Romantyzm [WOT/L/Romant]
semestr letni 2018/19
WOT wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Romantyzm [WOT/L/Romant] |
Zajęcia: |
semestr letni 2018/19 [2018/19-L]
(zakończony)
WOT wykład [WOT-w], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 13 |
Limit miejsc: | 40 |
Zaliczenie: | egzamin |
Prowadzący: | Maria Makaruk |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne; tło historyczno-kulturowe romantyzmu; problemy periodyzacyjne; europejskie inspiracje polskiego romantyzmu; wobec dziedzictwa polskiego oświecenia; 2. Polski przełom romantyczny: literatura, polemiki prasowe, spory teatralne; spór „dramy” z „tragedią”; 3. Dziady wileńsko-kowieńskie: Dziadów cz. II – wobec zagadnień literatury wczesnoromantycznej; modele lektury (gry z konwencją obrzędu ludowego, dzieła operowego, tragedii antycznej); 4. Dziady wileńsko-kowieńskie – cz. IV i Widowisko – dwie realizacje poematu dramatycznego; 5. Pan Jowialski Aleksandra Fredry – komedia wobec tradycji teatralnej I połowy XIX wieku; alternatywny romantyzm Fredry; 6. Doświadczenia teatralne polskich poetów romantycznych: Słowacki, Mickiewicz i Krasiński wobec teatru romantycznego; inscenizacja romantyczna we Francji; 7. Poetyka dramatu romantycznego – Dziadów cz. III (w kontekście Konrada Wallenroda i Don Giovanniego Mozarta); 8. Poetyka dramatu romantycznego – Kordian (w kontekście Lambra); 9. Poetyka dramatu romantycznego – Nie-Boska komedia (w kontekście Niedokończonego poematu) 10. Prowidencjalizm i historyzm w literaturze polskiego romantyzmu - Irydion Zygmunta Krasińskiego 11. Szekspiryzm w twórczości Juliusza Słowackiego: Horsztyński 12. Ironia romantyczna w praktyce: Balladyna 13. Ariostyzm i „zabawa w Eurypidesa” – Lilla Weneda 14. Calderonizm w twórczości Juliusza Słowackiego: Ksiądz Marek, Sen srebrny Salomei 15. Wobec systemu genezyjskiego: Samuel Zborowski |
Metody dydaktyczne: |
Konwersatorium połączone z elementami wykładu |
Uwagi: |
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Studenci są zobowiązani do lektury tekstów dramatów zamieszczonych w sylabusie i do aktywności na zajęciach. Kurs kończy się egzaminem ustnym. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.