Teorie współczesnego teatru i strategie dramaturgiczne XXw.
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | WSL/RTL/TWTSDXXw-L |
| Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0215) Muzyka i sztuki sceniczne
|
| Nazwa przedmiotu: | Teorie współczesnego teatru i strategie dramaturgiczne XXw. |
| Jednostka: | Kierunek RTL rok III |
| Grupy: |
Przedmioty wolnego wyboru RTL Przedmioty WSL/RTL rok III sem VI |
| Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
| Język prowadzenia: | Polski |
| Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zdobycie przez studentów/tki podstawowej wiedzy na temat najnowszych nurtów i strategii artystycznych w sztukach performatywnych w Polsce i na świecie oraz ich społecznych i kulturowych uwarunkowań; a także zdobycie podstawowych umiejętności analizy i interpretacji dzieła teatralnego. |
| Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć będą strategie i koncepcje teatralne, uformowane w XX wieku, a także nowe nurty charakterystyczne dla pierwszych dwóch dekad XXI wieku. Wychodząc od wybranych przedstawień, będziemy przyglądać się, jak ich twórcy i twórczynie poszukują właściwego dla swoich celów języka scenicznego i jak wpisują go w kontekst historyczny, kulturowy i społeczny. Sięgając do przeszłości teatru, będziemy szukać kontynuacji najważniejszych nurtów artystycznych XX wieku w dzisiejszych sztukach performatywnych. W programie zajęć: I. Przegląd najważniejszych nurtów teatralnych XX wieku i ich kontynuacji: – koncepcja nadmarionety Craiga a teatr śmierci Tadeusza Kantora; – teatr polityczny Piscatora a współczesny teatr polityczny (Christoph Schlingensief, Oliver Frljić, Rodrigo Garcia) i teatr faktów (Milo Rau) – biomechanika Meyerholda a współczesny teatr ruchu; – realizm Antoine'a i teatr nowego realizmu Kornéla Mundruczó; – teatr okrucieństwa Artauda a teatr brutalistów in-yer-face: Sarah Kane, Mark Ravenhill; – odnowienie dawnych konwencji teatralnych: Giorgio Strehler i Dario Fo, wędrowny teatr Ondreja Spišáka; – teatr źródeł Grotowskiego i jego współcześni kontynuatorzy: Pieśń Kozła, ZAR. II. Nowe kierunki w teatrze XXI wieku: – teatr postdramatyczny (René Pollesch, Gob Squad) – autoteatr i autofikcja – autobiografie w teatrze (Wojtek Ziemilski "Mała narracja", Anna Karasińska "Ewelina płacze") – verbatim i teatr non-fiction (Teatr.doc, Milo Rau, Gregory Burke) – teatr "ekspertów życia" – nie-aktorzy na scenie (Rimini Protokoll) – teatr immersyjny (Punch Drunk „Sleep No More”, Marcin Wierzchowski "Sekretne życie Friedmanów") – transgresja w teatrze (Vegard Vinge i Ida Müller, Markus Öhrn) – teatr nowych mediów –VR na scenie (Krzysztof Garbaczewski) – teatr włączający (Teatr 21 Justyny Sobczyk) – performans społeczny (Grupa Voina, Pussy Riot, Yes Men Group) W ramach zajęć studenci/tki przygotują wystąpienie dotyczące jednej z omawianych teorii/strategii (w formie wykładu performatywnego, manifestu, performansu, akcji lub innej formy). Nie jest dozwolone wykorzystywanie w pracy zaliczeniowej tekstów generowanych przez AI. Zajęcia odbywać się będą w trybie stacjonarnym lub online, tryb hybrydowy nie jest możliwy. Dozwolone są dwie nieusprawiedliwione nieobecności, po przekroczeniu limitu student/studentka będzie zobowiązany/a do napisania dodatkowej pracy pisemnej na wybrany przez prowadzącego temat. |
| Literatura: |
Teorie i strategie wieku XX Edward Gordon Craig, O sztuce teatru, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1985 Wsiewołod Meyerhold, Przed rewolucją, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1988 Antonin Artaud, Teatr i jego sobowtór, Czuły Barbarzyńca, Warszawa 2010 Erwin Piscator, Teatr polityczny, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1983 Bertolt Brecht, Wartość mosiądzu, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1975 Giorgio Strehler, O teatr dla ludzi, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1982 Peter Brook, Pusta przestrzeń, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1981 Jerzy Grotowski, Ku teatrowi ubogiemu, Instytut Grotowskiego, Wrocław 2007 Tadeusz Kantor, Wielopole, Wielopole, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1984 Teorie i strategie wieku XXI Paweł Mościcki, Polityka teatru. Eseje o sztuce angażującej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008 Christoph Schlingensief, Sztuka bez granic, MaltaFundacja, Korporacja Ha!Art, Poznań - Kraków 2011 Piknik Golgota Polska. Sztuka - religia - demokracja, pod red. Agaty Adamieckiej-Sitek i Iwony Kurz, Wydawnictwo Krytyki Politycznej 2015 Graham Saunders, Kochaj mnie lub zabij. Sarah Kane i teatr skrajności, Nowy Teatr, Korporacja Ha!Art, Warszawa, Kraków 2010 Aleks Sierz, In-Yer-Face Theatre. British Drama Today, Faber and Faber, London 2000 Miriam Dreysse, Florian Malzacher, Rimini Protokoll. Na tropie codzienności, MaltaFundacja, Korporacja Ha!Art, Wrocław 2007 Hans-Thies Lehmann, Teatr postdramatyczny, Wydawnictwo: Księgarnia Akademicka, Warszawa 2009 |
| Efekty uczenia się: |
Wiedza Po zakończeniu kursu student powinien: – znać i rozumieć podstawowe nurty i tendencje w historii teatru polskiego i europejskiego w wieku XIX i XX oraz mieć orientację w poświęconym im piśmiennictwie;R_W4 – orientować się w dokonaniach wybranych wybitnych artystów teatru; R_W5 – być świadomy zależności między teoretycznymi i praktycznymi elementami studiów.R_W14 Umiejętności Po zakończeniu kursu student powinien: – rozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza i potrafić samodzielnie ocenić tekst literacki i możliwości jego adaptacji na potrzeby teatru;R_U2 – mieć umiejętność myślenia o scenariuszu w sposób umożliwiający mu twórcze odejście od zapisanego tekstu;R_U13 – umieć swobodnie wypowiadać się o rozmaitych formach i typach inscenizacji i poddawać je analizie.R_U14 Kompetencje personalne i społeczne Po zakończeniu kursu student powinien: – być zdolny otwartego i twórczego odbierania dzieł teatralnych;R_K2 – potrafić sformułować konstruktywną krytykę w stosunku do działań i realizacji innych osób;R_K4 – być zdolny do podjęcia refleksji na temat społecznych i kulturowych uwarunkowań własnej profesji. R_K5 |
| Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w formie wykładu performatywnego, manifestu lub innej. |
| Praktyki zawodowe: |
(brak) |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
| Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | (brak danych) | |
| Prowadzący grup: | Konrad Szczebiot | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WSL-bd
PT |
| Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | (brak danych) | |
| Prowadzący grup: | Konrad Szczebiot | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2025-02-10 - 2025-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WSL-bd
PT |
| Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Martyna Groth | |
| Prowadzący grup: | Martyna Groth | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
| Okres: | 2026-02-09 - 2026-05-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Roman Pawłowski-Felberg | |
| Prowadzący grup: | Roman Pawłowski-Felberg | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.
