru lalek (P7S_WG Sz) W zakresie umiejętności (U) student: SATL_U01 rozumie jakie wymogi powinien spełniać tekst sceniczny, jaką konstrukcję powinien mieć tekst scenariusza, dokonuje samodzielnej oceny i analizy tekstu w procesie budowy dzieła teatralnego z użyciem środków teatru lalek (P7S_UW Sz) SATL_U02 potrafi świadomie posługiwać się techniką i technologią teatru lalek w realizacji prac artystycznych (P7S_UW Sz) SATL_U03 w wyniku ćwiczeń posiadł warsztat, który umożliwia dalszy rozwój zawodowy poprzez samodzielną pracę (P7S_UW P7S_UU Sz) W zakresie kompetencji społecznych (K) student: SATL_K01 potrafi pracować w grupie, w sposób twórczy, kreatywny, zgodny z etyką obowiązującą w środowisku teatru i artystycznym (P7S_KR Sz) SATL_K02 własną pracę poddaje analizie i wyciąga wnioski w odniesieniu do zagadnień społecznych, naukowych i etycznych (P7S_KR P7S_KO Sz) |
|
Literatura: |
Literatura wykorzystywana na zajęciach: 1. H. Jurkowski „Aktor w roli demiurga”, 2. R. Czajka, J. Kilian, A. Rembowska „Elementarz teatru lalek” Wykaz literatury uzupełniającej: 3. t. I, t. II, K. Stanisławski „Praca aktora nad sobą” 4. J. Garfein "Żyć i grać" 5. Z. Cynkutis „Aktor. Animator twórczych procesów” 6. U.Hagen” Szacunek dla aktorstwa” 7. R.Bolesławski „Aktorstwo 6 pierwszych lekcji” |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Dojlidko, Łucja Grzeszczyk, Marta Rau, Kamila Wróbel | |
Prowadzący grup: | Jacek Dojlidko, Łucja Grzeszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Dojlidko, Łucja Grzeszczyk, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Jacek Dojlidko, Łucja Grzeszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Dwulit, Łucja Grzeszczyk, Marta Rau, Agata Stasiulewicz | |
Prowadzący grup: | Artur Dwulit, Łucja Grzeszczyk, Agata Stasiulewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.