Emisja głosu I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/ATL/EG1-L |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0215) Muzyka i sztuki sceniczne
|
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu I |
Jednostka: | Kierunek ATL rok I |
Grupy: |
Przedmioty podstawowe ATL Przedmioty WSL/ATL rok I sem 2 |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Głównym zadaniem przedmiotu jest uruchomienie należytych-organicznych odruchów ciała, niezbędnych do swobodnego--nieskrepowanego wydobycia głosu. Odbywa się poprzez zakodowanie (zapamiętanie poprzez odczuwanie) niezbędnych w procesie fonacji elementów techniki wokalnej (oddech, pozycja głosu, artykulacja, frazowanie, itp.) dla uzyskania nośności i dźwięczności głosu oraz realizacji wszystkich elementów dzieła muzycznego na potrzeby wykonywanego utworu. Zajęcia są możliwe w systemie on -line. |
Pełny opis: |
W ramach zajęć (możliwych również w systemie on -line) ćwiczone są : 1. Posługiwanie się podstawową nomenklaturą muzyczną. 2. Umiejętność połączenia rejestrów (piersiowego z głowowym). 3. Umiejętność przechodzenia od mowy do śpiewu. 4. Umiejętność połączenia elementów dzieła muzycznego ze sferą zadania aktorskiego. 5. Umiejętność samodzielnej analizy warstwy literackiej piosenki oraz jej interpretacja, bazująca na dotychczas zdobytej przez studentów wiedzy. 6. Dobór właściwych środków artystycznych niezbędnych dla czytelnego i twórczego oddania tych treści na scenie (m.in. głos, ruch, akompaniament, rekwizyt, kostium, światło). 7. Współistnienie w ramach zadań zbiorowych na scenie. Współpraca między aktorami/studentami w ramach zadań indywidualnych i zbiorowych. Wszystkie wymienione powyżej elementy wzajemnie się przenikają i mają zastosowanie w całym procesie kształcenia aktora w ramach prowadzonego przedmiotu. Semestr I ćwiczenia wokalne pokaz przygotowanego materiału przy akomp. fortepianu Semestr II - indywidualne i zbiorowe ćwiczenia emisyjne - realizacja wybranych piosenek - praca nad tekstem literackim i muzycznym, opanowanie występujących problemów wokalnych, połączenie występujących elementów wykonawstwa artystycznego - propozycja interpretacji aktorskiej |
Literatura: |
1. Giusseppe Concone – 50 ćwiczeń op.9 (PWM; 1964) 2. Izabela Jeżowska, Sławomir Chomiak - KINEMISSION - koncepcja treningowa wspomagajaca wyzwalanie głosu (AST w Krakowie, Filia we Wrocławiu, Wrocław 2019) 3. S. Grochmal – Ćwiczenia relaksowo-koncentrujące. 4. Kristin Linklater - "Uwolnij swój głos - tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową" (PWST w Krakowie, 2012) 5. Aneta Łastik - „Poznaj swój głos „ (Studio EMKA, 2006) 6. Wojciech Tochman „Jakbyś kamień jadła” |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: - poprzez pracę indywidualną osiąga poszerza znajomość repertuaru związanego ze studiowanym kierunkiem; K_W03 - zna podstawową nomenklaturę muzyczną, elementy oraz budowę formalną dzieła muzycznego i rozumie relacje zachodzące między nimi; SAW_W03 - jest w stanie definiować elementarne zjawiska dotyczące techniki wokalnej oraz wykonawstwa artystycznego; SAW_W02 W zakresie umiejętności (U) student: - potrafi współdziałać z innymi osobami w zakresie wykonywanych ćwiczeń; K_U05 - potrafi posługiwać się głosem w ramach ćwiczeń warsztatowych i samodzielnie je doskonalić; K_U07, SAW_U02 - umie korzystać z wypracowanych elementarnych umiejętności warsztatowych dla realizacji własnej koncepcji artystycznej; K_U06, SAW_U02 W zakresie kompetencji społecznych (K) student: - jest w stanie korzystać z własnej intuicji, wyobraźni i odczuć oraz umie kontrolować swoje reakcje na potrzeby prezentacji publicznej; K_K05, K_K06 - jest w stanie dokonać konstruktywnej, werbalnej krytyki dokonań swoich oraz innych osób; K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Semestr I – zaliczenie Semestr II – zaliczenie z oceną Sposoby weryfikacji: - ocena aktywności w trakcie zajęć, - ocena ćwiczeń wykonywanych na zajęciach oraz w domu , - ocena efektów pracy podczas prezentacji indywidualnej; - egzamin praktyczny; |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Ozga, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Marcin Ozga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Nazaruk, Marta Rau, Cezary Szyfman | |
