Wstęp do wspólczesnych technik lalkowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/RTL/WWTL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do wspólczesnych technik lalkowych |
Jednostka: | Kierunek RTL rok II |
Grupy: |
Przedmioty wolnego wyboru RTL Przedmioty WSL/RTL rok II sem III |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi trendami i konwencjami współczesnego teatru lalek, a także praktyka w tej dziedzinie. Dobór form, inspiracji, a także metod pracy ma zapewnić studentom kompleksową orientację w obrębie problemu, jak również dostarczyć niezbędnej praktyki do aktywnego tworzenia. |
Pełny opis: |
Zagadnienia poruszane podczas zajęć: 1. Podstawowe konwencje i trendy obowiązujące we współczesnym teatrze lalek. 2. Animacja lalką w konwencji współczesnego teatru lalek 3. Słowo+lalka 4. Motoryka działania lalki 5. Transpozycja emocji z ciała aktora na lalkę 6. Budowanie etiudy w konwencji współczesnego teatru lalek 7. Nowatorskie środki wyrazu we współczesnym teatrze lalek 8. Budowanie sceny dialogowej w konwencji współczesnego teatru lalek 9. Praca z wyobraźnią |
Literatura: |
1. Halina Waszkiel - Dramaturgia Polskiego Teatru Lalek 2. Puppetry in the 21st Century: Reflections and Challenges - pod red. Marzeny Wiśniewskiej i Karola Suszczyńskiego 3.Dolls and Puppets: Contemporaineity and tradition - pod red. Kamila Kopani 4. Metamorfozy teatru lalek w XXw. 5. Savarese, Barba- Sekretna sztuka aktora. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: - rozpoznaje specyfikę teatru lalek w zakresie współczesnych technik teatru lalek; (R_W10) - identyfikuje formy i techniki używane w teatrze lalek; (R_W06 ) - rozróżnia zasady działania na scenie lalki (formy plastycznej) i współdziałania aktora i lalki; (R_W08, R_W09) W zakresie umiejętności (U) student: - stosuje formę plastyczną w różnych funkcjach scenicznych (jako postać, symbol, rekwizyt, materiał plastyczny); (R_U04) - animuje wybraną formą plastyczną; (R_U09) - przenosi emocje na formę; (R_U09) - konstruuje autorską wypowiedź sceniczną z użyciem formy plastycznej; (R_U03) - proponuje nowe sposoby na działanie lalką; (R_U10) - wielokrotnie odtwarza rolę i układ etiudy/sceny (R_U10), - łączy animację formy z tekstem; (R_U10) - pracuje w zespole nad wspólnym efektem; (R_U07) W zakresie kompetencji społecznych (K) student: - pracuje w zespole; (R_K10) - ma świadomość popełnianych błędów; (R_K02) - przygotowuje się do prezentacji publicznej; (R_K01) - pracuje samodzielnie; (R_K04) - przestrzega poczynionych ustaleń; (R_K08) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach stacjonarnych. Możliwe zaliczenie na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach online. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-27 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paula Czarnecka, Marta Rau, Karol Smaczny | |
Prowadzący grup: | Paula Czarnecka, Karol Smaczny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL ćwiczenia - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-12 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paula Czarnecka, Marta Rau, Karol Smaczny | |
Prowadzący grup: | Paula Czarnecka, Karol Smaczny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi trendami i konwencjami współczesnego teatru lalek, a także praktyka w tej dziedzinie. Dobór form, inspiracji, a także metod pracy ma zapewnić studentom kompleksową orientację w obrębie problemu, jak również dostarczyć niezbędnej praktyki do aktywnego tworzenia. |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia poruszane podczas zajęć: 1. Podstawowe konwencje i trendy obowiązujące we współczesnym teatrze lalek. 2. Dorobek artystyczny czołowych twórców współczesnego teatru lalek. 3. Popularne materiały do budowy lalek. 4. Animacja bepośrednia 5. Animacja pośrednia 6. Lalka i animator 7. Praca z wyobraźnią 8. Budowanie etiudy w konwencji współczesnego teatru lalek 9. Motoryka działania lalki 10. Transpozycja emocji z ciała aktora na lalkę |
|
Literatura: |
1. Halina Waszkiel - Dramaturgia Polskiego Teatru Lalek 2. Henryk Jurkowski – Szkice z teorii teatru lalek 3. Henryk Jurkowski - Przemiany ikonosfery. Wizualny kontekst teatru |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paula Czarnecka, Marta Rau, Karol Smaczny | |
Prowadzący grup: | Paula Czarnecka, Karol Smaczny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Celem semestru jest rozpoznanie podstaw animacji lalki stolikowej oraz tworzenie i animacja form współczesnych zbudowanych z formy i ciała aktora. Zadaniem studenta będzie budowanie autorskich wypowiedzi w konwencji współczesnego teatru formy. |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia poruszane podczas zajęć: 1. Podstawy animacji lalką stolikową 2. Podstawy animacji lalką składającą się z ciała aktora i formy 3. Praca z wyobraźnią 4. Transpozycja emocji z ciała aktora na lalkę 5. Budowanie etiudy w konwencji współczesnego teatru lalek 6. Podstawowe konwencje i trendy obowiązujące we współczesnym teatrze lalek 7. Praca nad etiudą zbiorową |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paula Czarnecka, Marta Rau, Karol Smaczny | |
Prowadzący grup: | Paula Czarnecka, Karol Smaczny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.