Teorie współczesnego teatru
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/RTL/TWT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teorie współczesnego teatru |
Jednostka: | Filia w Białymstoku |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe RTL Przedmioty WSL/RTL rok III sem V |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy na temat przemian w postrzeganiu i uprawianiu teatru w XIX i XX wieku i ich społeczno-kulturowych uwarunkowań; a także – dzięki orientacji w stylach, stylistykach etc. – zdobycie podstawowych umiejętności analizy i interpretacji dzieła teatralnego. |
Pełny opis: |
Semestr zimowy 1. Wstęp, czyli o co chodzi z tymi „izmami”? 2. Najważniejsze tendencje w teatrze europejskim od starożytności do romantyzmu 3. Wiek XIX i początek epoki manifestów 4. Wielka Reforma Teatru 5. Artysta teatru. Stanisław Wyspiański 6. Teatralne i parateatralne eksperymenty z okresu klasycznej awangardy 7. Poszukiwanie granic teatru. Stanisław Ignacy Witkiewicz Semestr letni 8. Jerzy Grotowski i jego dziedzictwo 9. Tadeusz Kantor i jego dziedzictwo 10. Teatr reżyserów-inscenizatorów – Polska 11. Teatr reżyserów-inscenizatorów – świat 12. Teatr postdramatyczny, czyli rozbicie widowiska 13. Zwrot performatywny, czyli wszystko może być widowiskiem 14. Podsumowanie i zaliczenie kursu |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: – Stanisław Wyspiański, Hamlet; – Stanisław Ignacy Witkiewicz, Wstęp do teorii Czystej Formy w teatrze; – wybór pozostałych lektur obowiązkowych jest uzależniony od rozmów ze studentami. Literatura uzupełniająca: – Kazimierz Braun, Wielka Reforma Teatru w Europie: ludzie, idee, zdarzenia, Ossolineum, Wrocław 1984; – Krzysztof Pleśniarowicz, Przestrzenie dezilzuji, Universitas, Kraków 1996; – Przeciw konwencjom, red. Marta Fik, Wydawnictwo Krąg, Warszawa 1994; – Świadomość teatru, red. Wojciech Dudzik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007; – seria „Teorie Współczesnego Teatru”, red. Konstanty Puzyna, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Po zakończeniu kursu student powinien: – znać i rozumieć podstawowe nurty i tendencje w historii teatru polskiego i europejskiego w wieku XIX i XX oraz mieć orientację w poświęconym im piśmiennictwie;R_W4 – orientować się w dokonaniach wybranych wybitnych artystów teatru; R_W5 – być świadomy zależności między teoretycznymi i praktycznymi elementami studiów.R_W14 Umiejętności Po zakończeniu kursu student powinien: – rozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza i potrafić samodzielnie ocenić tekst literacki i możliwości jego adaptacji na potrzeby teatru;R_U2 – mieć umiejętność myślenia o scenariuszu w sposób umożliwiający mu twórcze odejście od zapisanego tekstu;R_U13 – umieć swobodnie wypowiadać się o rozmaitych formach i typach inscenizacji i poddawać je analizie.R_U14 Kompetencje personalne i społeczne Po zakończeniu kursu student powinien: – być zdolny otwartego i twórczego odbierania dzieł teatralnych;R_K2 – potrafić sformułować konstruktywną krytykę w stosunku do działań i realizacji innych osób;R_K4 – być zdolny do podjęcia refleksji na temat społecznych i kulturowych uwarunkowań własnej profesji. R_K5 |
Metody i kryteria oceniania: |
– dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach; – aktywne uczestnictwo w zajęciach; – dodatkowa praca pisemna w przypadku niespełnienia powyższych warunków; – egzamin ustny na koniec kursu (po dwóch semestrach) Sem V- zaliczenie z oceną, Sem VI - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.