Seminarium reżyserskie. Wolny wybór - projektowanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/TTL/SR04 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium reżyserskie. Wolny wybór - projektowanie |
Jednostka: | Kierunek TTL rok III |
Grupy: |
Przedmioty wolnego wyboru TTL Przedmioty WSL/TTL rok III sem VI |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta w narzędzia niezbędne do analizy zagadnień teatralnych pod kątem towarzyszenia reżyserowi w konstruowaniu scenariuszy i egzemplarzy reżyserskich zawierających koncepcję widowiska teatralnego. Celem jest również aktywne uczestniczenie w temacie podejmowanym przez studentów reżyserii poprzez uzupełnienie o aspekt plastycznej narracji. |
Pełny opis: |
W ramach zajęć seminaryjnych studentki kierunku technologia teatru lalek współpracują ze studentami kierunku reżyserii w ramach tworzenia koncepcji plastycznych opisanych w egzemplarzach reżyserskich spektakli na podstawie dowolnego materiału. Wyrobienie narzędzi niezbędnych do współpracy scenografa z reżyserem - słuchania, zadawania pytań, wchodzenia w dialog, proponowania rozwiązań - jest nadrzędnym celem zajęć seminaryjnych. Zadaniem studentek jest dostarczenie reżyserom inspiracji ikonograficznych, zaprojektowanie przestrzeni, kostiumów, rekwizytów, animantów, jeśli to konieczne - także multimediów. Szczególny nacisk zostanie położony na dobór formy spójnej z treścią i interpretacją utworu/tematu zaproponowaną przez reżysera, pozwalającej jednocześnie wykorzystać środki wyrazu teatru lalek. Równolegle do pracy nad scenograficznymi koncepcjami spektakli skierowanych do widza dziecięcego/młodzieżowego, w procesie zajęć konwersatoryjnych omawiane będą teksty źródłowe z zakresu antropologii kulturowej, literaturoznawstwa, wiedzy o teatrze, performatyki, historii sztuki, psychologii a także reportażu. Bibliografię uzupełnią materiały audiowizualne prezentowane podczas zajęć. Interpretacja tych tekstów ma ułatwić studentkom konieczne w zawodzie scenografa poruszanie się po świecie humanistyki, poszukiwanie kontekstów pogłębiających interpretację branego na warsztat materiału oraz budowanie złożonych znaczeniowo i estetycznie narracji wizualnych. Zajęcia mogą odbywać się w formule online w sytuacjach uniemożliwiających spotkanie stacjonarne. |
Literatura: |
Dobór lektur podstawowych będzie zależny od decyzji studentów dotyczących materiału, nad którym rozpoczną pracę. Lektury uzupełniające, stanowiące kontynuację ogólnohumanistycznych rozważań z poprzednich semestrów: 1. Zbigniew Majchrowski, „Dziady jako arcy- „dzieło w ruchu”, w: „Cela Konrada”, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 1998, 2. Leszek Kolankiewicz, „Zmarli śpieszą, gdzie ich guślarz woła” w: „Dziady. Teatr Święta zmarłych”, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2020, 3. Tadeusz Kantor, „Teatr Śmierci” w: „Pisma”, Ossolineum, Kraków 2005, 4. Marek Pieniążek, „Akt twórczy jako mimesis: Dziś są moje urodziny - ostatni spektakl Tadeusza Kantora” (fragmenty), Universitas, Kraków 2005, 5. Erica Fischer-Lichte, „Estetyka performatywności” (fragmenty dot. obecności i reprezentacji), Księgarnia Akademicka, Kraków 2008, 6. Jean Baudrillard, „Symulakry i symulacja” (fragmenty), Sic! Warszawa 2005, 7. Józef Opalski, „Rozmowy o Konradzie Swinarskim i Hamlecie” (fragmenty), Wydawnictwo Literackie, Kraków 2006, 8. Denis Diderot, „Paradoks o aktorze” w: „Paradoks o aktorze i inne utwory”, Czytelnik, Warszawa 1958, 9. Mariusz Szczygieł, „Nie ma”, Dowody na Istnienie, Warszawa 2018. Materiały audiowizualne: 1. „Dziś są moje urodziny” reż. Tadeusz Kantor, 2. „Życie i śmierć Mariny Abramovic według Boba Wilsona” reż. Giada Colagrande, 3. „Wszystko na sprzedaż” reż. Andrzej Wajda, 4. „Wyjście przez sklep z pamiątkami” reż. Banksy. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: - zna podstawowe zagadnienia obejmujące nauki humanistyczne; zna elementy dzieła scenicznego (T_W01), - rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji oraz dysponuje podstawową wiedzą, która pozwoli mu na zbudowanie kontekstu historycznego i kulturowego w dziele teatralnym (T_W03), - zna możliwości wykorzystania i mieszania konwencji i stylów przynależnych teatrowi lalek i żywego planu w celu uzyskania współczesnej wymowy dzieła artystycznego (T_W06), - zna wzajemne relacje między teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także wykorzystuje tę wiedzę do dalszego rozwoju artystycznego (T_W09); W zakresie umiejętności (U) student: - potrafi dysponować wiedzą i umiejętnościami potrzebnymi do kreowania koncepcji artystycznych; prezentować wysoko rozwiniętą osobowość twórczą umożliwiającą ich tworzenie i realizację (T_U01), - potrafi zrozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza i możliwości jego wykorzystania w procesie budowania dzieła teatralnego z użyciem środków teatru lalek (T_U02), - umie współdziałać i współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych (T_U07), - umie słuchać współpracowników i umie wykorzystywać ich uwagi dla realizacji wspólnego celu jakim jest spektakl teatralny (T_U08); W zakresie kompetencji społecznych (K) student: - jest gotów do konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób (T_K03). |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia (zal.) przedmiotu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz stworzenie we współpracy ze studentem/studentami kierunku reżyserii koncepcji plastycznej przedstawienia. Mile widziany jest udział w obronach egzemplarzy przez studentów reżyserii, nie jest on jednak warunkiem zaliczenia. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia warsztatowe, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernarda Bielenia, Konrad Dworakowski, Honorata Mierzejewska-Mikosza, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Bernarda Bielenia, Konrad Dworakowski, Honorata Mierzejewska-Mikosza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia warsztatowe - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WSL-cww
WT ŚR CZ PT WSL-cww
|
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia warsztatowe, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernarda Bielenia, Helena Radzikowska, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Bernarda Bielenia, Helena Radzikowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia warsztatowe - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-10 - 2025-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia warsztatowe, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernarda Bielenia, Artur Dwulit, Magdalena Turna | |
Prowadzący grup: | Bernarda Bielenia, Magdalena Turna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia warsztatowe - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.