Interpretacja wiersza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/IW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Interpretacja wiersza |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo (RI) |
Grupy: |
Przedmioty A sem 2 rok I Przedmioty kierunkowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poszerzanie umiejętności interpretowania wybranych fragmentów polskich utworów poetyckich przy rozwijaniu technicznego warsztatu aktorskiego (opanowanie oddechu, emisji głosu i sprawności artykulacyjnej). |
Pełny opis: |
Podczas cyklu semestralnego w ramach przedmiotu prowadzone są ćwiczenia: – uświadamiające bogactwo interpretacyjne tekstu zapisanego w formie jedenasto- i/lub trzynastozgłoskowca, z uwzględnieniem budowy wiersza klasycznego (średniówki, klauzule, przerzutnie, funkcja intonacji, funkcja rymu, funkcja rytmu) – wprowadzające w tajniki aktorskiego wykorzystania materiału literackiego (jego zapisów) – uczące prowadzenia myśli i intencji w mowie wierszowanej, a także istnienia w obrębie zjawisk twórczych tj. kontaktu, słuchania, spontaniczności reakcji – kształtujące umiejętności posługiwania się mową wierszowaną w różnych konwencjach |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Studentka/Student: potrafi rozpoznać i zanalizować formę utworów, ich strukturę kompozycyjną i budowę rytmiczną; zna podstawowe formy wiersza i wersyfikacji; posiada wiedzę dotyczącą werbalnych środków ekspresji i ma świadomość konieczności ich synchronizacji z ekspresją ciała; pozyskuje i wykorzystuje wiedzę teoretyczną w interpretacji utworów pisanych wierszem; zna i rozumie pojęcie analizy tekstu; zna w całości utwory, których fragmenty analizuje (K_W04, K_W08, K_W06) Umiejętności: Studentka/Student: respektując formę interpretowanego utworu czy fragmentu mowy wiązanej - biegle (lub co najmniej poprawnie) posługuje się środkami werbalnej i niewerbalnej ekspresji aktorskiej; posługuje się podstawowymi zasadami wersyfikacji we własnych interpretacjach utworów wierszowanych; ma świadomość konieczności nieustannego doskonalenia umiejętności technicznych i pozyskiwania wiedzy z zakresu prozodii; potrafi wykorzystać materiał literacki do własnych koncepcji artystycznych; potrafi zrealizować narzucone założenia korzystając z nabytych umiejętności z zakresu techniki mowy i emisji głosu; potrafi zrealizować własne koncepcje interpretacyjne w rygorze mowy wiązanej; nawiązuje kontakt ze słuchaczami i widzami (K_U02, K_U06, K_U05) Kompetencje społeczne: Studentka/Student: potrafi pracować w zespole zachowując własną indywidualność; potrafi konstruktywnie i z empatią formułować uwagi i oczekiwania wobec partnerów, a jednocześnie uwagi krytyczne traktować w duchu samooceny – jako inspirację; przyjmuje krytyczne uwagi, które potrafi inspirująco wykorzystać; potrafi budować w sobie poczucie odpowiedzialności za artystyczne i osobiste poczynania w kontekście społecznym; traktuje krytykę jako drogę osobistego rozwoju (K_K03, K_K09) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metodami nauczania będą wykłady i rozmowy analityczne, uwagi interpretacyjne, praca z tekstem i dyskusja, analiza przypadków, konsultacje indywidualne, rozmowy w grupie, uwagi indywidualne w obecności grupy Kryteria oceny: W trakcie pracy semestralnej oceniane będą: umiejętność szybkiego opanowania pamięciowego tekstu; analiza tekstu; budowanie założeń interpretacji tekstu z uwzględnieniem jego specyfiki; umiejętność prowadzenia myśli oraz emocji tożsamych z budową poematu dygresyjnego oraz założeniami interpretacyjnymi; nawiązywanie kontaktu z widzem i partnerami; umiejętność przenoszenia wartości technicznych (oddech, głos - używanie rezonatorów, artykulacja) a także ruchu na pole interpretacji tekstu. Egzamin w formie pokazu weryfikuje rezultat artystyczny osiągnięty podczas pracy semestralnej – sprawdza umiejętności w zakresie posługiwania się formą wiersza, umiejętności interpretacyjne w obrębie wiersza, aspekty techniczne (oddech, głos, artykulacja), umiejętność nawiązywania kontaktu z widzem i / lub partnerami. Brana jest pod uwagę również: frekwencja; przygotowanie do zajęć; aktywność na zajęciach; kreatywność podczas pracy z kolegami; szacunek dla partnerów i umiejętność jego okazywania; umiejętność przyjmowania konstruktywnych uwag i wykorzystywanie ich we własnym rozwoju twórczym |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-06 - 2019-05-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Benoit, Olga Sawicka, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Mariusz Benoit, Olga Sawicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Benoit, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Mariusz Benoit, Katarzyna Skarżanka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA - dydaktyka - egzamin |
|
Pełny opis: |
od 15 marca z powodu sytuacji epidemicznej zajęcia prowadzone w formie on-line. Łączenia indywidualne i zbiorowe mające na celu pracę nad analizą tekstu, jego interpretacją - zapewnienie ciągłości procesu twórczego w obrębie interpretowania wiersza. |
|
Literatura: |
Beniowski J Słowacki wiersze Cz Miłosz, Poema naiwne Piosenka o końcu świata, Postój zimowy Z Herbert, |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA wykład z ćwiczeniami, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Borkowski, Marcin Perchuć, Olga Sawicka, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Marcin Perchuć, Olga Sawicka, Katarzyna Skarżanka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA wykład z ćwiczeniami - egzamin |
|
Literatura: |
Beniowski J Słowacki |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA wykład z ćwiczeniami, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Borkowski, Marcin Perchuć, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Łukasz Borkowski, Marcin Perchuć, Katarzyna Skarżanka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA wykład z ćwiczeniami - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA wykład z ćwiczeniami, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Borkowski, Marcin Perchuć, Olga Sawicka, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Łukasz Borkowski, Marcin Perchuć, Olga Sawicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA wykład z ćwiczeniami - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA wykład z ćwiczeniami, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Borkowski, Anna Moskal-Wierzbicka, Olga Sawicka | |
Prowadzący grup: | Łukasz Borkowski, Marcin Perchuć, Olga Sawicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA wykład z ćwiczeniami - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.