Zadania aktorskie z przedmiotem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/TTL/ZAZP-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zadania aktorskie z przedmiotem |
Jednostka: | Kierunek TTL rok I |
Grupy: |
Przedmioty wolnego wyboru TTL Przedmioty WSL/TTL rok I sem II |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Kształcenie oraz rozwijanie wyobraźni Rozpoznanie specyfiki teatru przedmiotu. Poszukiwanie różnych sposobów ożywiania przedmiotów Konstruowanie wypowiedzi w konwencji teatru przedmiotu W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online |
Pełny opis: |
Semestr I Upodmiotowienie przedmiotu Forma i treść przedmiotu. Próba zrozumienia specyfiki animacji – scenicznego ożywiania przedmiotów. Różne sposoby ożywiania przedmiotu - szukanie autonomicznych predyspozycji danego przedmiotu. Język przedmiotów - nauka wysyłania czytelnych komunikatów do widza. Atmosfera, zabarwienia, uczucia i emocje, rytm, kompozycja, konflikt – znajomość podstawowych narzędzi aktorskich. Próby artystycznego wykorzystania przedmiotów (np. storyboard, instalacja, performans, lalka przedmiotowa). W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online. Semestr II Poszukiwanie różnych artystycznych sposobów na upodmiotowienie przedmiotu. Określenie tematu jako podstawy konstrukcji wypowiedzi scenicznej. Analiza relacji aktora i przedmiotu na scenie. Grupowe dyskusje nad możliwościami teatru przedmiotu. Próba odnalezienia własnego, indywidualnego pojmowania teatru przedmiotu. Badanie autonomicznej specyfiki wybranej materii. Plastyczne i techniczne wsparcie etiud przygotowywanych w trakcie zajęć. W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online. |
Literatura: |
Michaił Antoni Czechow „O technice aktora” Piotr Damulewicz „Ewolucje programu w nauczaniu gry aktora przedmiotem na Wydziale Lalkarskim w Białymstoku – geneza, przemiany, stan obecny” J. Ch. Andersen „Baśnie” Włodzimierz Pawluczuk „Żywioł i forma” Henryk Jurkowski „Szkice z teorii teatru lalek” Bernarda Bielenia "Upodmiotowienie przedmiotu i uprzedmiotowienie aktora – proces przemiany na podstawie inscenizacji „Miriam” Olega Juriewa |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: Zna metody i sposoby wykorzystania różnych konwencji teatru przedmiotu (T_W04); Rozumie specyfikę tworzenia indywidualnych, współczesnych wypowiedzi scenicznych w konwencji teatru przedmiotu (T_W06); Rozumie zasady użycia i funkcjonowania przedmiotu jako środka wyrazu scenicznego (T_W07); W zakresie umiejętności (U) student: Umie współdziałać z innymi osobami w ramach tworzenia wspólnych wypowiedzi scenicznych, wspomaga technicznymi i technologicznymi rozwiązaniami swoich współpracowników (T_U07, T_U08); Potrafi stworzyć własną, elementarną wypowiedź sceniczną w oparciu o zdobytą wiedzę i własną, rozwiniętą osobowość twórczą (T_U01); Umie świadomie posługiwać się techniką i technologią w trakcie realizacji wypowiedzi scenicznych w teatrze przedmiotu (T_U03); Potrafi tworzyć ustne i pisemne wypowiedzi dotyczące omawianych zagadnień i projektów powstających w ramach zajęć w oparciu o zdobytą wiedzę teoretyczną (T_U12); W zakresie kompetencji społecznych (K) student: Jest gotów do wykorzystania nabytej wiedzy w celu formułowania sądów i rozwiązywania problemów poznawczych praktycznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści (T_K01); Jet gotów do współpracy z partnerami, współtworząc, inicjując, organizując działania na najwyższym poziomie artystycznym (T_K06); Umie efektywnie pracować w grupie, sprawnie komunikuje się z zespołem (T_K10); Zna zasady etyki przynależnej artyście teatru (T_K08); Posiada bazę wiedzy i inspiracji do dalszego samorozwoju przez całe życie artystyczne (T_K05). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: I sem. - zaliczenie II sem. - zaliczenie I sem. - Aktywny udział w zajęciach i dyskusjach podczas zajęć. - Rzetelna praca nad przygotowywaniem zadanej pracy poza godzinami zajęć. II sem. - Sprawność w nazywaniu i analizowaniu różnorodnych konwencji teatru przedmiotu. - Wartość artystyczna przygotowanych prac. - Aktywna, etyczna i konstruktywna współpraca w grupie. - Suma aktywności i postępów w obydwu semestrach. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WSL-bd
|
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Maciej Cempura, Piotr Damulewicz, Daria Holovchanska, Mateusz Smaczny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-10 - 2025-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Cempura, Agnieszka Makowska | |
Prowadzący grup: | Maciej Cempura, Agnieszka Makowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.