Seminarium reżyserskie 2. Dramat klasyczny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/RTL/SR06 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium reżyserskie 2. Dramat klasyczny |
Jednostka: | Kierunek RTL rok IV |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe RTL Przedmioty WSL/RTL rok iV sem VII |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Zadaniem w ramach przedmiotu "Seminarium reżyserskie. Dramat klasyczny" jest reżyserskie opracowanie tekstu oraz stworzenie koncepcji przedstawienia na podstawie dramatu klasycznego. Zadaniem jest realizacja niniejszego dramatu środkami teatru wizualnego, przez który rozumieć należy zarówno teatr plastyczny, teatr ruchu, teatr lalek czy teatr formy. |
Pełny opis: |
Zadaniem w ramach przedmiotu "Seminarium reżyserskie. Dramat klasyczny" jest reżyserskie opracowanie tekstu oraz stworzenie koncepcji przedstawienia na podstawie dramatu klasycznego. W ramach przedmiotu student/ka dokona niezbędnych dla realizacji przedstawienia prac koncepcyjnych wedle następującej kolejności: analiza tekstu, stworzenie kontekstu historyczno-literackiego, interpretacja tekstu, wybór języka realizacji, opracowanie autorskiej koncepcji przedstawienia dramatu na scenie. Zadaniem jest realizacja dramatu środkami teatru wizualnego, przez który rozumieć należy zarówno teatr plastyczny, teatr ruchu, teatr lalek czy teatr formy. Analiza: W ramach pracy reżyserskiej nad dramatem klasycznym student ma za zadanie: dokonać reżyserskiej analizy tekstu przez co rozumieć należy: -odczytanie sensów i kontekstów zawartych w dramacie oraz określenie miejsca dramatu w kontekście historycznym, literackim i kulturowym -analiza postaci i ich wzajemnych relacji -analiza dramaturgi tekstu, interpretacja zdarzeń i metafor -określenie punktów zwrotnych, punktu kulminacyjnego i pointy -określenie kontekstu historycznego -interpretacja znaków i metaforyki dramatu -samodzielne odszukanie tekstów literackich i opracowań tematu oraz ich lektura i analiza -porównanie własnych wniosków z powyższymi tekstami, oraz poszerzenie kontekstu dramatu poprzez odniesienia i interpretacje w nich zawarte Kontekst kulturowy: -analiza biograficzna, sytuująca tekst i autora w określonym kontekście -analiza historyczno-literacka dramatu -rozpoznanie odczytań dramatu i kontekstów w jakich odbyły się wybrane wcześniejsze realizacje dramatu -samodzielne wybór i analiza tekstów literackich dotyczących wybranego dramatu i jego tematyki -analiza dzieł wybranych dziedzin sztuki poszerzająca kontekst kulturowy i estetyczny Interpretacja reżyserska: -odczytanie wątków, znaczeń i metafor w odniesieniu do współczesnego kontekstu historycznego, społecznego i kulturowego -określenie i wybór wątków najsilniej rezonujących ze współczesnością -określenie osobistego stosunku do tekstu -określenie własnych asocjacji i skojarzeń dotyczących treści, formy, estetyki i filozofii dramatu Wizja: -zbudowanie koncepcji przedstawienia w oparciu o powyższe etapy pracy -określenie założeń adaptacyjnych i dramaturgicznych. Wybór scen, wątków, zdarzeń, narracji -określenie postaci, ich charakterów znaczeń i relacji w oparciu o pozyskaną wiedzę i własną ich interpretację -stworzenie wizji spektaklu obejmujące koncepcję sceniczną -określenie języka spektaklu z uwzględnieniem narracji wizualnej jako jego podstawowego komponentu -zbudowanie metaforyki spektaklu w oparciu o własną interpretację treści dramatu -opis przykładowych rozwiązań scenicznych -wybór przykładowych scen i rozwiązań opisujących realizację metafory scenicznej -określenie założeń dotyczących treści, formy oraz estetyki -stworzenie podstawowych zadań scenograficznych, muzycznych i choreograficznych w oparciu o przygotowaną wizję spektaklu Efektem pracy nad dramatem będzie stworzenie eksplikacji reżyserskiej obejmującej interpretację i analizę tekstu, wizję spektaklu, określenie języka i estetyki spektaklu oraz zaplanowanie zadań dla scenografa/ki, kompozytora/ki i aktorów. Eksplikacja powinna zawierać także koncepcję dramaturgiczną zrealizowaną w formie opisu lub szkicu adaptacji. W przypadku uzasadnionych wątpliwości ze strony studenta/ki na etapie pracy interpretacyjnej, po dokonaniu analizy tekstu „Lilla Weneda" Juliusza Słowackiego może być dokonana zmiana tekstu wyjściowego na inny dramat klasyczny, jednak założeniem pozostaje dramat klasyczny, ze wskazaniem na polski romantyzm, w szczególności dzieła tegoż autora. |
Literatura: |
- - teksty teoretyczne; historyczno-literackie, biograficzne i społeczne - wybór własny Pedagog nie określa tekstów ponieważ ich wybór jest częścią zadania, ponadto sugerować może konkretne wizje lub interpretacje co także pozostaje wolnym wyborem studenta/ki. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA R W1 R W2 R W5 R W9 UMIEJĘTNOŚCI R U1 R U2 R U4 R U10 KOMPETENCJE SPOŁECZNE R K1 R K2 R K5 |
Metody i kryteria oceniania: |
Efektem i warunkiem zaliczenia pracy będzie stworzenie eksplikacji reżyserskiej obejmującej interpretację i analizę tekstu, wizję spektaklu, określenie języka i estetyki spektaklu oraz zaplanowanie zadań dla scenografa/ki, kompozytora/ki i aktorów. Eksplikacja powinna zawierać także koncepcję dramaturgiczną zrealizowaną w formie opisu lub szkicu adaptacji. Oczekiwania: Student ma za zadanie przedstawić autorską wizję spektaklu w oparciu o pracę nad tekstem Juliusza Słowackiego „Lilla Weneda" oraz dokonać obrony koncepcji w formie rozmowy egzaminacyjnej. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Rafał Szumski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL ćwiczenia - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WSL-cw
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Turna | |
Prowadzący grup: | Magdalena Turna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL ćwiczenia - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.