Spektakl dyplomowy 1 [WA/A/SD1]
semestr zimowy 2020/21
WA próba spektakalu dyplomowego,
grupa nr 1
Przedmiot: | Spektakl dyplomowy 1 [WA/A/SD1] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/21 [2020/21-Z]
(zakończony)
WA próba spektakalu dyplomowego [WA-dyp_proba], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 11 |
Limit miejsc: | 40 |
Zaliczenie: | egzamin |
Prowadzący: | Katarzyna Skarżanka |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Szczegółowa znajomość powieści „Stramer” Mikołaja Łozińskiego Literatura uzupełniająca: - Roman Brandstaetter „Bardzo krótkie i nieco dłuższe opowieści”, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1984 - Józef Hen „Najpiękniejsze lata”, Aneks, Londyn 1996 - George Orwell „W hołdzie Katalonii”, przełożył Leszek Kuzaj, Atext, 1990 - Martin Pollack „Cesarz Ameryki. Wielka ucieczka z Galicji”, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2010 - Martin Pollack „Po Galicji”, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2007 - Stanisław Potępa „Z życia półświatka”, Tarnowskie Towarzystwo Kulturalne, Tarnów 2007 - Horacy Safrin „Ucieszne i osobliwe historie mego życia”, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1970 - Marci Shore „Kawior i popiół. Życie i śmierć pokolenia oczarowanych i rozczarowanych marksizmem”, z angielskiego przełożył Marcin Szuster, Świat Książki, Warszawa 2012 - Julian Stryjkowski, Piotr Szewc „Ocalony na Wschodzie”, Les Éditions Noir sur Blanc, Montricher 1991 - Paweł Śpiewak „Żydokomuna”, Czerwone i Czarne, Warszawa 2012 - Marek Tomaszewski, „Tarnów. Żydowskie krajobrazy”, S-CAN, Tarnów 2012 - „Zagłada tarnowskich Żydów”, opracowali i zredagowali Stanisław Potępa i Aleksandra Pietrzykowa, Muzeum Okręgowe w Tarnowie, Tarnów 1990 |
Zakres tematów: |
Celem realizacji warsztatu dyplomowego jest: - zaznajomienie z cyklem produkcyjnym przedstawienia teatralnego - możliwie jak najszersza prezentacja umiejętności, które studenci nabyli w ciągu trzech lat zajęć akademickich - nabycie umiejętności konstruowania postaci scenicznej i przeprowadzenie jej przebiegu psychologiczno-emocjonalnego na przestrzeni dzieła - promocja młodych aktorów na rynku pracy. Przygotowanie warsztatu odbywa się według profesjonalnych zasad ze wszystkimi atrybutami prawdziwego przedstawienia teatralnego: scenografią, kostiumem, muzyką, światłem, ruchem scenicznym. Opiera się na ścisłej współpracy studentów z reżyserem, scenografem, kostiumologiem, kompozytorem i choreografem oraz na aktywnym uczestnictwie w pracach technicznych, administracyjnych i promocyjnych spektaklu. Warsztat dyplomowy jest sprawdzianem umiejętności budowania postaci scenicznej i twórczego komponowania działań scenicznych, jako części większej całości interpretacyjnej i inscenizacyjnej zaproponowanej przez reżysera. Jest próbowaniem i zaangażowaniem wiedzy zdobytej przez studentów podczas dotychczasowej nauki. Uczestnictwo w warsztacie umożliwia studentowi wejście w naturalny proces eksploatacji przedstawienia, w którym to procesie może on obserwować sukcesywny rozwój spektaklu, przyjrzeć się swoim reakcjom psycho-fizycznym ujawniającym się w wyniku spotkania z autentyczną widownią oraz nauczyć się nad nimi panować. Podczas prac nad spektaklem dyplomowym, student winien także poznać, przyswoić i wykazać zrozumienie kluczowych elementów składowych Etosu Sztuki Aktorskiej, w tym: - uświadomić sobie znaczenie widowni dla działań aktorskich oraz wartość i znaczenie obecności aktora przed widzami - uświadomić sobie funkcjonowanie aktorskiego warsztatu w zmiennych warunkach wytwarzanych przez różne widownie - przyswoić zasady pracy w grupie, z odpowiedzialnością i szacunkiem brać czynny udział w kreowaniu zbiorowego dzieła scenicznego - uświadomić sobie współzależność kreacji indywidualnej i działania zbiorowego na scenie TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Budowa elementarnych zdolności dzieła zbiorowego: wpływ różnych czynników na stan harmonii działań w zespole świadomość środków wzmagających stan harmonii w zespole świadomość porządku wartości dramaturgicznej 2. Ugruntowanie i pogłębienie umiejętności warsztatowych: -w zakresie monologu i dialogu w repertuarze współczesnym -w zakresie interpretacji prozy literackiej w sytuacji scenicznej -w zakresie techniki mowy scenicznej -w zakresie ruchu scenicznego / choreografii -w zakresie pracy nad rolą i postacią |
Metody dydaktyczne: |
METODY KSZTAŁCENIA: Współpraca z reżyserem – omówienie koncepcji zamkniętego dzieła teatralnego, wyznaczanie zadań aktorskich, współpraca z pozostałymi twórcami spektaklu: scenografem, kostiumologiem, reżyserem światła, choreografem, kompozytorem, a także z bezpośrednimi pracownikami zaplecza sceny: z maszynistami sceny, akustykiem, mistrzem oświetlenia; nałożenie obowiązku komunikowania się z innymi służbami odpowiedzialnymi za spektakl: koordynatorem pracy artystycznej, asystentem reżysera, osobą odpowiedzialną za PR. Wymaganie prezentacji roli w cyklu spektakli wobec publiczności teatralnej, Wymaganie integrowania wszystkich elementów warsztatowych nabytych w toku studiów w procesie budowania i eksploatacji roli. |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - Zadania pisemne - Rozmowy indywidualne - Rozmowy w grupie - Improwizacje sceniczne (indywidualne i zespołowe) - Próby analityczne - Próby sytuacyjne - Obserwacja spektakli FORMA I WARUNKI ZALICZENIA: Publiczna prezentacja (w zamkniętej formie spektaklu teatralnego) umiejętności praktycznych osiągniętych w całym procesie kształcenia. KRYTERIA OCENIANIA: - proces pracy nad tekstem (analiza, adaptacja, dramaturgia), udział i zaangażowanie w dyskusjach teoretyczno-analitycznych ; (25%) - aktywność i kreatywność podczas prób sytuacyjnych dzieła ; (40%) - efekt końcowy (artystyczny i warsztatowy aspekt zbudowanej w spektaklu dyplomowym roli/ról) ; (35%) Dozwolone są 2 nieobecności nieusprawiedliwione. W przypadku większej liczby nieobecności student nie uzyska zaliczenia przedmiotu. |
Uwagi: |
Adam Nalepa "Antygona. Edyp" |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.