Technika pracy z aktorem w planie lalkowym - projektowanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/TTL/TPZASL2-Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0215) Muzyka i sztuki sceniczne
|
Nazwa przedmiotu: | Technika pracy z aktorem w planie lalkowym - projektowanie |
Jednostka: | Kierunek TTL rok III |
Grupy: |
Przedmioty wolnego wyboru TTL Przedmioty WSL/TTL rok III sem V |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nabycie (w oparciu o całościową analizę materiału dramaturgicznego) umiejętności ustalenia wzajemnych relacji pomiędzy postaciami scenicznymi i wybudowania na tej podstawie emocjonalnych i przestrzennych sytuacji w różnych improwizowanych wariantach oraz wybór i uzasadnienie najtrafniejszego rozwiązania poprzez użycie środków wyrazowych teatru lalek. Towarzyszenie studiującym reżyserię w tym procesie zostanie pogłębione o referencje estetyczne. Zadania mają na celu pogłębienie umiejętności zdobytych podczas zajęć kierunkowych TTL, które mogą być pomocne przy pracy nad estetyką wypowiedzi scenicznej W pierwszym etapie prac (analitycznych i konwersatoryjnych) istnieje możliwość prowadzenia i uczestnictwa przy wykorzystaniu platformy TEAMS. |
Pełny opis: |
W semestrze zimowym i letnim praca dotyczy przygotowania i prezentacji pomysłu w formie projektu realizującego tematykę podejmowaną na zajęciach. Istnieje możliwość współpracy ze studiującymi reżyserię poprzez projektowanie i realizację elementów scenografii jak również form wykorzystywanych w prezentacji egzaminacyjnej. W obydwu przypadkach stosować będziemy zasady wynikające z procesu: wybór tematu, tekstu, analizy tekstu, określenie estetyki, stworzenie scenariusza i przeprowadzenie prób z wykorzystaniem środków dostępnych teatrowi ożywionej formy. Semestr kończy się zaliczeniem. |
Literatura: |
Kowzan Tadeusz, Znak w teatrze, w: Problemy teorii dramatu i teatru, t. 2: Teatr, wybór i oprac. Janusz Degler, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2003 s. 155-179; Adamski Jerzy, Aktorska analiza postaci, [w:] Wprowadzenie do nauki o teatrze, t. 2: O tworzywie i twórcach dzieła teatralnego, wybór o oprac. Janusz Degler, Wydawnictwo UW, Wrocław 1976 s. 277-300; Wanda Świątkowska, Ciało, przedmiot, lalka – materia prima sort, Teatr 5/2017; Halina Waszkiel, Materia/forma/wizualność, Teatr 4/2015; Artur Duda; Eimuntas Nekrošius i jego teatr zmysłowych metafor; Litteraria Copernicana 29/2018; Denis Bablet, Rewolucje sceniczne XX wieku, przekład Zenobiusz Strzelecki i Krystyna Mazur, Warszawa 1980, PIW; Mikołaj Gorczakow, Lekcje reżyserskie Stanisławskiego, Warszawa 1957, PIW |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: - zna elementy dzieła scenicznego; znarepertuar związany ze specjalnością studiów (T_W01,T_W02); metody i sposoby wykorzystania klasycznych i współczesnych form teatru lalek oraz wykazuje się znajomością stylów i metod gry aktorskiej (T_W04) W zakresie umiejętności (U) student: - wykorzystać nabyte doświadczenia w realizowaniu własnych działań artystycznych opartych na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania swej wyobraźni, intuicji i emocjonalności (T_U04); W zakresie kompetencji społecznych (K) student: -wykorzystania nabytej wiedzy w celu formułowania sądów i rozwiązywania problemów poznawczych praktycznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści (T_K01) |
Metody i kryteria oceniania: |
Semestr zimowy kończy się zaliczeniem, na które składa się: - ocena procesu analitycznego - ocena eksplikacji dotyczącej założeń estetycznych |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Bernarda Bielenia | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT WSL-cw
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernarda Bielenia, Bożena Bojaryn-Przybyła | |
Prowadzący grup: | Bernarda Bielenia, Bożena Bojaryn-Przybyła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia - zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Kontynuacja cyklu przedmiotu z poprzednich dwóch semestrów pogłębiona o możliwości wynikające ze zdobytych doświadczeń. Ukierunkowanie na samodzielność w podejmowaniu decyzji dotyczących metod pracy z aktorem, konwencji, estetyki i środków wykorzystanych w przygotowanej prezentacji. Efektem końcowym jest eksplikacja oraz propozycje estetyczne w konwencji teatru ożywionej formy odnoszące się do tematu pracy semestralnej. |
|
Pełny opis: |
Praca w semestrze zimowym rozpocznie jako punkt wyjścia temat - Nie ma - i analiza pojęcia w kontekście możliwości dla sceny teatru ożywionej formy. Wybór tekstu rozpoczniemy od wyjściowej propozycji dramatu B. Bukowskiego "Dorosło" w kontekście cyklu reportaży M. Szczygła "Nie ma". Praca może przebiegać w oparciu o ten dramat lub w oparciu o inny tekst, który dotyka problematyki określonego w zadaniu tematu. Proces prowadzący do efektu końcowego zawiera etapy: wybór tematu, tekstu, analizy tekstu, określenie estetyki, stworzenie scenariusza i przeprowadzenie prób z wykorzystaniem środków dostępnych teatrowi ożywionej formy. Prace koncepcyjne można realizować we współpracy z reżyserem przygotowującym pokaz egzaminacyjny. |
|
Literatura: |
Literatura wskazana w Podstawowym opisie sylabusa oraz: - M. Szczygieł "Nie ma" - niepublikowane dramaty B. Bukowskiego zostaną udostępnione podczas zajęć - inna literatura związana z indywidualnymi propozycjami prac |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.