Podstawy pracy nad rolą [WA/A/PPNR-R3-Z]
semestr zimowy 2022/23
WA wykład z ćwiczeniami,
grupa nr 3
Przedmiot: | Podstawy pracy nad rolą [WA/A/PPNR-R3-Z] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/23 [2022/23-Z]
(zakończony)
WA wykład z ćwiczeniami [WA-wcw], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
każdy wtorek, 14:30 - 16:45
sala 115/116 Budynek główny Akademii Teatralnej w Warszawie jaki jest adres?
każdy czwartek, 14:45 - 17:00
sala 115/116 Budynek główny Akademii Teatralnej w Warszawie jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 9 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | egzamin |
Prowadzący: | Marcin Hycnar |
Literatura: |
Julia Holewińska, Kuba Kowalski „Dolce vita”; Magdalena Drab „Słabi”; Tadeusz Różewicz „Kartoteka”; Federico Fellini, Tullio Pinelli, Ennio Flaiano, Brunello Rondi „Dolce vita”; Allen Ginsberg „Skowyt” |
Zakres tematów: |
1. analiza utworu dramatycznego 2. wnioskowanie dot. postaci i relacji 3. analiza i wybór możliwości interpretacyjnych 4. omówienie środków aktorskich dostępnych w procesie budowania roli 5. powody i konsekwencje wyborów środków aktorskich 6. komunikatywność przekazu 7. forma i treść roli i dzieła jako równoprawne elementy spektaklu teatralnego 8. proces twórczy, etapy i zagrożenia, praca w grupie 9. finalizacja procesu twórczego |
Metody dydaktyczne: |
1. lektura i analiza adaptacji utworu, ze szczególnym uwzględnieniem psychologii postaci i zabiegów formalnych zastosowanych przez autorów: - rozmowy indywidualne, dyskusja w grupie, zadania pisemne indywidualne i grupowe 2. omówienie "drogi" budowania roli (wykorzystanie wyobraźni i umiejętności obserwacji oraz podstawowej wiedzy z zakresu psychologii; umiejętność wyciągania wniosków na podstawie lektury i dyskusji; wybór optymalnej/adekwatnej interpretacji; selekcja stosownych środków wyrazu aktorskiego; wybór konwencji; precyzja i forma scenicznego wykonania): - indywidualne zadania aktorskie, etiudy, - improwizacje intelektualne na wybrany temat, - improwizacje sceniczne (indywidualne i zespołowe), - budowanie dialogu scenicznego (rola rytmu i tempa), realizacja zleconych zadań scenicznych niezależnych od warstwy dramaturgicznej, - praca z rekwizytem, kostiumem, charakteryzacją - praca koncepcyjna, zadania, etiudy, - realizacja zadań pisemnych dotyczących przeszłości, teraźniejszości i przyszłości postaci dramatycznych, - realizacja scen w różnych konwencjach teatralnych, umiejętność adaptacji do zmiennych założeń interpretacyjno-konstrukcyjnych, 3. próby stolikowe/czytane, próby sytuacyjne, próby generalne ze scenografią, kostiumami, ścieżką dźwiękową, 4. pokaz egzaminacyjny |
Metody i kryteria oceniania: |
Na każdym etapie pracy student/ka jest zobowiązany/a realizować powierzone zadania. Wykonanie każdego z zadań (nawet jeśli niedoskonałe) ma wpływ na ocenę końcową w przedmiocie "Podstawy PRACY nad rolą", która z założenia ma być procesem ciągłym. Pokaz egzaminacyjny, jego kształt i odbiór, stanowi jeden z aspektów oceny końcowej, ale nie przeważający. Liczy się systematyczność pracy indywidualnej studenta/tki i jego/jej rozwój. Niewykonywanie powierzonych zadań w części lub całości skutkować będzie obniżeniem oceny końcowej. Nie mniej istotnym aspektem, mającym wpływ na ocenę końcową jest zaangażowanie studenta/tki, aktywność w dyskusjach, samodzielność i gotowość do realizacji powierzonych zadań, twórczy charakter indywidualnej interpretacji, pochodzącej od studenta/tki, a kierowanej przez pedagoga. Spóźnienia i nieusprawiedliwione nieobecności są podstawą do obniżenia oceny. Szacunek wobec wszystkich uczestników zajęć i umiejętność bezkonfliktowej pracy w grupie (zaangażowanie w zadania wspólne - pod względem artystycznym i technicznym) jest istotnym aspektem pracy, a ich brak lub niedobór może skutkować obniżeniem oceny. Na ocenę końcową wpływ będą mieć także: umiejętność i systematyczność opanowania pamięciowego tekstu, umiejętność zapamiętywania i powtarzalność sekwencji, sytuacji, stanów emocjonalnych i rozwiązań sytuacyjnych oraz kreatywny aspekt budowania roli. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.