Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Spektakl dyplomowy 1 [WA/A/SD1] semestr zimowy 2020/21
WA próba spektakalu dyplomowego, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Spektakl dyplomowy 1 [WA/A/SD1]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/21 [2020/21-Z] (zakończony)
WA próba spektakalu dyplomowego [WA-dyp_proba], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 11
Limit miejsc: 40
Zaliczenie: egzamin
Prowadzący: Katarzyna Skarżanka
Literatura:

Literatura podstawowa:

- Szczegółowa znajomość powieści „Stramer” Mikołaja Łozińskiego

Literatura uzupełniająca:

- Roman Brandstaetter „Bardzo krótkie i nieco dłuższe opowieści”, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1984

- Józef Hen „Najpiękniejsze lata”, Aneks, Londyn 1996

- George Orwell „W hołdzie Katalonii”, przełożył Leszek Kuzaj, Atext, 1990

- Martin Pollack „Cesarz Ameryki. Wielka ucieczka z Galicji”, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2010

- Martin Pollack „Po Galicji”, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2007

- Stanisław Potępa „Z życia półświatka”, Tarnowskie Towarzystwo Kulturalne, Tarnów 2007

- Horacy Safrin „Ucieszne i osobliwe historie mego życia”, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1970

- Marci Shore „Kawior i popiół. Życie i śmierć pokolenia oczarowanych i rozczarowanych marksizmem”, z angielskiego przełożył Marcin Szuster, Świat Książki, Warszawa 2012

- Julian Stryjkowski, Piotr Szewc „Ocalony na Wschodzie”, Les Éditions Noir sur Blanc, Montricher 1991

- Paweł Śpiewak „Żydokomuna”, Czerwone i Czarne, Warszawa 2012

- Marek Tomaszewski, „Tarnów. Żydowskie krajobrazy”, S-CAN, Tarnów 2012

- „Zagłada tarnowskich Żydów”, opracowali i zredagowali Stanisław Potępa i Aleksandra Pietrzykowa, Muzeum Okręgowe w Tarnowie, Tarnów 1990

Zakres tematów:

Celem realizacji warsztatu dyplomowego jest:

- zaznajomienie z cyklem produkcyjnym przedstawienia teatralnego

- możliwie jak najszersza prezentacja umiejętności, które studenci nabyli w ciągu trzech lat zajęć akademickich

- nabycie umiejętności konstruowania postaci scenicznej i przeprowadzenie jej przebiegu psychologiczno-emocjonalnego na przestrzeni dzieła

- promocja młodych aktorów na rynku pracy. 


Przygotowanie warsztatu odbywa się według profesjonalnych zasad ze wszystkimi atrybutami prawdziwego przedstawienia teatralnego: scenografią, kostiumem, muzyką, światłem, ruchem scenicznym. Opiera się na ścisłej współpracy studentów z reżyserem, scenografem, kostiumologiem, kompozytorem i choreografem oraz na aktywnym uczestnictwie w pracach technicznych, administracyjnych i promocyjnych spektaklu. Warsztat dyplomowy jest sprawdzianem umiejętności budowania postaci scenicznej i twórczego komponowania działań scenicznych, jako części większej całości interpretacyjnej i inscenizacyjnej zaproponowanej przez reżysera. Jest próbowaniem i zaangażowaniem wiedzy zdobytej przez studentów podczas dotychczasowej nauki. Uczestnictwo w warsztacie umożliwia studentowi wejście w naturalny proces eksploatacji przedstawienia, w którym to procesie może on obserwować sukcesywny rozwój spektaklu, przyjrzeć się swoim reakcjom psycho-fizycznym ujawniającym się w wyniku spotkania z autentyczną widownią oraz nauczyć się nad nimi panować.

Podczas prac nad spektaklem dyplomowym, student winien także poznać, przyswoić i wykazać zrozumienie kluczowych elementów składowych Etosu Sztuki Aktorskiej, w tym:

- uświadomić sobie znaczenie widowni dla działań aktorskich oraz wartość i znaczenie obecności aktora przed widzami

- uświadomić sobie funkcjonowanie aktorskiego warsztatu w zmiennych warunkach wytwarzanych przez różne widownie

- przyswoić zasady pracy w grupie, z odpowiedzialnością i szacunkiem brać czynny udział w kreowaniu zbiorowego dzieła scenicznego

- uświadomić sobie współzależność kreacji indywidualnej i działania zbiorowego na scenie

TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Budowa elementarnych zdolności dzieła zbiorowego:

wpływ różnych czynników na stan harmonii działań w zespole

świadomość środków wzmagających stan harmonii w zespole

świadomość porządku wartości dramaturgicznej

2. Ugruntowanie i pogłębienie umiejętności warsztatowych:

-w zakresie monologu i dialogu w repertuarze współczesnym

-w zakresie interpretacji prozy literackiej w sytuacji scenicznej

-w zakresie techniki mowy scenicznej

-w zakresie ruchu scenicznego / choreografii

-w zakresie pracy nad rolą i postacią

Metody dydaktyczne:

METODY KSZTAŁCENIA:

Współpraca z reżyserem – omówienie koncepcji zamkniętego dzieła teatralnego, wyznaczanie zadań aktorskich, współpraca z pozostałymi twórcami spektaklu: scenografem, kostiumologiem, reżyserem światła, choreografem, kompozytorem, a także z bezpośrednimi pracownikami zaplecza sceny: z maszynistami sceny, akustykiem, mistrzem oświetlenia; nałożenie obowiązku komunikowania się z innymi służbami odpowiedzialnymi za spektakl: koordynatorem pracy artystycznej, asystentem reżysera, osobą odpowiedzialną za PR.

Wymaganie prezentacji roli w cyklu spektakli wobec publiczności teatralnej,

Wymaganie integrowania wszystkich elementów warsztatowych nabytych w toku studiów w procesie budowania i eksploatacji roli.

Metody i kryteria oceniania:

METODY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- Zadania pisemne

- Rozmowy indywidualne

- Rozmowy w grupie

- Improwizacje sceniczne (indywidualne i zespołowe)

- Próby analityczne

- Próby sytuacyjne

- Obserwacja spektakli

FORMA I WARUNKI ZALICZENIA:

Publiczna prezentacja (w zamkniętej formie spektaklu teatralnego) umiejętności praktycznych osiągniętych w całym procesie kształcenia.

KRYTERIA OCENIANIA:

- proces pracy nad tekstem (analiza, adaptacja, dramaturgia), udział i zaangażowanie w dyskusjach teoretyczno-analitycznych ; (25%)

- aktywność i kreatywność podczas prób sytuacyjnych dzieła ; (40%)

- efekt końcowy (artystyczny i warsztatowy aspekt zbudowanej w spektaklu dyplomowym roli/ról) ; (35%)

Dozwolone są 2 nieobecności nieusprawiedliwione. W przypadku większej liczby nieobecności student nie uzyska zaliczenia przedmiotu.

Uwagi:

Adam Nalepa "Antygona. Edyp"

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)