Prowadzący grup: | Piotr Nazaruk, Cezary Szyfman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Głównym zadaniem przedmiotu jest uruchomienie należytych-organicznych odruchów ciała, niezbędnych do swobodnego--nieskrepowanego wydobycia głosu. Odbywa się poprzez zakodowanie (zapamiętanie poprzez odczuwanie) niezbędnych w procesie fonacji elementów techniki wokalnej (oddech, pozycja głosu, artykulacja, frazowanie, itp.) dla uzyskania nośności i dźwięczności głosu oraz realizacji wszystkich elementów dzieła muzycznego na potrzeby wykonywanego utworu. Zajęcia są możliwe w systemie on -line. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć (możliwych również w systemie on-line) ćwiczone są: 1. Elementarne pojęcia muzyczne - fachowa nomenklatura pozwalająca na w miarę możliwości swobodną komunikację w obszarze muzyki 2. Umiejętność operowania głosem w zakresie rejestru piersiowego 3. Umiejętność samodzielnej analizy warstwy literackiej piosenki oraz jej interpretacja, bazująca na dotychczas zdobytej przez studentów wiedzy. 4. Umiejętność połączenia elementów dzieła muzycznego ze sferą zadania aktorskiego. 5. Współistnienie w ramach zadań zbiorowych na scenie - współpraca między aktorami/studentami w ramach zadań indywidualnych i zbiorowych. |
|
Literatura: |
1. Giusseppe Concone – 50 ćwiczeń op.9 (PWM; 1964) 2. Izabela Jeżowska, Sławomir Chomiak - KINEMISSION - koncepcja treningowa wspomagajaca wyzwalanie głosu (AST w Krakowie, Filia we Wrocławiu, Wrocław 2019) 3. S. Grochmal – Ćwiczenia relaksowo-koncentrujące. 4. Kristin Linklater - "Uwolnij swój głos - tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową" (PWST w Krakowie, 2012) 5. Aneta Łastik - „Poznaj swój głos „ (Studio EMKA, 2006) 6. Wojciech Tochman „Jakbyś kamień jadła” |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Ozga, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Marcin Ozga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Dwulit, Marcin Ozga, Marta Rau, Mateusz Stasiulewicz | |
Prowadzący grup: | Artur Dwulit, Marcin Ozga, Mateusz Stasiulewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WSL-bd
WSL-bd
WSL-bd
CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Nazaruk, Marta Rau, Mateusz Stasiulewicz, Cezary Szyfman | |
Prowadzący grup: | Piotr Nazaruk, Mateusz Stasiulewicz, Cezary Szyfman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Głównym zadaniem przedmiotu jest uruchomienie należytych-organicznych odruchów ciała, niezbędnych do swobodnego--nieskrepowanego wydobycia głosu. Odbywa się poprzez zakodowanie (zapamiętanie poprzez odczuwanie) niezbędnych w procesie fonacji elementów techniki wokalnej (oddech, pozycja głosu, artykulacja, frazowanie, itp.) dla uzyskania nośności i dźwięczności głosu oraz realizacji wszystkich elementów dzieła muzycznego na potrzeby wykonywanego utworu. Zajęcia są możliwe w systemie on -line. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć (możliwych również w systemie on-line) ćwiczone są: 1. Elementarne pojęcia muzyczne - fachowa nomenklatura pozwalająca na w miarę możliwości swobodną komunikację w obszarze muzyki 2. Umiejętność operowania głosem w zakresie rejestru piersiowego 3. Umiejętność samodzielnej analizy warstwy literackiej piosenki oraz jej interpretacja, bazująca na dotychczas zdobytej przez studentów wiedzy. 4. Umiejętność połączenia elementów dzieła muzycznego ze sferą zadania aktorskiego. 5. Współistnienie w ramach zadań zbiorowych na scenie - współpraca między aktorami/studentami w ramach zadań indywidualnych i zbiorowych. |
|
Literatura: |
1. Giusseppe Concone – 50 ćwiczeń op.9 (PWM; 1964) 2. Izabela Jeżowska, Sławomir Chomiak - KINEMISSION - koncepcja treningowa wspomagajaca wyzwalanie głosu (AST w Krakowie, Filia we Wrocławiu, Wrocław 2019) 3. S. Grochmal – Ćwiczenia relaksowo-koncentrujące. 4. Kristin Linklater - "Uwolnij swój głos - tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową" (PWST w Krakowie, 2012) 5. Aneta Łastik - „Poznaj swój głos „ (Studio EMKA, 2006) 6. Wojciech Tochman „Jakbyś kamień jadła” |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.