Warsztat krytyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/M/KHP/WK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat krytyka |
Jednostka: | Kierunek Wiedzy o Teatrze |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Cel ogólny: Wzmożony trening pisarski Cele operacyjne: analizujemy recenzje i eseje teatralne, uczymy się kompozycji tekstu, ćwiczymy styl, rozpoznajemy gatunki literackie i metody analizy spektaklu teatralnego. |
Pełny opis: |
Zakres poszczególnych tematów (zajęcia odbywają się raz na dwa tygodnie): 1. Jan Kott – papież krytyki polskiej, życie i twórczość 2. Recenzja czyli gatunek literacki 3. Kompozycja recenzji teatralnej i struktura modułowa tekstu 4. Fokusirowka w spektaklu i w tekście o spektaklu 5. Punctum i Studium Rolanda Barthesa 6. Jak opisywać sceny zbiorowe? 7. Jak pisać i analizować monolog aktora? 8. Fotografia, obraz malarski, kadr filmowy, scena teatralna – czy można je analizować i opisywać wedle tej samej metody? 9. Uwertury spektakli teatralnych a pierwsze zdania recenzji. 10. Finał spektaklu – ostatnie zdanie, moduł recenzji. 11. Maski krytyka: kto mówi w recenzji i w czyim imieniu? 12. Zagadka redaktora tekstu? Zadania, sojusze, strategie. 13. Jak mówić o teatrze w mediach? 14. Esej teatralny 15. Styl, temat czy poglądy? Co najważniejsze w pisaniu? |
Literatura: |
• Podstawowa: 1. Roland Barthes „Światło obrazu”, 2. Zbigniew Herbert „Martwa natura z wędzidłem”, 3. Jan Kott „Wybór tekstów”, „Aloes”, „Kamienny potok”, „Postęp i głupstwo”, „Jak wam się podoba”, „Szekspir współczesny”. • Uzupełniająca: 1. Konstanty Puzyna „Półmrok” 2. Tadeusz Nyczek „Lakierowanie kartofla”, „Rozbite lustro” |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student po zakończeniu kursu powinien: EM 1 Wymieniać cele i zadania recenzji teatralnej. K_W03++ EM 2 Rozpoznawać klasyków polskiej recenzji K_W07++ EM 3 Rozróżniać punctum od studium K_W02+ Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM 4 podzielić analizowany tekst recenzji lub eseju o teatrze na tworzące go moduły tematyczne K_U05+ EM 5 sporządzić opis sceny teatralnej, rozwoju postaci w spektaklu K_U06++ EM 6 dostosowywać styl i techniki pisarskie do konwencji opisywanego dzieła K_U09++ K_U10++ Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu powinien: EM 7 Rozpoznawać działania etyczne i nieetyczne związane z zawodem krytyka teatralnego K_K03+ EM 8 Rozróżniać tekst źle napisany i niepoprawnie skonstruowany.K_K01++ EM 9 Przygotować minutową autorska wypowiedź krytyka dla mediów (radio, tv) K_K04++ |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem otrzymania zaliczenia jest przygotowanie 6 autorskich tekstów (opisu jednej sceny ze spektaklu Teatru TV, opisu aktora w roli, analizy fotografii, interpretacji flamandzkiego obrazu, klasycznej gazetowej recenzji i mini-eseju) oraz 4 prac redaktorskich (naniesienie poprawek stylistycznych na zły, zepsuty tekst, skrót tekstu recenzji, podział niesformatowanego tekstu na moduły tematyczne i nadawanie śródtytułów, pisanie haiku z cudzych słów). Teksty należy oddawać prowadzącemu w określonej kolejności, ponieważ każde zadanie to przejście na kolejny, wyższy poziom świadomości pisarskiej. Finalnym akordem zajęć jest indywidualna rozmowa z prowadzącym, czyli omówienie wszystkich tekstów i postępów pisarskich studenta. Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.