Technika pracy z aktorem w planie lalkowym II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/RTL/TPZASL2-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technika pracy z aktorem w planie lalkowym II |
Jednostka: | Kierunek RTL rok III |
Grupy: |
Predmioty specjalności Przedmioty WSL/RTL rok III sem V |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nabycie (w oparciu o całościową analizę materiału dramaturgicznego) umiejętności ustalenia wzajemnych relacji pomiędzy postaciami scenicznymi i wybudowania na tej podstawie emocjonalnych i przestrzennych sytuacji w różnych improwizowanych wariantach oraz wybór i uzasadnienie najtrafniejszego rozwiązania poprzez użycie środków wyrazowych teatru lalek. Pogłębienie umiejętności zdobytych podczas pracy w tym przedmiocie w roku poprzednim. W pierwszym etapie prac (analitycznych i konwersatoryjnych) istnieje możliwość prowadzenia i uczestnictwa przy wykorzystaniu platformy TEAMS. |
Pełny opis: |
W semestrze zimowym i letnim praca dotyczy przygotowania prezentacji krótkiej formy teatralnej. W obydwu przypadkach stosować będziemy zasady wynikające z procesu: wybór tematu, tekstu, analizy tekstu, określenie estetyki, stworzenie scenariusza i przeprowadzenie prób z wykorzystaniem środków dostępnych teatrowi ożywionej formy. Pracę semestralną kończy pokaz egzaminacyjny |
Literatura: |
Literatura związana z technikami pracy z aktorem (m. in. M. Czechów, S. Book) Uwzględniamy również najnowsze wydawnictwa poświęcone dramaturgii Lektura podstawowa zależna od wyboru literackiego materiału w oparciu o który budowane będą etiudy, oraz wybrane fragmenty tekstów zawartych w serii wydawniczej Teorie Współczesnego Teatru: Tairow, Wachtangow, Meyerhold, Brecht, Brook; Kowzan Tadeusz, Znak w teatrze, w: Problemy teorii dramatu i teatru, t. 2: Teatr, wybór i oprac. Janusz Degler, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2003 s. 155-179; Adamski Jerzy, Aktorska analiza postaci, [w:] Wprowadzenie do nauki o teatrze, t. 2: O tworzywie i twórcach dzieła teatralnego, wybór o oprac. Janusz Degler, Wydawnictwo UW, Wrocław 1976 s. 277-300; Wanda Świątkowska, Ciało, przedmiot, lalka – materia prima sort, Teatr 5/2017; Halina Waszkiel, Materia/forma/wizualność, Teatr 4/2015; Artur Duda; Eimuntas Nekrošius i jego teatr zmysłowych metafor; Litteraria Copernicana 29/2018; Denis Bablet, Rewolucje sceniczne XX wieku, przekład Zenobiusz Strzelecki i Krystyna Mazur, Warszawa 1980, PIW; Mikołaj Gorczakow, Lekcje reżyserskie Stanisławskiego, Warszawa 1957, PIW |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: - rozróżnia i potrafi nazwać różne historyczne koncepcje aktorskiego budowania roli i wyciąga proste wnioski w przetwarzaniu ich na język teatru lalek (R_W5, R_W10) W zakresie umiejętności (U) student: - buduje aktorskie charaktery, relacje sceniczne oraz sytuacje w oparciu o analizę dramatyczną sceny, plastyczny wyraz lalki i jej możliwości konstrukcyjne. (R_U3) - w sposób wariantowy rozwiązuje te zadania i poddając krytyce wybiera najtrafniejsze (R_U8) W zakresie kompetencji społecznych (K) student: - pracując w zespole dba o precyzję w konstruowaniu zadań, zachowuje otwartość na aktorskie propozycje pilnując logiki poczynionych ustaleń (R_K6) - docenia element twórczej atmosfery prób (R_K5) |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składa się składa się: - ocena procesu prowadzącego do efektu końcowej prezentacji - terminowe wywiązywanie się ze stawianych zadań oraz obecności - samodzielność w proponowaniu rozwiązań scenicznych - konstruktywna współpraca z zespołem aktorskim i realizatorów (scenograf, realizator światła, realizator dźwięku) - ocena ostatecznego efektu pracy nad przygotowanymi scenami z użyciem środków teatru ożywionej formy - umiejętność wkorzystania doświadczeń poprzedniego semestru - prezentacja sceniczna (krótkiej formy teatralnej) przed komisją egzaminacyjną Sem V - egzamin Sem VI - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Bernarda Bielenia | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT WSL-bd
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernarda Bielenia, Bożena Bojaryn-Przybyła | |
Prowadzący grup: | Bernarda Bielenia, Bożena Bojaryn-Przybyła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
|
Skrócony opis: |
Kontynuacja cyklu przedmiotu z poprzednich dwóch semestrów pogłębiona o możliwości wynikające ze zdobytych doświadczeń. Ukierunkowanie na samodzielność w podejmowaniu decyzji dotyczących metod pracy z aktorem, konwencji, estetyki i środków wykorzystanych w przygotowanej prezentacji. Efektem końcowym jest krotka forma teatralna z udziałem aktorów w konwencji teatru ożywionej formy. |
|
Pełny opis: |
Praca w semestrze letnim rozpocznie jako punkt wyjścia temat "Nie ma" i analiza w kontekście możliwości dla sceny teatru ożywionej formy. Odniesienie stanowić będzie "Nie ma Mariusza Szczygła oraz dramat B. Bukowskiego "Dorosło" Wybór tekstu rozpoczniemy od wyjściowej propozycji dramatu, propozycji literackiej lub innego źródła będącego odniesieniem dla zgłaszanego tematu. Praca może przebiegać w oparciu o różne źródła kulturowe. Proces prowadzący do efektu końcowego zawiera etapy: wybór tematu, tekstu, analizy tekstu, określenie estetyki, stworzenie scenariusza i przeprowadzenie prób z wykorzystaniem środków dostępnych teatrowi ożywionej formy. Pracę semestralną kończy pokaz egzaminacyjny. |
|
Literatura: |
Literatura wskazana w Podstawowym opisie sylabusa oraz M. Szczygieł "Nie ma" Niepublikowane dramaty B. Bukowskiego (zostaną udostępnione bezpośrednio na zajęciach) literatura źródłowa i przedmiotowa korespondująca z tematem prac studenckich |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.