Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia idei 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WOT/L/HistIdi2-L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia idei 2
Jednostka: Wiedza o Teatrze (studia pierwszego stopnia)
Grupy: Nauki humanistyczne
Przedmioty WOT/L rok II sem. 4
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu prześledzenie i przeanalizowanie wybranych koncepcji teoretycznych oraz języków estetycznych zachodniej nowożytności, a także przyjrzenie się strategiom ich konstruowania i przekształcania w życiu społecznym. Podstawowym sposobem pracy jest krytyczna lektura tekstów źródłowych i opracowań teoretycznych oraz, w miarę możliwości, zapoznawanie się z materiałami audiowizualnymi stanowiącymi kontekst dla omawianych treści.

Pełny opis:

Zakres poszczególnych tematów:

1. Narodziny Wenus. Nowożytność i nowe koncepcje estetyczne

2. Logika i szaleństwo władzy (Machiavelli, Książę)

3. Bóg, rozum i zwątpienie: Kartezjusz

4. Sapere aude: Kant

5. Samotność i wspólnota: Rousseau

6. Rewolucja i jej spuścizna

7. Hegel – myśliciel i figura retoryczna

8. Pozytywizm i narodziny socjologii

9. Po świecie krąży widmo (Marks i marksizm)

10. Wola mocy. Nietzsche

11. Narodziny tłumu

12. Idea miasta, idea odpadu

13. Człowiek wśród skorpionów: Brzozowski

14. Orientalizm: konstruowanie obcego, konstruowanie siebie

15. Histeria. Ciało przeciw idei.

16. Święto wiosny

17. Wielka Wojna. Nekroperformans

18. Poszukiwanie pewności: Husserl

19. Bycie jako problem: Heidegger

20. Etyka – nowy początek filozofii: Levinas

21. Rewolucja psychoanalityczna: Freud i Jung

22. Ten fascynujący faszyzm

23. Zagłada

24. Obrazy zagłady

25. Banalność zła: Hanna Arendt

26. Język i struktury

27. Śmierć autora (poststrukturalizm)

28. Lacan – powrót do Freuda?

29. Historie oka

30. Estetyka kampu

31. Feminizm/ feminizmy

32. Paris is burning: gender i queer

33. Nie ma nic poza tekstem: dekonstrukcja

34. Krytyka postkolonialnego rozumu

35. Społeczeństwo globalne, społeczeństwo wizualne

Literatura:

podręczniki, antologie i opracowania:

Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski, Teorie literatury XX wieku (Podręcznik i Antologia)

Maria Gołaszewska, Estetyka współczesności

Andrzej Miś, Filozofia współczesna. Główne nurty

oraz teksty (większość we fragmentach):

Aby Warburg, Narodziny Wenus i inne szkice renesansowe

Niccolo Machiavelli, Książę

René Descartes, Medytacje o pierwszej filozofii

Immanuel Kant, Prolegomena, Co to jest Oświecenie?

