Technika pracy z aktorem w planie lalkowym - projektowanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/TTL/TPZASL2-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technika pracy z aktorem w planie lalkowym - projektowanie |
Jednostka: | Kierunek TTL rok III |
Grupy: |
Przedmioty wolnego wyboru TTL Przedmioty WSL/TTL rok III sem VI |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
6.00
LUB
5.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nabycie (w oparciu o całościową analizę materiału dramaturgicznego) umiejętności ustalenia wzajemnych relacji pomiędzy postaciami scenicznymi i wybudowania na tej podstawie emocjonalnych i przestrzennych sytuacji w różnych improwizowanych wariantach oraz wybór i uzasadnienie najtrafniejszego rozwiązania poprzez użycie środków wyrazowych teatru lalek. Towarzyszenie studiującym reżyserię w tym procesie zostanie pogłębione o referencje estetyczne. Zadania mają na celu pogłębienie umiejętności zdobytych podczas zajęć kierunkowych TTL, które mogą być pomocne przy pracy nad estetyką wypowiedzi scenicznej W pierwszym etapie prac (analitycznych i konwersatoryjnych) istnieje możliwość prowadzenia i uczestnictwa przy wykorzystaniu platformy TEAMS. |
Pełny opis: |
W semestrze zimowym i letnim praca dotyczy przygotowania i prezentacji pomysłu w formie projektu realizującego tematykę podejmowaną na zajęciach. Istnieje możliwość współpracy ze studiującymi reżyserię poprzez projektowanie i realizację elementów scenografii jak również form wykorzystywanych w prezentacji egzaminacyjnej. W obydwu przypadkach stosować będziemy zasady wynikające z procesu: wybór tematu, tekstu, analizy tekstu, określenie estetyki, stworzenie scenariusza i przeprowadzenie prób z wykorzystaniem środków dostępnych teatrowi ożywionej formy. Semestr kończy się zaliczeniem. |
Literatura: |
Kowzan Tadeusz, Znak w teatrze, w: Problemy teorii dramatu i teatru, t. 2: Teatr, wybór i oprac. Janusz Degler, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2003 s. 155-179; Adamski Jerzy, Aktorska analiza postaci, [w:] Wprowadzenie do nauki o teatrze, t. 2: O tworzywie i twórcach dzieła teatralnego, wybór o oprac. Janusz Degler, Wydawnictwo UW, Wrocław 1976 s. 277-300; Wanda Świątkowska, Ciało, przedmiot, lalka – materia prima sort, Teatr 5/2017; Halina Waszkiel, Materia/forma/wizualność, Teatr 4/2015; Artur Duda; Eimuntas Nekrošius i jego teatr zmysłowych metafor; Litteraria Copernicana 29/2018; Denis Bablet, Rewolucje sceniczne XX wieku, przekład Zenobiusz Strzelecki i Krystyna Mazur, Warszawa 1980, PIW; Mikołaj Gorczakow, Lekcje reżyserskie Stanisławskiego, Warszawa 1957, PIW |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy - zna elementy dzieła scenicznego; zna repertuar związany ze specjalnością studiów (T_W01,T_W02); metody i sposoby wykorzystania klasycznych i współczesnych form teatru lalek oraz wykazuje się znajomością stylów i metod gry aktorskiej (T_W04) W zakresie umiejętności (U) student: - wykorzystać nabyte doświadczenia w realizowaniu własnych działań artystycznych opartych na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania swej wyobraźni, intuicji i emocjonalności (T_U04); W zakresie kompetencji społecznych (K) student: -wykorzystania nabytej wiedzy w celu formułowania sądów i rozwiązywania problemów poznawczych praktycznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści (T_K01) |
Metody i kryteria oceniania: |
Semestr zimowy kończy się zaliczeniem, na które składa się: - ocena procesu analitycznego - ocena eksplikacji dotyczącej założeń estetycznych |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia warsztatowe, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernarda Bielenia, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Bernarda Bielenia | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia warsztatowe - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia warsztatowe, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernarda Bielenia, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Bernarda Bielenia | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia warsztatowe - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia warsztatowe, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernarda Bielenia, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Bernarda Bielenia | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia warsztatowe - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WSL-cww
|
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia warsztatowe, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernarda Bielenia, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Bernarda Bielenia | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia warsztatowe - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-10 - 2025-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia warsztatowe, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernarda Bielenia, Artur Dwulit | |
Prowadzący grup: | Bernarda Bielenia | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia warsztatowe - zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Kontynuacja cyklu przedmiotu z poprzednich semestrów pogłębiona o możliwości wynikające ze zdobytych doświadczeń. Ukierunkowanie na samodzielność w podejmowaniu decyzji dotyczących metod współpracy z reżyserem i aktorem, konwencji, estetyki i środków wykorzystanych w przygotowanej eksplikacji lub prezentacji. Efektem końcowym jest eksplikacja oraz propozycje estetyczne w konwencji teatru ożywionej formy odnoszące się do tematu pracy semestralnej. |
|
Pełny opis: |
Praca w semestrze letnim rozpocznie jako punkt wyjścia temat zgłoszony przez odbywających zajęcia - i analiza w kontekście możliwości dla sceny teatru ożywionej formy. Wybór tekstu rozpoczniemy od wyjściowej propozycji dramatu, propozycji literackiej lub innego źródła będącego odniesieniem dla zgłaszanego tematu. Praca może przebiegać w oparciu o różne źródła kulturowe. Proces prowadzący do efektu końcowego zawiera etapy: wybór tematu, tekstu, analizy tekstu, określenie estetyki, stworzenie scenariusza i przeprowadzenie prób z wykorzystaniem środków dostępnych teatrowi ożywionej formy. |
|
Literatura: |
Literatura wskazana w Podstawowym opisie sylabusa oraz literatura źródłowa i przedmiotowa korespondująca z tematem prac studenckich |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.