Interpretacja wiersza [WA/A/IW]
semestr letni 2023/24
WA wykład z ćwiczeniami,
grupa nr 2
Przedmiot: | Interpretacja wiersza [WA/A/IW] |
Zajęcia: |
semestr letni 2023/24 [2023/24-L]
(zakończony)
WA wykład z ćwiczeniami [WA-wcw], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 14:30 - 16:45
sala 115/116 Budynek główny Akademii Teatralnej w Warszawie jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 6 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | egzamin |
Prowadzący: | Anna Moskal-Wierzbicka |
Literatura: |
Adam Mickiewicz "Pan Tadeusz" Juliusz Słowacki "Beniowski" "Fantazy" |
Zakres tematów: |
Studia nad trzynastozgłoskowcem oraz jedenastozgłoskowcem: - podstawowe pojęcia dotyczące budowy wiersza: średniówka, klauzula, rytm, rym, przerzutnia, transakcentacja, fraza, kadencja i antykadencja, zespół akcentowy - wykorzystanie tej wiedzy w praktyce - w interpretacji wiersza - analiza tekstu - kontekst kulturowy - poszukiwanie aktorskich środków wyrazu dla zrealizowania koncepcji artystycznej ( niewerbalnych: ruch, pauza, cisza, kontakt wzrokowy, oddech i werbalnych: takich jak zmiany dynamiki i tempa mówienia, wprowadzanie pauz, zróżnicowanie intonacyjne, zawieszenia głosu, barwność wypowiedzi) -struktura wiersza ( początek, rozwinięcie, punkt węzłowy i zakończenie, waga słów, ich ładunek emocjonalny, ich miejsce w konstrukcji zdania, obraz ciągu wydarzeń i umiejętność prowadzenia myśli i emocji) - umiejętność używania techniki mowy i emisji głosu dla uzyskania założonych efektów - nawiązywanie kontaktu z widzem i partnerem scenicznym - wprowadzenie rekwizytu w monologu wierszowanym |
Metody dydaktyczne: |
Metody kształcenia: 1. analiza wiersza w rozmowie, ćwiczenia konsultacyjne i wykłady ( w grupie i indywidualnie), korekty indywidualne i zbiorowe, wykłady, inspiracje, grupa na Messengerze ( do dzielenia się inspiracjami, wrażeniami, pomocnymi materiałami, informacjami) 2. ćwiczenia konsultacyjne, przesłuchania, komentarz dotyczący intencji aktorskich i środków wyrazu, feedback grupowy, włączenie świadomej rozgrzewki przed konkretnym zadaniem, próba podejścia do tekstów przez personę ( bohatera) Wiedza: Studentka/Student rozpoznaje budowę wiersza, zna pojęcie średniówki, klauzuli, rytmu, rymu, przerzutni, transakcentacji, frazy , kadencji, antykadencji i wykorzystuje wiedzę teoretyczną w interpretacji utworów wierszowanych, zna i rozumie pojęcie analizy tekstu, K_W04 używa wiedzy, która umożliwia mu działanie sceniczne ze świadomością kontekstu kulturowego i fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji, K_W09 używa i rozpoznaje gatunek i styl w celu podkreślenia wymowy projektu artystycznego Umiejętności: Student/Studentka posługuje się podstawowymi zasadami wersyfikacji we własnej interpretacji wiersza, potrafi wykorzystać materiał literacki do własnej koncepcji artystycznej, potrafi zrealizować założenia, korzystając z nabytych umiejętności z zakresu techniki mowy i emisji głosu, nawiązuje kontakt z widzem i z partnerem scenicznym, potrafi powtórzyć zamierzone działania K_U02, K_U05, K_U06 Kompetencje społeczne: Studentka/Student potrafi przyjąć krytyczne uwagi i twórczo je wykorzystać i rozwinąć. Traktuje krytykę jako środek do rozwinięcia zadań. K_K03, K_K06, K_K09 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie pokazu, który weryfikuje umiejętności w zakresie posługiwania się formą wiersza, umiejętnościami interpretacyjnymi w obrębie wiersza, aspektami technicznymi (oddech, głos, artykulacja), nawiązywaniem kontaktu z widzem i / lub partnerami czyli szeroko pojęty rezultat artystyczny osiągnięty na egzaminie. W tym semestrze poza prowadzeniem myśli i emocji, bierzemy pod uwagę interpretację fragmentu wiersza czyli Państwa emocjonalny, intelektualny i artystyczny stosunek do utworu i wyrażenie tego stosunku poprzez dobranie odpowiednich środków aktorskich. Brana jest pod uwagę również frekwencja, przygotowanie do zajęć i aktywność na zajęciach, a także kreatywność w pracy w grupie, szacunek dla partnerów i umiejętność jego okazywania. W tym semestrze biorę pod uwagę również samodzielność i kreatywność w pracy własnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.