Seminarium reżyserskie. Dramat klasyczny - projektowanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/TTL/SR03 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium reżyserskie. Dramat klasyczny - projektowanie |
Jednostka: | Kierunek TTL rok III |
Grupy: |
Przedmioty wolnego wyboru TTL Przedmioty WSL/TTL rok III sem V |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta w narzędzia niezbędne do analizy zagadnień teatralnych pod kątem towarzyszenia w konstruowaniu scenariuszy i egzemplarzy reżyserskich zawierających koncepcję widowiska teatralnego. Celem jest również aktywne uczestniczenie w temacie podejmowanym przez studentów reżyserii poprzez uzupełnienie o aspekt plastycznej narracji. W efekcie powstały egzemplarz powinien spełniać możliwości realizacyjne w warunkach teatralnych. |
Pełny opis: |
Po wybraniu materiału będącego przedmiotem analizy (dramat klasyczny/dramat współczesny lub motyw wywiedziony z literatury czy innego źródła będącego podstawą pracy semestralnej) przy użyciu odpowiednich narzędzi interpretacyjnych takich jak: a. analiza historyczna b. analiza psychologiczna c. analiza filozoficzna d. analiza antropologiczna e. analiza kluczem psychoanalizy Freuda f. analiza kluczem psychologii głębi Junga i jego kontynuatorów studentka/student przedstawi stan swoich badań analitycznych, które będą się wiązały z opracowywaną koncepcją realizacji reżyserskiej i w takim kształcie złoży się na pełny opis egzemplarza reżyserskiego. Możliwa jest praca nad własnym projektem będącym teatralną koncepcją teatralnej konwencji opowiadania obrazem. Możliwie szeroki kontekst badawczy podczas pracy analitycznej znajdzie referencję w syntetycznym opisie końcowym. Zajęcia mogą odbywać się w formule online w sytuacjach uniemożliwiających spotkanie stacjonarne. |
Literatura: |
C.G. Jung, Archetypy i symbole. Z. Freud, Wstęp do psychoanalizy. B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. M. Wais, Ścieżki baśni. W. Propp, Morfologia bajki. H. Jurkowski, Dramaturgia teatru lalek. H. Jurkowski, Antologia tekstów. E. Barba, Ziemia popiołu i diamentów. J. Grotowski, Teatr ubogi. Ubersfeld, Czytanie teatru. K. Braun, Przestrzeń teatralna. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii. Z. Strzelecki, Konwencje scenograficzne. T. Kantor, Pisma. A. Kulawik, Poetyka. Arystoteles, Poetyka. J. Campbell, Bohater o tysiącu twarzy, Potęga mitu M. Leyko (red.) M. Bartosiak (red.), Kulturowe konteksty dramatu współczesnego V. Sajkiewicz (red.), E. Wąchocka (red.),Przestrzenie we współczesnym teatrze i dramacie Literatura uzupełniająca zostanie wybrana indywidualnie, w zależności od tematu analitycznego |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: jest wyposażony w rzetelne podstawy wiedzy na temat kodów i znaków kulturowych służących do interpretacji materiału literackiego, malarskiego oraz muzycznego, służących pracy nad egzemplarzem reżyserskim - R W2 dysponuje narzędziami do posługiwania się wiedzą w przestrzeni kontekstu historycznego, filozoficznego, literackiego w zderzeniu z interpretacją i przetwarzaniem na język teatralny materiału wykorzystywanego do tworzenia koncepcji teatralnych - R W3 wykazuje się znajomością stylów gry aktorskiej i konwencji teatralnych niezbędnych do tworzenia komunikatu scena – widownia - R W5 posiada umiejętność rozpoznawania wybranych elementów kultury materialnej poszczególnych epok w kontekście interpretowania materiału przygotowywanego pod egzemplarz reżyserski - R W12 W zakresie umiejętności (U) student: rozumie istotę konstrukcji egzemplarza reżyserskiego, samodzielnie ocenia materiał wybrany pod pracę nad koncepcją teatralną - R U2 umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie koncepcji przedstawienia zawartej w egzemplarzu reżyserskim - R U4 opanował efektywne techniki ćwiczenia umiejętności warsztatowych, które umożliwiają doskonalenia warsztatu pisania i opracowywania egzemplarzy reżyserskich - R U9 nabył doświadczenia w realizowaniu własnych koncepcji etiud i spektakli w wyniku swobodnego i niezależnego wykorzystywania swej wyobraźni, intuicji i emocjonalności - R U10 umie swobodnie wypowiadać się (ustnie i pisemnie) na temat własnych koncepcji teatralnych związanych z tworzonym egzemplarzem reżyserskim - R U14 W zakresie kompetencji społecznych (K) student: umie podejmować samodzielną prace, wykazując się przy tym: zbieraniem, analizowaniem i interpretowaniem informacji, rozwijaniem idei i formułowaniem krytycznej argumentacji - R K1 jest zdolny w różnych sytuacjach do efektywnego wykorzystania wyobraźni i intuicji w zakresie interpretowania materiału analizowanego pod egzemplarz reżyserski jak również w sytuacji obrony i prezentowania koncepcji teatralnej - R K2 wykazuje zdolność podjęcia samooceny - R K3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega zaangażowanie w pracę poprzez realizowanie zadań stawianych przez prowadzącego oraz rozszerzanie pola badawczego poprzez własne poszukiwania. Praca semestralna w postaci eksplikacji dotyczącej koncepcji plastycznej stanowi podstawę zaliczenia. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia warsztatowe, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Bernarda Bielenia, Rafał Szumski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia warsztatowe - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WSL-cww
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia warsztatowe, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Turna | |
Prowadzący grup: | Magdalena Turna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia warsztatowe - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.