Seminarium reżyserskie. Literatura dla dzieci i młodzieźy - projektowanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/TTL/SR01 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium reżyserskie. Literatura dla dzieci i młodzieźy - projektowanie |
Jednostka: | Kierunek TTL rok II |
Grupy: |
Przedmioty wolnego wyboru TTL Przedmioty WSL/TTL rok II sem III |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia o charakterze konwersatoryjnym mają na celu wypracowanie przez studentów indywidualnego warsztatu scenografa teatru lalek w zakresie wstępnego przygotowania i opisania we współpracy ze studentem kierunku reżyserii koncepcji plastycznej przyszłego spektaklu teatralnego skierowanego do odbiorcy dziecięcego/młodzieżowego. |
Pełny opis: |
W ramach zajęć seminaryjnych studentki kierunku technologia teatru lalek współpracują ze studentami kierunku reżyserii w ramach tworzenia koncepcji plastycznych opisanych w egzemplarzach reżyserskich spektakli skierowanych do widza dziecięcego/młodzieżowego. Wyrobienie narzędzi niezbędnych do współpracy scenografa z reżyserem - słuchania, zadawania pytań, wchodzenia w dialog, proponowania rozwiązań - jest nadrzędnym celem zajęć seminaryjnych. Zadaniem studentek jest dostarczenie reżyserom inspiracji ikonograficznych, zaprojektowanie przestrzeni, kostiumów, rekwizytów, animantów, jeśli to konieczne - także multimediów. Szczególny nacisk zostanie położony na dobór formy spójnej z treścią i interpretacją utworu zaproponowaną przez reżysera, pozwalającej jednocześnie wykorzystać środki wyrazu teatru lalek. Równolegle do pracy nad scenograficznymi koncepcjami spektakli skierowanych do widza dziecięcego/młodzieżowego, w procesie zajęć konwersatoryjnych omawiane będą teksty źródłowe z zakresu antropologii kulturowej, literaturoznawstwa, wiedzy o teatrze, performatyki, historii sztuki, psychologii . Bibliografię uzupełnią materiały audiowizualne prezentowane podczas zajęć. Interpretacja tych tekstów ma ułatwić studentkom konieczne w zawodzie scenografa poruszanie się po świecie humanistyki, poszukiwanie kontekstów pogłębiających interpretację branego na warsztat materiału oraz budowanie złożonych znaczeniowo i estetycznie narracji wizualnych. |
Literatura: |
1. Olga Tokarczuk, „Czuły narrator” (wykład noblowski) w: „Czuły narrator”, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2020, 2. Roland Barthes, „Światło obrazu. Uwagi o fotografii” (fragmenty), Wydawnictwo KR, Warszawa 1995, 3.. Richard Schechner, „Performatyka. Wstęp” (fragmenty dot. liminalności i dramatu społecznego), Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, Wrocław 2006, 5. Johan Huizinga, „Homo ludens” (fragmenty), Czytelnik, Warszawa 1985, 6. Roger Caillois, „Gry i ludzie” (fragmenty), Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 1997 7. Jacek Rybarkiewicz "Architektura pola kreacji teatralnej" Monografia, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2009 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: - zna podstawowe zagadnienia obejmujące nauki humanistyczne; zna elementy dzieła scenicznego (T_W01), - rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji oraz dysponuje podstawową wiedzą, która pozwoli mu na zbudowanie kontekstu historycznego i kulturowego w dziele teatralnym (T_W03), - zna możliwości wykorzystania i mieszania konwencji i stylów przynależnych teatrowi lalek i żywego planu w celu uzyskania współczesnej wymowy dzieła artystycznego (T_W06), - zna wzajemne relacje między teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także wykorzystuje tę wiedzę do dalszego rozwoju artystycznego (T_W09); W zakresie umiejętności (U) student: - potrafi dysponować wiedzą i umiejętnościami potrzebnymi do kreowania koncepcji artystycznych; prezentować wysoko rozwiniętą osobowość twórczą umożliwiającą ich tworzenie i realizację (T_U01), - potrafi zrozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza i możliwości jego wykorzystania w procesie budowania dzieła teatralnego z użyciem środków teatru lalek (T_U02), - umie współdziałać i współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych (T_U07), - umie słuchać współpracowników i umie wykorzystywać ich uwagi dla realizacji wspólnego celu jakim jest spektakl teatralny (T_U08); W zakresie kompetencji społecznych (K) student: - jest gotów do konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób (T_K03). |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia (zal.) przedmiotu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz stworzenie we współpracy ze studentem/studentami kierunku reżyserii koncepcji plastycznej przedstawienia. Mile widziany jest udział w obronach egzemplarzy przez studentów reżyserii, nie jest on jednak warunkiem zaliczenia. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jacek Malinowski, Honorata Mierzejewska-Mikosza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL wykład - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WSL-w
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Jarosz, Honorata Mierzejewska-Mikosza | |
Prowadzący grup: | Robert Jarosz, Honorata Mierzejewska-Mikosza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL wykład - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.