Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technika pracy z aktorem w planie lalkowym II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSL/RTL/TPZASL2-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Technika pracy z aktorem w planie lalkowym II
Jednostka: Kierunek RTL rok III
Grupy: Predmioty specjalności
Przedmioty WSL/RTL rok III sem V
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest nabycie (w oparciu o całościową analizę materiału dramaturgicznego) umiejętności ustalenia wzajemnych relacji pomiędzy postaciami scenicznymi i wybudowania na tej podstawie emocjonalnych i przestrzennych sytuacji w różnych improwizowanych wariantach oraz wybór i uzasadnienie najtrafniejszego rozwiązania poprzez użycie środków wyrazowych teatru lalek.

Pogłębienie umiejętności zdobytych podczas pracy w tym przedmiocie w roku poprzednim.

W pierwszym etapie prac (analitycznych i konwersatoryjnych) istnieje możliwość prowadzenia i uczestnictwa przy wykorzystaniu platformy TEAMS.

Pełny opis:

W semestrze zimowym i letnim praca dotyczy przygotowania prezentacji krótkiej formy teatralnej.

W obydwu przypadkach stosować będziemy zasady wynikające z procesu: wybór tematu, tekstu, analizy tekstu, określenie estetyki, stworzenie scenariusza i przeprowadzenie prób z wykorzystaniem środków dostępnych teatrowi ożywionej formy.

Pracę semestralną kończy pokaz egzaminacyjny

Literatura:

Literatura związana z technikami pracy z aktorem (m. in. M. Czechów, S. Book)

Uwzględniamy również najnowsze wydawnictwa poświęcone dramaturgii

Lektura podstawowa zależna od wyboru literackiego materiału w oparciu o który budowane będą etiudy, oraz wybrane fragmenty tekstów zawartych w serii wydawniczej Teorie Współczesnego Teatru: Tairow, Wachtangow, Meyerhold, Brecht, Brook; Kowzan Tadeusz, Znak w teatrze, w: Problemy teorii dramatu i teatru, t. 2: Teatr, wybór i oprac. Janusz Degler, Wydawnictwo

Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2003 s. 155-179; Adamski Jerzy, Aktorska analiza postaci, [w:] Wprowadzenie do nauki o teatrze, t. 2: O tworzywie i twórcach dzieła teatralnego, wybór o oprac. Janusz Degler, Wydawnictwo UW, Wrocław 1976 s. 277-300; Wanda Świątkowska, Ciało, przedmiot, lalka – materia prima sort, Teatr 5/2017; Halina Waszkiel, Materia/forma/wizualność, Teatr 4/2015; Artur Duda; Eimuntas Nekrošius i jego teatr zmysłowych metafor; Litteraria Copernicana 29/2018; Denis Bablet, Rewolucje sceniczne XX wieku, przekład Zenobiusz Strzelecki i Krystyna Mazur, Warszawa 1980, PIW; Mikołaj Gorczakow, Lekcje reżyserskie Stanisławskiego, Warszawa 1957, PIW

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy (W) student:

- rozróżnia i potrafi nazwać różne historyczne koncepcje aktorskiego budowania roli i wyciąga proste wnioski w przetwarzaniu ich na język teatru lalek (R_W5, R_W10)

W zakresie umiejętności (U) student:

- buduje aktorskie charaktery, relacje sceniczne oraz sytuacje w oparciu o analizę dramatyczną sceny, plastyczny wyraz lalki i jej możliwości konstrukcyjne. (R_U3)

- w sposób wariantowy rozwiązuje te zadania i poddając krytyce wybiera najtrafniejsze (R_U8)

W zakresie kompetencji społecznych (K) student:

- pracując w zespole dba o precyzję w konstruowaniu zadań, zachowuje otwartość na aktorskie propozycje pilnując logiki poczynionych ustaleń (R_K6)

- docenia element twórczej atmosfery prób (R_K5)

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składa się składa się:

- ocena procesu prowadzącego do efektu końcowej prezentacji

- terminowe wywiązywanie się ze stawianych zadań oraz obecności

- samodzielność w proponowaniu rozwiązań scenicznych

- konstruktywna współpraca z zespołem aktorskim i realizatorów (scenograf, realizator światła, realizator dźwięku)

- ocena ostatecznego efektu pracy nad przygotowanymi scenami z użyciem środków teatru ożywionej formy

- umiejętność wkorzystania doświadczeń poprzedniego semestru

- prezentacja sceniczna (krótkiej formy teatralnej) przed komisją egzaminacyjną

Sem V - egzamin

Sem VI - egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Bernarda Bielenia
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernarda Bielenia, Bożena Bojaryn-Przybyła
Prowadzący grup: Bernarda Bielenia, Bożena Bojaryn-Przybyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin
Skrócony opis:

Kontynuacja cyklu przedmiotu z poprzednich dwóch semestrów pogłębiona o możliwości wynikające ze zdobytych doświadczeń. Ukierunkowanie na samodzielność w podejmowaniu decyzji dotyczących metod pracy z aktorem, konwencji, estetyki i środków wykorzystanych w przygotowanej prezentacji. Efektem końcowym jest krotka forma teatralna z udziałem aktorów w konwencji teatru ożywionej formy.

Pełny opis:

Praca w semestrze letnim rozpocznie jako punkt wyjścia temat "Nie ma" i analiza w kontekście możliwości dla sceny teatru ożywionej formy. Odniesienie stanowić będzie "Nie ma Mariusza Szczygła oraz dramat B. Bukowskiego "Dorosło"

Wybór tekstu rozpoczniemy od wyjściowej propozycji dramatu, propozycji literackiej lub innego źródła będącego odniesieniem dla zgłaszanego tematu. Praca może przebiegać w oparciu o różne źródła kulturowe.

Proces prowadzący do efektu końcowego zawiera etapy:

wybór tematu, tekstu, analizy tekstu, określenie estetyki, stworzenie scenariusza i przeprowadzenie prób z wykorzystaniem środków dostępnych teatrowi ożywionej formy.

Pracę semestralną kończy pokaz egzaminacyjny.

Literatura:

Literatura wskazana w Podstawowym opisie sylabusa oraz

M. Szczygieł "Nie ma"

Niepublikowane dramaty B. Bukowskiego (zostaną udostępnione bezpośrednio na zajęciach)

literatura źródłowa i przedmiotowa korespondująca z tematem prac studenckich

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)