Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technika pracy z aktorem w planie lalkowym - projektowanie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSL/TTL/TPZASL2-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Technika pracy z aktorem w planie lalkowym - projektowanie
Jednostka: Kierunek TTL rok III
Grupy: Przedmioty wolnego wyboru TTL
Przedmioty WSL/TTL rok III sem V
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest nabycie (w oparciu o całościową analizę materiału dramaturgicznego) umiejętności ustalenia wzajemnych relacji pomiędzy postaciami scenicznymi i wybudowania na tej podstawie emocjonalnych i przestrzennych sytuacji w różnych improwizowanych wariantach oraz wybór i uzasadnienie najtrafniejszego rozwiązania poprzez użycie środków wyrazowych teatru lalek. Towarzyszenie studiującym reżyserię w tym procesie zostanie pogłębione o referencje estetyczne.

Zadania mają na celu pogłębienie umiejętności zdobytych podczas zajęć kierunkowych TTL, które mogą być pomocne przy pracy nad estetyką wypowiedzi scenicznej

W pierwszym etapie prac (analitycznych i konwersatoryjnych) istnieje możliwość prowadzenia i uczestnictwa przy wykorzystaniu platformy TEAMS.

Pełny opis:

W semestrze zimowym i letnim praca dotyczy przygotowania i prezentacji pomysłu w formie projektu realizującego tematykę podejmowaną na zajęciach. Istnieje możliwość współpracy ze studiującymi reżyserię poprzez projektowanie i realizację elementów scenografii jak również form wykorzystywanych w prezentacji egzaminacyjnej.

W obydwu przypadkach stosować będziemy zasady wynikające z procesu: wybór tematu, tekstu, analizy tekstu, określenie estetyki, stworzenie scenariusza i przeprowadzenie prób z wykorzystaniem środków dostępnych teatrowi ożywionej formy.

Semestr kończy się zaliczeniem.

Literatura:

Kowzan Tadeusz, Znak w teatrze, w: Problemy teorii dramatu i teatru, t. 2: Teatr, wybór i oprac. Janusz Degler, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2003 s. 155-179;

Adamski Jerzy, Aktorska analiza postaci, [w:] Wprowadzenie do nauki o teatrze, t. 2: O tworzywie i twórcach dzieła teatralnego, wybór o oprac. Janusz Degler, Wydawnictwo UW, Wrocław 1976 s. 277-300;

Wanda Świątkowska, Ciało, przedmiot, lalka – materia prima sort, Teatr 5/2017; Halina Waszkiel, Materia/forma/wizualność, Teatr 4/2015;

Artur Duda; Eimuntas Nekrošius i jego teatr zmysłowych metafor; Litteraria Copernicana 29/2018;

Denis Bablet, Rewolucje sceniczne XX wieku, przekład Zenobiusz Strzelecki i Krystyna Mazur, Warszawa 1980, PIW;

Mikołaj Gorczakow, Lekcje reżyserskie Stanisławskiego, Warszawa 1957, PIW

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy (W) student:

- zna elementy dzieła scenicznego; znarepertuar związany ze specjalnością studiów (T_W01,T_W02); metody i sposoby wykorzystania klasycznych i współczesnych form teatru lalek oraz wykazuje się znajomością stylów i metod gry aktorskiej (T_W04)

W zakresie umiejętności (U) student:

- wykorzystać nabyte doświadczenia w realizowaniu własnych działań artystycznych opartych na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania

swej wyobraźni, intuicji i emocjonalności (T_U04);

W zakresie kompetencji społecznych (K) student:

-wykorzystania nabytej wiedzy w celu formułowania sądów i rozwiązywania problemów poznawczych praktycznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści (T_K01)

Metody i kryteria oceniania:

Semestr zimowy kończy się zaliczeniem, na które składa się:

- ocena procesu analitycznego

- ocena eksplikacji dotyczącej założeń estetycznych

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Bernarda Bielenia
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WSL ćwiczenia - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernarda Bielenia, Bożena Bojaryn-Przybyła
Prowadzący grup: Bernarda Bielenia, Bożena Bojaryn-Przybyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WSL ćwiczenia - zaliczenie
Skrócony opis:

Kontynuacja cyklu przedmiotu z poprzednich dwóch semestrów pogłębiona o możliwości wynikające ze zdobytych doświadczeń. Ukierunkowanie na samodzielność w podejmowaniu decyzji dotyczących metod pracy z aktorem, konwencji, estetyki i środków wykorzystanych w przygotowanej prezentacji. Efektem końcowym jest eksplikacja oraz propozycje estetyczne w konwencji teatru ożywionej formy odnoszące się do tematu pracy semestralnej.

Pełny opis:

Praca w semestrze zimowym rozpocznie jako punkt wyjścia temat - Nie ma - i analiza pojęcia w kontekście możliwości dla sceny teatru ożywionej formy.

Wybór tekstu rozpoczniemy od wyjściowej propozycji dramatu B. Bukowskiego "Dorosło" w kontekście cyklu reportaży M. Szczygła "Nie ma". Praca może przebiegać w oparciu o ten dramat lub w oparciu o inny tekst, który dotyka problematyki określonego w zadaniu tematu.

Proces prowadzący do efektu końcowego zawiera etapy:

wybór tematu, tekstu, analizy tekstu, określenie estetyki, stworzenie scenariusza i przeprowadzenie prób z wykorzystaniem środków dostępnych teatrowi ożywionej formy.

Prace koncepcyjne można realizować we współpracy z reżyserem przygotowującym pokaz egzaminacyjny.

Literatura:

Literatura wskazana w Podstawowym opisie sylabusa oraz:

- M. Szczygieł "Nie ma"

- niepublikowane dramaty B. Bukowskiego zostaną udostępnione podczas zajęć

- inna literatura związana z indywidualnymi propozycjami prac

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)