Zbigniew Kuderowicz, Kant

Jan Jakub Rousseau, Umowa społeczna

Bronisław Baczko, Rousseau: Samotność i wspólnota

Monika Milewska, Ocet i łzy

Hegel, Fenomenologia ducha

Susan Buck-Morss, Hegel, Haiti i historia uniwersalna

August Comte, Metoda pozytywna w szesnastu wykładach

Karol Marks, Manifest komunistyczny

Terry Eagleton, Dlaczego Marks miał rację

Fryderyk Nietzsche, Narodziny tragedii, Tako rzecze Zaratustra

Gustave le Bon, Psychologia tłumu

Walter Benjamin, Pasaże

Stanisław Brzozowski, Legenda Młodej Polski

Czesław Miłosz, Człowiek wśród skorpionów

Edward Said, Orientalizm

Etienne Trillat, Historia histerii

Modris Eksteins, Święto wiosny. Wielka Wojna i narodziny nowego wieku

Dorota Sajewska, Nekroperformans. Kulturowa rekonstrukcja teatru Wielkiej Wojny

Edmund Husserl, Medytacje kartezjańskie

Leszek Kołakowski, Husserl i poszukiwanie pewności

Martin Heidegger, Czas światoobrazu

Emmanuel Levinas, Całość i nieskończoność: esej o zewnętrzności

Sigmund Freud, Objaśnianie marzeń sennych, Wstęp do psychoanalizy

Bjorn Killingmo, Psychoanalityczna metoda leczenia: zasady i pojęcia

Carl Gustav Jung, Archetypy i nieświadomość zbiorowa

Jolande Jacobi, Psychologia Junga

Susan Sontag, Ten fascynujący faszyzm

Tadeusz Borowski, U nas w Auschwitzu, Proszę państwa do gazu

Zygmunt Bauman, Nowoczesność i zagłada

George Didi-Huberman, Obrazy mimo wszystko

Hanna Arendt, Eichmann w Jerozolimie: rzecz o banalności zła

Roman Jacobson, Poetyka w świetle językoznawstwa

Roland Barthes, Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań

Claude Lévi-Strauss, Trójkąt kulinarny

Roland Barthes, Śmierć autora, S/Z

Michel Foucault, Oryginalność a regularność

Jacques Lacan, Stadium lustra jako czynnik kształtujący funkcję Ja, Anamorfoza i spojrzenie

Todd Mc Gowan, Spojrzenie u Lacana

Herman Lang, Język i nieświadomość. Podstawy teorii psychoanalitycznej Jacques’a Lacana

Moustafa Safouan, Cztery lekcje psychoanalizy

Georges Bataille, Historie oka

Tomasz Swoboda, Historia oka. Bataille, Leiris, Artaud, Blanchot

Susan Sontag, Notatki o kampie

Andrew Britton, Po stronie interpretacji. Notatki przeciw kampowi

Simone de Beauvoir, Druga płeć

Luce Irigaray, Ciało w ciało z matką

Naomi Wolf, Mit piękności

Sherry B. Ortner, Czy kobieta ma się tak do mężczyzny jak „natura” do „kultury”?

Judith Butler, Zapis na ciele, performatywna wywrotowość

Jean Baudrillard, Precesja symulakrów

Paul de Man, Retoryka czasowości

Efekty uczenia się:

Wiedza

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 1 - wskazać i scharakteryzować kluczowe idee nowożytnej myśli Zachodu oraz ich przedstawicieli K_W02

EM 2 - opisać sposoby krystalizowania się współczesnych nurtów myślowych (np. modernizmu, psychoanalizy) w różnorodnych praktykach kulturowych K_W03

EM 3 - rozpoznawać ideologiczne konteksty współczesnych zjawisk kulturowych K_W10

Umiejętności

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 4 - samodzielnie analizować teksty humanistyczne o znacznym stopniu złożoności i identyfikować ich fundamenty teoretyczne K_U03

EM 5 - wykorzystywać poznane koncepcje teoretyczne do krytycznej analizy współczesnych zjawisk kultury K_U04

Kompetencje personalne i społeczne

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 6 - konstruować spójną argumentację podczas dyskusji z grupą K_K01

EM 7 - wskazywać ideologiczne uwikłanie argumentacji dyskutantów oraz własnej K_K04

EM 8 - celnie powoływać się na pojęcia i koncepcje teoretyczne w toku pisemnego oraz ustnego formułowania własnych opinii K_K04

Metody i kryteria oceniania:

Dopuszczalnych jest 6 nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach (po 2 w semestrze).

Wymagana regularna lektura tekstów i merytoryczny wkład w dyskusję.

Zajęcia kończą się esejem zaliczeniowym oraz egzaminem ustnym, obejmującym omawiany materiał.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-12 - 2024-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WOT wykład - egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-10 - 2025-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz
Prowadzący grup: Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WOT wykład - egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)